Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Websites of Hospitals with Health Tourism Authorization Certificate: A Study on Southeastern Anatolia Region Hospitals

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 180 - 198, 30.06.2022
https://doi.org/10.33721/by.961102

Öz

Website content is an important criterion especially for foreign patients' hospital selection. According to SGHM, 37 institutions in total have health tourism authorization certificates in 6 provinces (Gaziantep, Diyarbakır, Şanlıurfa, Batman, Mardin and Adıyaman) except 2 of 8 provinces (Siirt and Kilis) in the Southeastern Anatolia Region. The purpose of this study is to ensure that the websites of these institutions with health tourism authorization certificates are provided by Maifredi et al. (2010) and adapted by Birbir and Buzcu (2014) to health institutions in Turkey, 5 dimensions (hospital information-services dimension, technical factors dimension, admission-health services dimension, external activities, interactive online services) were scaled with 85 criteria content analysis, it is aimed to create a useful resource to determine the current status of the websites according to the scale examined and to develop the missing aspects, if any.

Kaynakça

  • Aydın, G. ve Karamehmet, B. (2017). Factors Affecting Health Tourism and International Health-Care Facility Choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 11 (1), 16-36.
  • Balescu, A. ve Burtea, V. (2010). Hospital Web Pages – A Brasov Case Study. Advances in Mathematıcal and Computatıonal Methods. https://www.academia.edu/23630115/Hospital_web_pages_a_Brasov_case_study
  • Bektaş, G., Demirel, S. ve Ölmez, F. (2017). The Importance of Digital Marketing in Health Tourism. 3rd. International Conference on Tourism: Theory, Current Issues and Research. https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/8538
  • Birbir, K. ve Buzcu, Z. (2014). JCI Akreditasyon Belgesine Sahip Olan Sağlık Kuruluşlarının Web Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-19.
  • Ford, E. W, Huerta, T. R, Diana M. L, Kazley A. S. & Menachemi, N. (2013). Patient Satisfaction Scores and Their Relationship to Hospital Website Quality Measures. Health Marketing Quarterly, 30 (4), 334-348.
  • Maifredi, G., Orizio, G., Bressanelli, M., Domenighini, S., Gasparotti, C., Perini, E., Caimi, L., Schulz, J.P. & Gelatti, U. (2010). Italian Hospitals on The Web: A Cross-Sectional Analysis of Official Websites. BMC Medical Informatics&Decision Making, 1-13. Mendi, B. ve Akyazı, E. (2016). Kurumsal İletişim Aracı Olarak Web Bilişim Sistemlerinin Kullanılabilirliğinde Teknoloji Kabulü (Hastane Web Sitelerine Yönelik Bir Araştırma). Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4 (1), 447-477.
  • Mira, JJ. Llinás, G. Tomás, O. ve Pérez-Jover, V. (2006). Quality of Websites in Spanish Public Hospitals. Med Inform Internet Med., 31, 23-44.
  • Mesci, G. ve Sağlık, E. (2020). Sağlık Turizminde Dijital İletişim: JCI Akreditasyon Belgesini Almış Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 2 (1), 74-90.
  • Norum, J. & Moen, MA. (2004). The Websites of Norwegian Hospitals: Do They Meet National Guidelines And Patient's Expectations? J Telemed Telecare, 10, 272-6.
  • Ruan, D., Büyüközkan, G. ve Birsel, R. U. (2006). A Fuzzy Preference‐Ranking Model For a Quality Evaluation of Hospital Web Sites. International Journal of Intelligent Systems, 1181- 1197. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/int.20177
  • Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2021). https://shgm.saglik.gov.tr/
  • Tarım, M. (2002). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi: Servqual Modeli ve Bir Hastane Uygulaması. İktisat Fakültesi Dergisi, 52 (2), 15-36.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlıkta Kalite Standartları – Hastane (Sürüm 6.1). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/Eklenti/41258/0/skshastane-seti-s-61--09082021pdf.pdf
  • TUİK, Türkiye İstatistik Kurumu. (2021). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Tourism-Statistics-Quarter-I:-January-March,-2021-37440
  • USHAŞ, Uluslararası Sağlık Hizmetleri A.Ş. (2021). https://www.ushas.com.tr/saglik-turizmi/

Sağlık Turizmi Yetki Belgesine Sahip Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 180 - 198, 30.06.2022
https://doi.org/10.33721/by.961102

