Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organizational Culture and Change Management: A Study on Public Libraries in Ankara

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 91 - 117, 30.06.2023
https://doi.org/10.33721/by.1255591

Öz

Success in change management depends on identifying the need for change. The change needed first requires an analysis of the organizational culture of the organization that aims the change. The leader, on the other hand, is the main determinant of the organizational culture and therefore the change management process. The purpose of the research is to reveal the aspects that need to be improved in terms of the change management process by determining the current (still existing) and targeted (desired to be reached) organizational culture of the public libraries in Ankara, the current managerial approaches displayed in the libraries and the leadership characteristics of the managers.
The research also aims to develop proposals that will accelerate this process in the long term and provide institutional continuity and effectiveness. The research was carried out with descriptive method, and the data were collected by a questionnaire technique.
The scope of the research consists of 27 librarians with Information Management or librarianship education are working in public libraries in Ankara. As a result of the research, it was revealed that the level of participation of librarians in existing managerial approaches is low, and managers are weak in terms of leadership characteristics. It has been understood that there is a mismatch between the current and targeted organizational culture approach of public libraries in Ankara. In this research, some suggestions were developed. Within the scope of the change management process, the existing and targeted culture mismatch should be eliminated as much as possible. In terms of institutional continuity and effectiveness, the management approach needs to be transformed from a traditional structure to a modern one. Managers must have many different leadership characteristics. Organizational culture needs to be shifted from culture of hierarchy/control to culture of clan/cooperation, adhocracy/creative, and partly to market/competition culture.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O. ve Yılmaz, B. (2013). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin özel idarelere devri konusunda özel idare yöneticilerinin görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 136-153. http://www.tk.org.tr/index.php/tk/article/view/191
  • Akbaytürk Çanak, T. (2021). Üniversite kütüphaneleri özelinde pandemi sonrası değişen dünyada bilgi merkezi yönetim ve organizasyonu (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (296-317) içinde. Hiperyayın.
  • Akkaya, M. A., Binici, K. ve Yıldırım, Z. (2016). Bilgi ve Belge Yönetimi alan yazınında yerel yönetimler ve bilgi hizmetleri: Bir tema analizi. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 103-120) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Akman, İ. (2004). Halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 73-75. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/33/35
  • Akman, İ. (2010). Halk kütüphanelerinde hizmet sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 101-105. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/600/596
  • Akman, İ. ve Akman, N. (2016). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri: Uygulama(cılar) açısından bir yaklaşım. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 449-461) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Aksakal, A. (1997). Halk kütüphaneleri yasası ve yeniden yapılanma. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 113-118) içinde. TKD.
  • Alaca, E. (2017a). Halk kütüphanelerinde yenilikçi hizmet: Bartın Ulus Kültür ve Sanatevi Halk Kütüphanesi örneği. Hiperyayın.
  • Alaca, E. (2017b). Ankara’daki 6 halk kütüphanesinde yenilikçi hizmet anlayışı: Kütüphane personelinin yaklaşımı üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 211-222. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/2792
  • Alaca, E. (2021). Türkiye’de halk kütüphaneleri için yenilikçi örgüt kültürü ve stratejisi. Hiperyayın.
  • Altay, A. (2018). Halk kütüphanelerinde yönetim ve yönetsel işlevler. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 123-153) içinde. Hiperyayın.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2017). Stratejik yönetim ve stratejik liderlik. H. B. Memduhoğlu ve K. Yılmaz (Ed.). Yönetimde yeni yaklaşımlar (3. bs.) (153-173) içinde. Pegem Akademi.
  • Anameriç, H. (2005). Bilgi merkezlerinin yönetiminde bilgi sistemlerinin rolü. Bilgi Dünyası, 6(1), 15-35. https://doi.org/10.15612/BD.2005.445
  • Argüden, Y. (2004). Değişim yönetimi. ARGE Danışmanlık A. Ş. http://www.arge.com/wp-content/uploads/2012/12/degisim-yonetimi1.pdf
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atılgan, D. ve Arslantekin, S. (Yay. haz.). (1996). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Awbrey, S. M. (2005). General education reform as organizational change: Integrating cultural and structural change. The Journal of General Education, 54(1), 1-21. https://www.jstor.org/stable/pdf/27798003.pdf
  • Bakhtari, H. (1995). Cultural effects on management style: A comparative study of American and Middle Eastern management style. International Studies of Management and Organization, 25(3), 97-118. https://www.jstor.org/stable/40397312
  • Balcı, A. (1995). Örgütsel gelişme. Pegem Yayınları.
  • Bayır, D. (2021). Üniversite kütüphanelerinde insan kaynakları yönetimi: Performans değerlendirmeleri (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (427-475) içinde. Hiperyayın.
