Araştırma, Türkiye’de iki dillilere Türkçe öğretimi üzerine yapılan çalışmaların eğilimlerini ortaya koyma amacıyla yazılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, Ulusal Tez Merkezi, Google Scholar, TRDizin, Dergipark ve Sobiad veritabanlarındaki araştırmalar oluşturmaktadır. Veri kaynağındaki tezler, betimsel içerik analizi yöntemine göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın güvenirliği Miles ve Huberman (1994) tarafından önerilen [Güvenirlik= Görüş birliği/(görüş birliği+görüş ayrılığı)x100] formülüne göre hesaplanmış ve güvenilir olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda, Türkiye’de iki dillilere Türkçe öğretimi üzerine 34 çalışma yapıldığı tespit edilmiş, en fazla çalışmanın 2021 yılında yapıldığı, iki dillere yönelik çalışmalarda durum tespitine yönelik konuların çoğunlukta olduğu, çalışmalarda çoğunlukla ölçeklerle veri toplandığı ve çalışmaların nicel yöntemde hazırlandığının sonucuna ulaşılmıştır. Örneklem seçiminde daha çok öğrencilerin ve sınıf düzeyi olarak 5. sınıfların tercih edildiği, yazma becerisine ağırlık verildiği, tezlerde yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden daha fazla olduğu, tezlerin en çok Gazi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli ve Yüzüncü Yıl üniversitelerinde, ana bilim dalı olarak da Türkçe Eğitimi ile Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi ana bilim dallarında üretildiği ve tezlere çoğunlukla Doç. Dr. ünvanlı akademisyenlerin danışmanlık yaptıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.
The research was written in order to reveal the tendencies of the studies on teaching Turkish to bilinguals in Turkey. Document analysis, one of the qualitative research designs, was used in the study. The data source of the research consists of researches in the National Thesis Centre, Google Scholar, TRDizin, Dergipark and Sobiad databases. The theses in the data source were evaluated according to the descriptive content analysis method. The reliability of the research was calculated according to the formula [Reliability= Consensus/(consensus+disagreement)x100] proposed by Miles and Huberman (1994) and it was found to be reliable. As a result of the research, it was determined that 34 studies were conducted on teaching Turkish to bilinguals in Turkey, the highest number of studies was conducted in 2021, the majority of the studies on bilinguals were on situation determination, data were mostly collected with scales in the studies and the studies were prepared in quantitative method. It was concluded that mostly students and 5th graders were preferred in the sample selection, writing skills were emphasised, master's theses were more than doctoral theses, most of the theses were produced in Gazi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli and Yüzüncü Yıl universities, in the main branches of Turkish Education and Turkish and Social Sciences Education, and the theses were mostly supervised by academicians with the title of Assoc.
Bilingualism Turkish Education Disposition Turkish Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 13 |