Öz

Web siteleri içerikleri özellikle yabancı hastaların sağlık tesisi seçimlerinde önemli bir kriterdir. SGHM ’ye göre Güneydoğu Anadolu Bölgesinde 8 ilimizin 2’si (Siirt ve Kilis) hariç diğer 6 ilimizde (Gaziantep, Diyarbakır, Şanlıurfa, Batman, Mardin ve Adıyaman) toplam 37 kurum sağlık turizmi yetki belgesine sahiptir. Bu çalışma ile, sağlık turizmi yetki belgesine sahip bu kurumların web sitelerinin Maifredi vd. (2010) tarafından geliştirilmiş ve Birbir ve Buzcu (2014) tarafından Türkiye’deki sağlık kuruluşlarına uyarlanan 5 boyut (hastane bilgileri- hizmetleri boyutu, teknik faktörler boyutu, kabul-sağlık hizmetleri boyutu, dış faaliyetler, interaktif çevrimiçi hizmetler) toplam 85 kriterden oluşan ölçekle içerik analizlerinin yapılması, web sitelerinin incelenen ölçeğe göre mevcut durumlarının belirlenmesi ve varsa eksik yönlerin geliştirilmesi için faydalı bir kaynak oluşturmak amaçlanmıştır. Ölçeğe göre incelenen web sitelerinde kamu hastanelerini %60 oranı ile ilgili ölçekteki kriterleri karşıladığı fakat genel ortalamanın tüm hastaneler türünde %54 olduğu, il bazında en yüksek oranda kriterleri karşılayan ilin Adıyaman (%63,6) en düşük ilin ise Mardin (48,3) olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca web sitelerinin pek çok önemli kriterde eksikleri olduğu belirlenmiştir. İlgili sonuçlara göre hastane sağlık hizmetlerimizin sunumu kadar bunun uygun bir web sitesi ile tanıtılabiliyor olmasının önemine binaen, eksik kriterlerin giderilmesinin sağlık turizmi kapsamında tercih edilebilirliği yükseltebileceği belirtilebilir.

Kaynakça

  • Aydın, G. ve Karamehmet, B. (2017). Factors Affecting Health Tourism and International Health-Care Facility Choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 11 (1), 16-36.
  • Balescu, A. ve Burtea, V. (2010). Hospital Web Pages – A Brasov Case Study. Advances in Mathematıcal and Computatıonal Methods. https://www.academia.edu/23630115/Hospital_web_pages_a_Brasov_case_study
  • Bektaş, G., Demirel, S. ve Ölmez, F. (2017). The Importance of Digital Marketing in Health Tourism. 3rd. International Conference on Tourism: Theory, Current Issues and Research. https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/8538
  • Birbir, K. ve Buzcu, Z. (2014). JCI Akreditasyon Belgesine Sahip Olan Sağlık Kuruluşlarının Web Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-19.
  • Ford, E. W, Huerta, T. R, Diana M. L, Kazley A. S. & Menachemi, N. (2013). Patient Satisfaction Scores and Their Relationship to Hospital Website Quality Measures. Health Marketing Quarterly, 30 (4), 334-348.
  • Maifredi, G., Orizio, G., Bressanelli, M., Domenighini, S., Gasparotti, C., Perini, E., Caimi, L., Schulz, J.P. & Gelatti, U. (2010). Italian Hospitals on The Web: A Cross-Sectional Analysis of Official Websites. BMC Medical Informatics&Decision Making, 1-13. Mendi, B. ve Akyazı, E. (2016). Kurumsal İletişim Aracı Olarak Web Bilişim Sistemlerinin Kullanılabilirliğinde Teknoloji Kabulü (Hastane Web Sitelerine Yönelik Bir Araştırma). Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4 (1), 447-477.
  • Mira, JJ. Llinás, G. Tomás, O. ve Pérez-Jover, V. (2006). Quality of Websites in Spanish Public Hospitals. Med Inform Internet Med., 31, 23-44.
  • Mesci, G. ve Sağlık, E. (2020). Sağlık Turizminde Dijital İletişim: JCI Akreditasyon Belgesini Almış Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 2 (1), 74-90.
  • Norum, J. & Moen, MA. (2004). The Websites of Norwegian Hospitals: Do They Meet National Guidelines And Patient's Expectations? J Telemed Telecare, 10, 272-6.
  • Ruan, D., Büyüközkan, G. ve Birsel, R. U. (2006). A Fuzzy Preference‐Ranking Model For a Quality Evaluation of Hospital Web Sites. International Journal of Intelligent Systems, 1181- 1197. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/int.20177
  • Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2021). https://shgm.saglik.gov.tr/
  • Tarım, M. (2002). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi: Servqual Modeli ve Bir Hastane Uygulaması. İktisat Fakültesi Dergisi, 52 (2), 15-36.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlıkta Kalite Standartları – Hastane (Sürüm 6.1). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/Eklenti/41258/0/skshastane-seti-s-61--09082021pdf.pdf
  • TUİK, Türkiye İstatistik Kurumu. (2021). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Tourism-Statistics-Quarter-I:-January-March,-2021-37440
  • USHAŞ, Uluslararası Sağlık Hizmetleri A.Ş. (2021). https://www.ushas.com.tr/saglik-turizmi/
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özyurt 0000-0001-8115-3460

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özyurt, M. (2022). Sağlık Turizmi Yetki Belgesine Sahip Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Yönetimi, 5(1), 180-198. https://doi.org/10.33721/by.961102

15529