  • Baysal, J. (1970). Yeni Üniversiteler Kanunu’nda kütüphanecilik mesleği. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 19(4), 296-303. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1849/1829
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve kütüphane tarihine giriş. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Bayter, M. (2018). Halk kütüphanelerinde yenilikçi yönetim anlayışının geliştirilmesi. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 503-518) içinde. Hiperyayın.
  • Bayter, M. (2020). Bilgi hizmetlerinde yenilikçi yönetim. T. Çakmak, B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 92-96) içinde. Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Bayter, M. (2021). Yeni kataloglama kuralları RDA’nın bilgi merkezlerine yönetimsel olarak sağladığı faydalar (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (440-458) içinde. Hiperyayın.
  • Beril Akıncı Vural, Z. (2018). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim (6. bs.). İletişim Yayınlar.
  • Biber, M. (2019). Lider yöneticilik. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 183-197. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/763722
  • Budak, G. (1998). Yenilikçi yönetim yaratıcı birey. Sistem Yayıncılık.
  • Buluç, B. (1998). Bilgi çağı ve örgütsel liderlik. https://docplayer.biz.tr/107789392-Bilgi-cagi-ve-orgutsel-liderlik-dr-bekir-buluc.html
  • Cameron, K. S. ve Quinn, R. E. (2017). Örgüt kültürü: Örgütsel tanı ve değişim: Rekabetçi değerler modeli (3. bs). M. G. Gülcan ve N. Cemaloğlu (Çev. ed.). Pegem Akademi.
  • Campbell, H. C. (1988). Halk kütüphanesi sistem ve hizmetlerinin geliştirilmesi. B. Çapar (Çev.). T. C. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • Can Aktan, C. ve Tutar, H. (2006). Kurum kültürü türleri. http://www.canaktan.org/yonetim/kurumsal-kultur/turler.htm#_ftnref1
  • Canata, F. (2016). Belediye kütüphaneleri gerekli mi?: Bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 213-241) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Chikudate, N. (1991). Cross-cultural analysis of cognitive systems in organizations: A comparison between Japanese and American organizations. Management International Review, 31(3), 219-231. https://www.jstor.org/stable/40228065
  • Çelik, A. (1997). Kütüphaneciliğin psiko-sosyal boyutları (3): İş doyumu ve kişilik yapısı. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 171-177) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Çelik, S. (2000). Üniversite kütüphaneleri: Amaç, görev, işlev, yönetim ve örgüt yapısı. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2, 52-62. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2151759
  • Çuhadar, S. (2021). Üniversite kütüphanelerinde elektronik ortamda verilen hizmetler, uygulamalar ve teknoloji yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 750-771) içinde. Hiperyayın.
  • Deal, T. E. ve Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and ritual of corporate life. Addison-Wesley Publishing Company
  • Demir, G. ve Güneş, A. (2016). Yerel yönetimlere bağlı kütüphanelerin hizmetleri: Kastamonu Belediyesi örneği. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 134-151) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demircioğlu Faydalıgül, Ö. ve Yılmaz, B. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 414-439. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/133/131
  • Denison, D. R. ve Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), 204-223. https://www.jstor.org/stable/2635122
  • Denison, D. R. ve Spreitzer, G. M. (1991). Organizational culture and organizational development: A competing values approach. Research in Organizational Change and Development, 5, 1-21. https://www.denisonconsulting.com/sites/default/files/documents/resources/denison-1991-competing-values-approach_0.pdf
  • Deshpande, R., Farley, J. U. ve Webster F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of Marketing, 57, 23-37. https://doi.org/10.2307/1252055
  • Dinçer, Ö. (2008). Örgüt geliştirme: Teori, uygulama ve teknikleri (2. bs.). Alfa Yayınları.
  • Dooley, J. (t. y.). Cultural aspects of systemic change management. http://www.savjetnik.ba/images/cultural%20aspects%20of%20systemic%20change%20management.pdf
  • Duman, H. (1988). Halk kütüphanelerinin kütüphaneci ihtiyaçları ve standartlar. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 (s. 43-57) içinde. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Duman, H. (2004). Halk kütüphanelerinde yeniden yapılanma. Türk Kütüphaneciliği, 18(4), 418-445. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/233/226
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. Alfa Yayınları.
  • Edwards, R. M. (1989). Kütüphanelerin yönetimi ve kütüphanecilerin profesyonel işlevleri. S. Tuğsel (Çev.). Kütüphanecilikle ilgili seçme metinler (s. 17-32) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Elizur, D., Borg, I., Hunt, R. ve Magyari Beck, I. (1991). The structure of work values: A cross cultural comparison. Journal of Organizational Behavior, 12, 21-38. https://www.jstor.org/stable/2488355
  • Er-Koçoğlu, N. (2018). Yakın geleceğin kütüphaneleri. D. Işık ve diğerleri (Yay. haz.). Bilgi Merkezlerinde Değişim ve Dönüşüm Süreci: III. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi, 12 Mayıs 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 71-77) içinde. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Eraslan, H. ve Şengün, H. İ. (2018). Postmodernizm akımı ve işletme yönetimine etkileri. USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 178-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/611770
  • Erbay, H. (1993). Üniversite kütüphanelerinin yönetim ve organizasyon yapıları ve bir uygulama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Eren, E. (1991). Yönetim ve organizasyon. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Eren, E. (1993). Yönetim ve Organizasyon (2. bs). Beta.
