Amaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarını ve görünümle ilişkili sosyal medya bilinç durumları belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı tipteki çalışmanın örneklemini, Mart 2024-Nisan 2024 tarihleri arasında devlet veya vakıf üniversitelerinde öğrenim gören 366 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, çevrimiçi oluşturulan anket formu, “Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği” ve “Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinç Ölçeği” kullanılarak, kartopu örnekleme yöntemi yapılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,27 (SS=1,60; Min:18 ve Maks:26), %89,1’inin kadın, %37,4'ünün üçüncü sınıf, %70,2’sinin en uzun süre şehir merkezinde yaşadığı, %34,7'inin annesinin ilkokul mezunu ve %36,3'ünün babasının lise mezunu olup örneklemin %89,1'i kız öğrencilerden oluştuğu belirlenmiştir. Öğrencilerin “Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği” toplam puan ortalaması 139,20±13,87 ve “Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinç Ölçeği” toplam puan ortalamasının 45,90±15,35 olduğu bulunmuştur. Araştırmada kadın, üniversite 4. sınıfta öğrenim gören ve toplumsal cinsiyet/cinsel sağlık konularında herhangi bir eğitim alan öğrencilerin toplumsal cinsiyet algıları ile erkek öğrencilerin dış görünüşe bağlı sosyal medya bilinç düzeylerinin daha olumlu saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin toplumsal cinsiyet algılarının olumlu, dış görünüşe bağlı sosyal medya bilinç düzeylerinin de iyi olduğu tespit edilmiştir. Hemşirelik eğitiminde müfredata, öğrencilerin farkındalığını artırmak ve mesleki gelişim, hasta eğitimi ve sağlıkla ilgili içerik aramada sosyal medya platformlarının etkili bir şekilde kullanılması için sosyal medya eğitiminin de dahil etmesi önerilir.
Araştırma için, Başkent Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler ve Sanat Alan Araştırma Kurulu’ndan (Tarih: 15.03.2024, Sayı: E-62310886-605-325171) etik kurul izni alınmıştır.
yok
Çalışmaya gönüllü olarak katılan tüm hemşirelik bölümü öğrencilerine teşekkür ederiz.
Objective: This study was conducted to determine nursing students' gender perceptions and social media awareness related to appearance.
Material and Method: The sample of this descriptive study comprised 366 nursing students enrolled in public or foundation universities between March and April 2024. The data were collected using an online questionnaire form, the “Perception of Gender Scale” and the “Appearance-Related Social Media Consciousness Scale” using the snowball sampling method.
Results: The mean age of the students participating in the study was 21.27 years (SD=1.60; Min: 18 and Max: 26), 89.1% were female, 37.4% were 3rd graders, 70.2% lived in the city center for the longest time, 34.7% of the mother graduated from primary school and 36.3% of the father graduated from high school, and 89.1% of the sample consisted of female students. The mean total score of the “Perception of Gender Scale” was 139.20±13.87 and the mean total score of the “Appearance-Related Social Media Consciousness Scale” was 45.90±15.35. In the study, it was found that the gender perceptions of female students, students studying at the 4th grade of the university and students who received any education on gender/sexual health issues and the social media awareness levels of male students related to appearance were more positive.
Conclusion: It was determined that the gender perceptions of the students participating in the study were positive and their social media awareness levels based on appearance were good. It is recommended that social media training should be included in the curriculum in nursing education to increase students' awareness and to use social media platforms effectively in professional development, patient education and health-related content search.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |