Araştırma Makalesi

Geri Çekildi: How Can We Measure Information Security Awareness of High School Students? How About Teachers Roles?

Yıl 2023, , 179 - 195, 30.06.2023
https://doi.org/10.33721/by.1237672
Bu makale 30 Haziran 2024 tarihinde geri çekildi. https://dergipark.org.tr/tr/pub/by/issue/85384/1507717

Öz

The aim of this study is to measure the information security awareness of high school students and to examine the roles of teachers in increasing this awareness. The study group of the research consists of 107 students from the 9th, 10th, 11th and 12th grades. The explanatory mixed method is used as the research model. In the research, "Information Security Awareness Scale" was applied to measure the information security awareness of the students, and a semi-structured interview was applied to determine the roles of the teachers. Data obtained from the scale were analyzed by using frequency, percentage, ANOVA and independent t tests according to the variable types. Data obtained from the teachers were analyzed by the content analysis method. According to the results of the analysis, the students' information awareness levels were moderate (3,11). According to the results of the research, the students had the highest level of information awareness in the dimension of protection of personal data (3.51) and the least in the dimension of attacks and threats (2.78). Opinions received from the teachers, were evaluated in concept, awareness, suggestions and contributions dimensions.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Al-Alawi, A. I., Al-Kandari, S. M., ve Abdel-Razek, R. H. (2016). Evaluation of information systems security awareness in higher education: An empirical study of Kuwait University. Journal of Innovation and Business Best Practice, 2016(2016).
  • Al-Janabi, S., ve Al-Shourbaji, I. (2016). A study of cyber security awareness in educational environment in the middle east. Journal of Information ve Knowledge Management, 15(01).
  • Allam, S., Flowerday, SV ve Flowerday, E. (2014). Akıllı telefon bilgi güvenliği farkındalığı: Operasyonel baskıların kurbanı. Bilgisayar ve Güvenlik, 42, 56-65.
  • Aloul, F. A. (2012). The Need for Effective Information Security Awareness, Journal of Advances In Informatıon Technology, 3(3).
  • Androulidakis, I., ve Kandus, G. (2011, Nisan). Budapeşte'de öğrencilerin cep telefonu güvenlik farkındalığı ve uygulamaları. 6. Uluslararası Dijital Telekomünikasyon Konferansı Tutanakları'nda (s. 17-22).
  • Avcı, Ü., ve Oruç, O. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284-303.
  • Banerjee, C., Banerjee, A., & Murarka, P. D. (2013). An improvised software security awareness model. JIMS8I-International Journal of Information Communication and Computing Technology, 1(2), 43-48.
  • Beder, A., ve Ergün, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin güvenli internet kullanım durumlarının belirlenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 14 (27), 23-41.
  • Chandarman, R., ve Van Niekerk, B. (2017). Students' cybersecurity awareness at a private tertiary educational institution. The African Journal of Information and Communication, 20, 133-155.
  • Çetinkaya, L., & Öktelik, B. (2022). Ortaokul Düzeyi Öğrencilerine Yönelik Bilgi Güvenliği Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(4), 696-708.
  • Derin, M. A., ve Gençoğlu, M. T. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı. Savunma Bilimleri Dergisi, (38), 159-181.
  • Dönmez, G. (2019). Lise öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalığı ile dijital okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen S., ve Isoaho, J. (2015) Observations on genderwise differences among university students in information security awareness. International Journal of Information Security and Privacy (IJISP) 9(2):60-74.
  • Gökçearslan, Ş., Günbatar, M. S., ve Sarıtepeci, M. (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 354-373.
  • Güldüren, C., Çetinkaya, L., ve Keser, H. (2016). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 15(2).
  • Haeussinger, F. ve Kranz, J. (2017). Antecedents Of Employees’ Information Security Awareness-Review, Synthesis, And Directıons For Future Research. In European Conference on Information Systems. 1-20.
  • Hanus, B., & Wu, Y. A. (2016). Impact of users’security awareness on desktop security behavior: Aprotection motivation theory perspective. Information Systems Management, 33(1), 2–16.
  • Imgraben, J., Engelbrecht, A. ve Choo, K. K. R. (2014). Always connected, but are smart mobile users getting more security savvy? A survey of smart mobile device users. Behaviour veInformation Technology, 33(12), 1347-1360.
  • Keser, H., ve Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Keser, H., ve Yayla, H. G. (2021). Fatih projesi uygulanan okullardaki öğretmenlerin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (229), 9-40.
  • McGill, T. and Thompson, N. (2018) Gender differences in information security perceptions and behaviour. In: Australasian Conference on Information Systems 2018, 3 - 5 December 2018, UTS, Sydney.
  • Mi, T., Gou, M., Zhou, G., Gan, Y., ve Schwarzer, R. (2020). Effects of planning and action control on smartphone security behavior. Computers ve Security, 101954.
  • Moody, G. D., Siponen, M., ve Pahnila, S. (2018). Toward a unified model of information security policy compliance. MIS quarterly, 42(1).
  • Omar, S. Z., Kovalan, K., ve Bolong, J. (2020). Information Security Awareness among youth in Klang Valley: A Focus Group Discussion. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(16), 193–205.
  • Puhakainen, P. (2006). A Design theory for information security awareness (Kayıt No. 9514281144), [Doctoral Dissertation, Acta University of Oulu]. Jultika.
  • Pusey, P., ve Sadera, W. A. (2011) Cyberethics, Cybersafety, and Cybersecurity, Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28:2, 82-85.
  • Talan, T., ve Aktürk, C. (2021). Orta Öğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi Güvenliği Farkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 158-180.
  • Tekerek, M., ve Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. Turkish Journal of Education, 2(3).
  • We Are Social. (2021). Digital 2021: The Latest Insights Into The ‘State Of Digital’ https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital/
  • Zhang, Z., ve Gupta, B. B. (2018). Social media security and trustworthiness: overview and new direction. Future Generation Computer Systems, 86, 914-925.

Geri Çekildi: Lise Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalıkları Ne Düzeyde? Öğretmenler Bu Farkındalıkların Neresinde?

Yıl 2023, , 179 - 195, 30.06.2023
https://doi.org/10.33721/by.1237672
Bu makale 30 Haziran 2024 tarihinde geri çekildi. https://dergipark.org.tr/tr/pub/by/issue/85384/1507717

Öz

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeylerin geliştirilmesinde öğretmen rollerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu çok programlı anadolu lisesi okul türünde bulunan 9, 10, 11 ve 12. sınıflardan 107 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma modeli olarak açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerini belirlemek için “Bilgi Güvenliği Farkındalık Ölçeği (BGFÖ)”, düzeylerin geliştirilmesine yönelik öğretmenlerin rollerini belirlemek için ise yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler, değişken türlerine göre frekans, yüzde, ANOVA ve bağımsız t testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenler ile elde edilen veriler ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalık düzeyleri orta derece (3,11) olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin en fazla kişisel verilerin korunması boyutunda (3,51) en az ise saldırı ve tehditler boyutunda (2,78) bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin olduğu değerlendirilmiştir. Öğretmenlerden alınan görüşlerin kavram, farkındalık, öneri ve katkılar boyutları altında toplandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Al-Alawi, A. I., Al-Kandari, S. M., ve Abdel-Razek, R. H. (2016). Evaluation of information systems security awareness in higher education: An empirical study of Kuwait University. Journal of Innovation and Business Best Practice, 2016(2016).
  • Al-Janabi, S., ve Al-Shourbaji, I. (2016). A study of cyber security awareness in educational environment in the middle east. Journal of Information ve Knowledge Management, 15(01).
  • Allam, S., Flowerday, SV ve Flowerday, E. (2014). Akıllı telefon bilgi güvenliği farkındalığı: Operasyonel baskıların kurbanı. Bilgisayar ve Güvenlik, 42, 56-65.
  • Aloul, F. A. (2012). The Need for Effective Information Security Awareness, Journal of Advances In Informatıon Technology, 3(3).
  • Androulidakis, I., ve Kandus, G. (2011, Nisan). Budapeşte'de öğrencilerin cep telefonu güvenlik farkındalığı ve uygulamaları. 6. Uluslararası Dijital Telekomünikasyon Konferansı Tutanakları'nda (s. 17-22).
  • Avcı, Ü., ve Oruç, O. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284-303.
  • Banerjee, C., Banerjee, A., & Murarka, P. D. (2013). An improvised software security awareness model. JIMS8I-International Journal of Information Communication and Computing Technology, 1(2), 43-48.
  • Beder, A., ve Ergün, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin güvenli internet kullanım durumlarının belirlenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 14 (27), 23-41.
  • Chandarman, R., ve Van Niekerk, B. (2017). Students' cybersecurity awareness at a private tertiary educational institution. The African Journal of Information and Communication, 20, 133-155.
  • Çetinkaya, L., & Öktelik, B. (2022). Ortaokul Düzeyi Öğrencilerine Yönelik Bilgi Güvenliği Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(4), 696-708.
  • Derin, M. A., ve Gençoğlu, M. T. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı. Savunma Bilimleri Dergisi, (38), 159-181.
  • Dönmez, G. (2019). Lise öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalığı ile dijital okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen S., ve Isoaho, J. (2015) Observations on genderwise differences among university students in information security awareness. International Journal of Information Security and Privacy (IJISP) 9(2):60-74.
  • Gökçearslan, Ş., Günbatar, M. S., ve Sarıtepeci, M. (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 354-373.
  • Güldüren, C., Çetinkaya, L., ve Keser, H. (2016). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 15(2).
  • Haeussinger, F. ve Kranz, J. (2017). Antecedents Of Employees’ Information Security Awareness-Review, Synthesis, And Directıons For Future Research. In European Conference on Information Systems. 1-20.
  • Hanus, B., & Wu, Y. A. (2016). Impact of users’security awareness on desktop security behavior: Aprotection motivation theory perspective. Information Systems Management, 33(1), 2–16.
  • Imgraben, J., Engelbrecht, A. ve Choo, K. K. R. (2014). Always connected, but are smart mobile users getting more security savvy? A survey of smart mobile device users. Behaviour veInformation Technology, 33(12), 1347-1360.
  • Keser, H., ve Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Keser, H., ve Yayla, H. G. (2021). Fatih projesi uygulanan okullardaki öğretmenlerin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (229), 9-40.
  • McGill, T. and Thompson, N. (2018) Gender differences in information security perceptions and behaviour. In: Australasian Conference on Information Systems 2018, 3 - 5 December 2018, UTS, Sydney.
  • Mi, T., Gou, M., Zhou, G., Gan, Y., ve Schwarzer, R. (2020). Effects of planning and action control on smartphone security behavior. Computers ve Security, 101954.
  • Moody, G. D., Siponen, M., ve Pahnila, S. (2018). Toward a unified model of information security policy compliance. MIS quarterly, 42(1).
  • Omar, S. Z., Kovalan, K., ve Bolong, J. (2020). Information Security Awareness among youth in Klang Valley: A Focus Group Discussion. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(16), 193–205.
  • Puhakainen, P. (2006). A Design theory for information security awareness (Kayıt No. 9514281144), [Doctoral Dissertation, Acta University of Oulu]. Jultika.
  • Pusey, P., ve Sadera, W. A. (2011) Cyberethics, Cybersafety, and Cybersecurity, Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28:2, 82-85.
  • Talan, T., ve Aktürk, C. (2021). Orta Öğretim Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık ve Bilgi Güvenliği Farkındalığı Seviyelerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 158-180.
  • Tekerek, M., ve Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. Turkish Journal of Education, 2(3).
  • We Are Social. (2021). Digital 2021: The Latest Insights Into The ‘State Of Digital’ https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital/
  • Zhang, Z., ve Gupta, B. B. (2018). Social media security and trustworthiness: overview and new direction. Future Generation Computer Systems, 86, 914-925.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Güvenliği Yönetimi
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Merve Aydın 0000-0002-4192-4504

Ömer Halil 0000-0001-6753-9092

Hanife Kırımlı 0000-0003-4722-4370

Ünal Çakıroğlu 0000-0001-8030-3869

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

15529