  • Ergun, D. (2004). Türk bireyi kuramına giriş (2. bs.). İmge Kitapevi Yayınları.
  • Eroğlu, Ş. (2017). Klasikten postmodernizme yönetim süreçleri ve bilgi merkezlerinin yönetiminde etkileri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Bilişim teknolojilerinin bilgi merkezlerine ve hizmetlerine etkileri (s. 297-315) içinde. Hiperyayın.
  • Eryılmaz, B. (2021). Organizasyonlarda değişim yönetimi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Fan, Y. (2000). A classification of Chinese culture. Cross Cultural Management, 7(2), 3-10. https://doi.org/10.1108/13527600010797057
  • Gizir, S. (2008). Örgütsel değişim sürecinde örgüt kültürü ve örgütsel öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182-196. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160951
  • Güçlü, N. ve Şehitoğlu, E. T. (2006). Örgütsel değişim yönetimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 240-254. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31502
  • Hampton, D. R. (1977). Contemporary management. McGraw-Hill.
  • Harrison, R. (1972). Understanding your organization’s character. Harvard Business Review, 50(3), 119-128. http://www.uulead.org/docs/orgcharacter.pdf
  • Herbert, C. B. (1939). Personnel administration in public libraries. American Library Association.
  • Hodgetts, R. M. ( 1997). Yönetim: Teori, süreç ve uygulama. C. Çetin ve E. C. Mutlu (Çev.). Der Yayınları.
  • Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership and organizations: Do American theories apply abroad? Organizational Dynamics, 9(1), 42-63. https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90013-3
  • Hofstede, G. (1993). Cultural constraints in management theories. Academy of Management Executive, 7(1), 81-94. https://www.jstor.org/stable/4165110
  • Hofstede, G., Neuijen, B., Daval Ohavy, D. ve Sanders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative Science Quarterly, 35(2), 286-316. https://doi.org/10.2307/2393392
  • Houston, A. (2004). Anket hazırlama kılavuzu. https://docplayer.biz.tr/363002-Anket-hazirlama-kilavuzu-archester-houston.html
  • İraz, R. ve Şimşek, G. (2004). Örgütsel değişimin gerçekleştirilmesinde liderliğin rolü: Transformasyonel liderlik incelemesi. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(7), 99-117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289617
  • Kakırman Yıldız, A. (2009). Kütüphaneler için değişim yönetimi modeli [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kakırman Yıldız, A. (2011). Bilgi hizmetlerinde değişim yönetimi: Süreç ve haritalar. Beta.
  • Kakırman Yıldız, A. (2021). Kütüphanelerde değişim yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 525-558) içinde. Hiperyayın.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Tekışık Matbaası.
  • Karahan, A. (2008). Çalışanların örgüt kültürünü algılamalarına yönelik ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 467-478. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61796/924290
  • Karakaş, S. (1990). İşleri çekici kılma stratejileri ve güdüleme. Prof. Dr. Osman Ersoy’a armağan içinde (s. 75-89). Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kaya, E. (2021a). Üniversite kütüphanelerinde değişim ve yenilikçi süreçte kütüphane yöneticileri (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 522-571) içinde. Hiperyayın.
  • Kaya, E. (2021b). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde elektronik ortamda verilen hizmetler ve teknoloji yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 717-749) içinde. Hiperyayın.
  • Kemper, R. E. (1970). Library planning: The challenge of change. M. J. Voight (Yay. haz.). Advances in librarianship (s. 207-239) içinde. Academic Press.
  • Kerman, U. ve Öztop, S. (2014). Kamu çalışanlarının örgütsel değişim yönetimine yönelik algısı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 89-114. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215122
  • Keun Oh, T. (1966). New dimensions of management theory. College & Research Libraries, 27(6), 431-438. https://doi.org/10.5860/crl_27_06_431
  • Kırmaz, B. (2010). Bilgi çağı lideri. Ankara Barosu Dergisi, 3, 207-222. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abd/issue/33779/374109
  • Kono, T. (1990). Corporate culture and long-range planning. Long Range Planning, 23(4), 9-19. https://doi.org/10.1016/0024-6301(90)90148-W
  • Köse, S. ve Ünal, A. (2003). Farklı toplumsal kültürler örgüt yapıları liderlik davranışları. Güven Kitabevi.
  • Kurulgan, M. (2005). Bilgi teknolojisinin yapısal ve yönetsel açılardan bilgi-belge merkezlerine getirdiği yenilikler. Bilgi Dünyası, 6(2), 171-192. https://doi.org/10.15612/BD.2005.434
  • Kurulgan, M. (2015). Çağdaş bilgi-belge merkezlerinde yönetim ve organizasyon. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kurulgan, M. (2021). Bilgi merkezlerinde yönetim ve yöneticinin önemi (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim içinde (s. 209-254). Hiperyayın.
  • Kurulgan, M. ve İspir, B. (2009). Bilgi-belge merkezlerinin yönetimi: Türkiye’deki literatüre yönelik içerik analizi. Bilgi Dünyası, 10(2), 205-230. https://doi.org/10.15612/BD.2009.276
  • Kuzucuoğlu, A. H. ve Şeşen, Y. (2020). Bilgi merkezlerinde risk ve kriz yönetimi. A. H. Kuzucuoğlu ve Y. Şeşen (Ed.). Hiperyayın.
  • Lacy, D. (1969). Social change and the library: 1945-1960. D. M. Knight ve S. E. Nourse (Yay. haz.). Libraries at large: Tradition, innovation, and the national interest içinde (s. 3-21). Bowker.
  • Laurent, A. (1983). The cultural diversity of western conceptions of management. International Studies of Management and Organizations, 13(1/2), 75-69. https://www.jstor.org/stable/40396954
  • Lee Bundy, M. (1966). Conflict in libraries. College & Research Libraries, 27(4), 253-262. https://doi.org/10.5860/crl_27_04_253
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (2. bs.). T. Parlak (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Lynch, B. P. (1974). The academic library and its environment. College & Research Libraries, 35(2), 126-132. https://doi.org/10.5860/crl_35_02_126
  • Nişancı, Z. N. (2015). Geçmişten günümüze yönetim düşüncesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(25), 257-294. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660303
  • Novak, J. ve Day, A. (2015). The libraries they are a-changin’: How libraries reorganize. College & Undergraduate Libraries, 22(3-4), 358-373. https://doi.org/10.1080/10691316.2015.1067663
  • Olkun, S. (1996). Örgütsel değişimin yönetimi: Örgüt kültürü ve liderlik faktörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 565-574. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10387/127083
  • Ongaro, E. (2004). Process management in the public sector: The experience of one-stop shops in Italy. International Journal of Public Sector Management, 17(1), 81-107. https://doi.org/10.1108/09513550410515592
  • Öz Onat, Z. (1997). Toplumsal değişme sürecinde halk kütüphanelerinin yeri ve yeniden organizasyonu için bir model önerisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Özalp Türetgen, İ. , Ünsal, P. ve Telman, N. (2004). Yöneticiler için liderlik özelliklerini ölçen bir ölçek geliştirme. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 24, 25-44. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/99941
  • Özmutaf, N. M. (2007). Liderliğin örgüt kültürü içinde değişimsel boyutta değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 83-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215584
  • Özsalmanlı, A. Y. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminde liderlik ve lider yöneticilik. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 137-146. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/844454
  • Öztaş, N. (2017). Örgüt: Örgüt ve yönetim kuramları (4. bs.). Otorite Yayınları.
  • Öztop, S. (2014). Kamu çalışanlarının örgütsel değişim yönetimi uygulamalarına yönelik algısı [Yayımlanmamış doktora tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Pınar Yener, M. (1991). Çağdaş kütüphane anlayışı ve İstanbul’daki halk kütüphaneleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Polat, C. (2021). Bilgi merkezlerinde inovasyon (yenilik) yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 560-604) içinde. Hiperyayın.
  • Polat, E. (2003). Örgütsel değişim ve örgütsel değişimde örgüt kültürünün yeri ve önemi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Rıdvan Yurtseven, H. (2001). Yaratıcı yönetim. Çanakkale Üniversitesi Yayınları.
  • Ries, E. (2019). Startup: Modern Çağ’da kazanan bir girişim yaratmak. D. Yazıcığıoğlu (Çev.). Sola Unitas.
  • Sargut, S. (1985). Kültürlerarası farklılaşma açısından yönetim ve örgüt yapıları. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 389-413. https://www.researchgate.net/publication/260279570_Sargut_S_1985_Kulturlerarasi_farklilasma_acisindan_orgut_ve_yonetim_yapilari_Gazi_Universitesi_IIBF_Dergisi_1_1-2389-414
  • Sargut, S. (1994). Kültürlerarası farklılaşma ve yönetim. Verso Yayıncılık.
  • Schneider, S. C. (1988). National vs. corporate culture: Implications for human resource management. Human Resource Management, 27(2), 231-246. https://doi.org/10.1002/hrm.3930270207
  • Sertoğlu, R. (2010). Stratejik liderlik. Etap Yayınevi.
  • Sevgisunar, K. (1997). Yeni bir döneme girerken yerel yönetimlerde kütüphane olgusu. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 119) içinde. TKD.
  • Stanford, N. (2014). Organizasyon kültürü. Ü. Şensoy (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şişman, M. (1996). Yönetim kuramı ve kültürlerarası farklılaşma açısından yönetim uygulamaları. Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-308. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108672
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler (4. bs.). Pegem Akademi.
  • Tabak, A., Yalçınkaya, H. ve Erkuş, A. (2007). Liderlik kavramına tarihsel bir bakış. O. Kaymakcı (Ed.). 21. yüzyılda Rusya, AB ve Türkiye’den yansımalar (s. 349-357) içinde. Türkmen Yayıncılık.
  • Tekin, M., Kürşat Güleş, H. ve Öğüt, A. (2007). Değişim çağında teknoloji yönetimi (4. bs.). Gazi Kitabevi.
  • Tetik, S. (2008). Değişim yönetiminde dönüştürücü liderin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Celal Bayar Üniversitesi.
  • Tezcan, S. (1988). Uygulamada başarılı olmanın koşulları. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 (s. 149-190) içinde. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Tortop, N. (1983). Yönetim Bilimi. S Yayınları.
  • Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-84. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1713759
  • Tunçer, P. (2013a). Değişim yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 6(2), 891-915. 10.9761/jasss_598
  • Tunçer, P. (2013b). Değişim yönetimi sürecinde değişime direnme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 373-406. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/187970
  • Tunçkanat, H. (1987). Üniversite kütüphanesinin yönetiminde planlama, kontrol ve karar verme sürecinde bilgi sistemi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacetettepe Üniversitesi.
  • Tütüncü, A. T. (1996). Halk kütüphaneleri ve yerel yönetimler. D. Atılgan ve S. Arslantekin (Yay. haz.). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 28-36) içinde. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Uslu, D. (2007). Örgütsel değişim ve değişim sürecinin işgörenlerce algılanması üzerine bir alan araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Uygur, A. ve Göral, R. (2005). Yönetim ve organizasyon. Nobel.
  • Ülgener, S. F. (1981). İktisadi çözülmenin ahlak ve zihniyet dünyası. Der Yayınları.
  • Vergiliel Tüz, M. (2004). Değişim ve kaos ortamında işletme davranışı. Alfa Yayınları.
  • Wallach, E. J. (1983). Individual and organizations: The cultural match. Training and Development Journal, 37(2), 28-36. https://psycnet.apa.org/record/1983-22213-001
  • Werkman, R. A. (2009). Understanding failure to change: A pluralistic approach and five patterns. Leadership and Organization Development Journal, 30(7), 664-684. https://doi.org/10.1108/01437730910991673
  • Wilkins, A. L. ve Gibb Dyer, W. (1988). Toward culturally sensitive theories of culture change. The Academy of Management Review, 13(4), 522-533. https://www.jstor.org/stable/pdf/258372.pdf
  • Winslow, A. (1953). Staff participation in management. Wilson Library Bulletin, 27(8), 624-628. https://archive.org/details/sim_wilson-library-bulletin_1953-04_27_8/page/624/mode/2up
  • Xing, F. (1995). The Chinese cultural system: Implications for cross-cultural management. SAM Advanced Management Journal, 60(1), 14-20. https://www.proquest.com/docview/231134755/7BAB1651938541C3PQ/1?accountid=142289
  • Yalvaç, M. (1996). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde sistem analizinin önemi, uygulanabilirliği ve bir örnek: İstanbul Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Bağlı Birimler Bölümü’nde bir sistem analizi uygulaması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Yeşil, A. (2018). Örgütlerde değişimin önemi ve değişim yönetimi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(5), 307-323. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/627676
  • Yıldırım, Z. (2018). Yerel yönetimlerde halk kütüphanesi hizmetleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 369-386) içinde. Hiperyayın.
  • Yılmaz, B. (1997). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 11(2), 113-133. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1023/1024
  • Yılmaz, B. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/23/25
  • Yılmaz, B. (2013). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Halk kütüphaneleri: Araştırmalar ve görüşler (s. 289-305) içinde. TKD.
  • Yılmaz, E. ve Kanık, L. (Yay. haz.). (2021). Bilgi merkezlerinde yönetim (Cilt 1-2). Hiperyayın.
  • Yılmaz, M. (2004). Bir örgüt olarak bilgi merkezlerinde yönetim ve yönetici. Türk Kütüphaneciliği, 18(2), 163-184. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/86/85
  • Yontar, A. (1995). Kütüphane ve belge-bilgi merkezlerinde bilimsel yönetimin önemi. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Yurdadoğ, B. U. (1972). Eğitim ve kütüphane. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 21(2), 21-30. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1723/1706

Değişim Yönetimi ve Örgüt Kültürü: Ankara’daki Halk Kütüphaneleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 91 - 117, 30.06.2023
https://doi.org/10.33721/by.1255591

Öz

Değişim yönetiminde başarı değişime duyulan ihtiyacın belirlenmesine bağlıdır. İhtiyaç duyulan değişim öncelikle değişimi hedefleyen örgütün örgüt kültürünün analizini gerektirir. Lider ise örgüt kültürü ve dolayısı ile de değişim yönetimi sürecinin temel belirleyicisidir. Bu araştırmanın amacı, Ankara’daki halk kütüphanelerinin mevcut (halen var olan) ve hedeflenen (ulaşılması istenen) örgüt kültürünü, kütüphanelerde sergilenen mevcut yönetimsel yaklaşımları ve yöneticilerin liderlik özelliklerini belirleyerek, değişim yönetimi süreci açısından geliştirilmesi gereken yönleri ortaya koymaktır. Araştırma, ayrıca, uzun vadede bu süreci hızlandıracak kurumsal süreklilik ve etkinliği sağlayacak öneriler geliştirmeyi de hedeflemektedir. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmış ve veriler anket tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın kapsamına Ankara’daki halk kütüphanelerinde görev yapan Bilgi ve Belge Yönetimi veya kütüphanecilik eğitimi almış 27 kütüphaneci dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda, kütüphanecilerin mevcut yönetim anlayışına ilişkin yaklaşımlara katılım düzeylerinin düşük olduğu, yöneticilerin liderlik özellikleri açısından zayıf kaldıkları ortaya çıkarılmıştır. Ankara’daki halk kütüphanelerinin mevcut ve hedeflenen örgüt kültürü anlayışı arasında uyumsuzluk olduğu anlaşılmıştır. Çalışmada, değişim yönetimi süreci bağlamında mevcut ve hedeflenen kültür uyumsuzluğunun olabildiğince giderilmesi; kurumsal süreklilik ve etkinlik açısından yönetim anlayışının geleneksel yapıdan modern bir yapıya dönüştürülmesi; yöneticilerin farklı birçok liderlik özelliğine sahip olması ve örgüt kültürünün de hiyerarşi/kontrol kültüründen özellikle klan/iş birliği, adhokrasi/yaratıcı kültüre ve kısmen de pazar/rekabet kültürüne geçirilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O. ve Yılmaz, B. (2013). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin özel idarelere devri konusunda özel idare yöneticilerinin görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 136-153. http://www.tk.org.tr/index.php/tk/article/view/191
  • Akbaytürk Çanak, T. (2021). Üniversite kütüphaneleri özelinde pandemi sonrası değişen dünyada bilgi merkezi yönetim ve organizasyonu (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (296-317) içinde. Hiperyayın.
  • Akkaya, M. A., Binici, K. ve Yıldırım, Z. (2016). Bilgi ve Belge Yönetimi alan yazınında yerel yönetimler ve bilgi hizmetleri: Bir tema analizi. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 103-120) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Akman, İ. (2004). Halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 73-75. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/33/35
  • Akman, İ. (2010). Halk kütüphanelerinde hizmet sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 101-105. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/600/596
  • Akman, İ. ve Akman, N. (2016). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri: Uygulama(cılar) açısından bir yaklaşım. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 449-461) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Aksakal, A. (1997). Halk kütüphaneleri yasası ve yeniden yapılanma. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 113-118) içinde. TKD.
  • Alaca, E. (2017a). Halk kütüphanelerinde yenilikçi hizmet: Bartın Ulus Kültür ve Sanatevi Halk Kütüphanesi örneği. Hiperyayın.
  • Alaca, E. (2017b). Ankara’daki 6 halk kütüphanesinde yenilikçi hizmet anlayışı: Kütüphane personelinin yaklaşımı üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 211-222. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/2792
  • Alaca, E. (2021). Türkiye’de halk kütüphaneleri için yenilikçi örgüt kültürü ve stratejisi. Hiperyayın.
  • Altay, A. (2018). Halk kütüphanelerinde yönetim ve yönetsel işlevler. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 123-153) içinde. Hiperyayın.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2017). Stratejik yönetim ve stratejik liderlik. H. B. Memduhoğlu ve K. Yılmaz (Ed.). Yönetimde yeni yaklaşımlar (3. bs.) (153-173) içinde. Pegem Akademi.
  • Anameriç, H. (2005). Bilgi merkezlerinin yönetiminde bilgi sistemlerinin rolü. Bilgi Dünyası, 6(1), 15-35. https://doi.org/10.15612/BD.2005.445
  • Argüden, Y. (2004). Değişim yönetimi. ARGE Danışmanlık A. Ş. http://www.arge.com/wp-content/uploads/2012/12/degisim-yonetimi1.pdf
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atılgan, D. ve Arslantekin, S. (Yay. haz.). (1996). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Awbrey, S. M. (2005). General education reform as organizational change: Integrating cultural and structural change. The Journal of General Education, 54(1), 1-21. https://www.jstor.org/stable/pdf/27798003.pdf
  • Bakhtari, H. (1995). Cultural effects on management style: A comparative study of American and Middle Eastern management style. International Studies of Management and Organization, 25(3), 97-118. https://www.jstor.org/stable/40397312
  • Balcı, A. (1995). Örgütsel gelişme. Pegem Yayınları.
  • Bayır, D. (2021). Üniversite kütüphanelerinde insan kaynakları yönetimi: Performans değerlendirmeleri (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (427-475) içinde. Hiperyayın.
  • Baysal, J. (1970). Yeni Üniversiteler Kanunu’nda kütüphanecilik mesleği. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 19(4), 296-303. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1849/1829
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve kütüphane tarihine giriş. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Bayter, M. (2018). Halk kütüphanelerinde yenilikçi yönetim anlayışının geliştirilmesi. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 503-518) içinde. Hiperyayın.
  • Bayter, M. (2020). Bilgi hizmetlerinde yenilikçi yönetim. T. Çakmak, B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 92-96) içinde. Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Bayter, M. (2021). Yeni kataloglama kuralları RDA’nın bilgi merkezlerine yönetimsel olarak sağladığı faydalar (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (440-458) içinde. Hiperyayın.
  • Beril Akıncı Vural, Z. (2018). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim (6. bs.). İletişim Yayınlar.
  • Biber, M. (2019). Lider yöneticilik. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 183-197. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/763722
  • Budak, G. (1998). Yenilikçi yönetim yaratıcı birey. Sistem Yayıncılık.
  • Buluç, B. (1998). Bilgi çağı ve örgütsel liderlik. https://docplayer.biz.tr/107789392-Bilgi-cagi-ve-orgutsel-liderlik-dr-bekir-buluc.html
  • Cameron, K. S. ve Quinn, R. E. (2017). Örgüt kültürü: Örgütsel tanı ve değişim: Rekabetçi değerler modeli (3. bs). M. G. Gülcan ve N. Cemaloğlu (Çev. ed.). Pegem Akademi.
  • Campbell, H. C. (1988). Halk kütüphanesi sistem ve hizmetlerinin geliştirilmesi. B. Çapar (Çev.). T. C. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • Can Aktan, C. ve Tutar, H. (2006). Kurum kültürü türleri. http://www.canaktan.org/yonetim/kurumsal-kultur/turler.htm#_ftnref1
  • Canata, F. (2016). Belediye kütüphaneleri gerekli mi?: Bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 213-241) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Chikudate, N. (1991). Cross-cultural analysis of cognitive systems in organizations: A comparison between Japanese and American organizations. Management International Review, 31(3), 219-231. https://www.jstor.org/stable/40228065
  • Çelik, A. (1997). Kütüphaneciliğin psiko-sosyal boyutları (3): İş doyumu ve kişilik yapısı. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 171-177) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Çelik, S. (2000). Üniversite kütüphaneleri: Amaç, görev, işlev, yönetim ve örgüt yapısı. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2, 52-62. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2151759
  • Çuhadar, S. (2021). Üniversite kütüphanelerinde elektronik ortamda verilen hizmetler, uygulamalar ve teknoloji yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 750-771) içinde. Hiperyayın.
  • Deal, T. E. ve Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and ritual of corporate life. Addison-Wesley Publishing Company
  • Demir, G. ve Güneş, A. (2016). Yerel yönetimlere bağlı kütüphanelerin hizmetleri: Kastamonu Belediyesi örneği. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı (s. 134-151) içinde. Nilüfer Belediyesi.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demircioğlu Faydalıgül, Ö. ve Yılmaz, B. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 414-439. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/133/131
  • Denison, D. R. ve Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), 204-223. https://www.jstor.org/stable/2635122
  • Denison, D. R. ve Spreitzer, G. M. (1991). Organizational culture and organizational development: A competing values approach. Research in Organizational Change and Development, 5, 1-21. https://www.denisonconsulting.com/sites/default/files/documents/resources/denison-1991-competing-values-approach_0.pdf
  • Deshpande, R., Farley, J. U. ve Webster F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of Marketing, 57, 23-37. https://doi.org/10.2307/1252055
  • Dinçer, Ö. (2008). Örgüt geliştirme: Teori, uygulama ve teknikleri (2. bs.). Alfa Yayınları.
  • Dooley, J. (t. y.). Cultural aspects of systemic change management. http://www.savjetnik.ba/images/cultural%20aspects%20of%20systemic%20change%20management.pdf
  • Duman, H. (1988). Halk kütüphanelerinin kütüphaneci ihtiyaçları ve standartlar. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 (s. 43-57) içinde. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Duman, H. (2004). Halk kütüphanelerinde yeniden yapılanma. Türk Kütüphaneciliği, 18(4), 418-445. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/233/226
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. Alfa Yayınları.
  • Edwards, R. M. (1989). Kütüphanelerin yönetimi ve kütüphanecilerin profesyonel işlevleri. S. Tuğsel (Çev.). Kütüphanecilikle ilgili seçme metinler (s. 17-32) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Elizur, D., Borg, I., Hunt, R. ve Magyari Beck, I. (1991). The structure of work values: A cross cultural comparison. Journal of Organizational Behavior, 12, 21-38. https://www.jstor.org/stable/2488355
  • Er-Koçoğlu, N. (2018). Yakın geleceğin kütüphaneleri. D. Işık ve diğerleri (Yay. haz.). Bilgi Merkezlerinde Değişim ve Dönüşüm Süreci: III. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi, 12 Mayıs 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 71-77) içinde. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Eraslan, H. ve Şengün, H. İ. (2018). Postmodernizm akımı ve işletme yönetimine etkileri. USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 178-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/611770
  • Erbay, H. (1993). Üniversite kütüphanelerinin yönetim ve organizasyon yapıları ve bir uygulama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Eren, E. (1991). Yönetim ve organizasyon. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Eren, E. (1993). Yönetim ve Organizasyon (2. bs). Beta.
  • Ergun, D. (2004). Türk bireyi kuramına giriş (2. bs.). İmge Kitapevi Yayınları.
  • Eroğlu, Ş. (2017). Klasikten postmodernizme yönetim süreçleri ve bilgi merkezlerinin yönetiminde etkileri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Bilişim teknolojilerinin bilgi merkezlerine ve hizmetlerine etkileri (s. 297-315) içinde. Hiperyayın.
  • Eryılmaz, B. (2021). Organizasyonlarda değişim yönetimi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Fan, Y. (2000). A classification of Chinese culture. Cross Cultural Management, 7(2), 3-10. https://doi.org/10.1108/13527600010797057
  • Gizir, S. (2008). Örgütsel değişim sürecinde örgüt kültürü ve örgütsel öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182-196. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160951
  • Güçlü, N. ve Şehitoğlu, E. T. (2006). Örgütsel değişim yönetimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 240-254. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31502
  • Hampton, D. R. (1977). Contemporary management. McGraw-Hill.
  • Harrison, R. (1972). Understanding your organization’s character. Harvard Business Review, 50(3), 119-128. http://www.uulead.org/docs/orgcharacter.pdf
  • Herbert, C. B. (1939). Personnel administration in public libraries. American Library Association.
  • Hodgetts, R. M. ( 1997). Yönetim: Teori, süreç ve uygulama. C. Çetin ve E. C. Mutlu (Çev.). Der Yayınları.
  • Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership and organizations: Do American theories apply abroad? Organizational Dynamics, 9(1), 42-63. https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90013-3
  • Hofstede, G. (1993). Cultural constraints in management theories. Academy of Management Executive, 7(1), 81-94. https://www.jstor.org/stable/4165110
  • Hofstede, G., Neuijen, B., Daval Ohavy, D. ve Sanders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative Science Quarterly, 35(2), 286-316. https://doi.org/10.2307/2393392
  • Houston, A. (2004). Anket hazırlama kılavuzu. https://docplayer.biz.tr/363002-Anket-hazirlama-kilavuzu-archester-houston.html
  • İraz, R. ve Şimşek, G. (2004). Örgütsel değişimin gerçekleştirilmesinde liderliğin rolü: Transformasyonel liderlik incelemesi. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(7), 99-117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289617
  • Kakırman Yıldız, A. (2009). Kütüphaneler için değişim yönetimi modeli [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kakırman Yıldız, A. (2011). Bilgi hizmetlerinde değişim yönetimi: Süreç ve haritalar. Beta.
  • Kakırman Yıldız, A. (2021). Kütüphanelerde değişim yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 525-558) içinde. Hiperyayın.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Tekışık Matbaası.
  • Karahan, A. (2008). Çalışanların örgüt kültürünü algılamalarına yönelik ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 467-478. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61796/924290
  • Karakaş, S. (1990). İşleri çekici kılma stratejileri ve güdüleme. Prof. Dr. Osman Ersoy’a armağan içinde (s. 75-89). Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kaya, E. (2021a). Üniversite kütüphanelerinde değişim ve yenilikçi süreçte kütüphane yöneticileri (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 522-571) içinde. Hiperyayın.
  • Kaya, E. (2021b). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde elektronik ortamda verilen hizmetler ve teknoloji yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 717-749) içinde. Hiperyayın.
  • Kemper, R. E. (1970). Library planning: The challenge of change. M. J. Voight (Yay. haz.). Advances in librarianship (s. 207-239) içinde. Academic Press.
  • Kerman, U. ve Öztop, S. (2014). Kamu çalışanlarının örgütsel değişim yönetimine yönelik algısı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 89-114. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215122
  • Keun Oh, T. (1966). New dimensions of management theory. College & Research Libraries, 27(6), 431-438. https://doi.org/10.5860/crl_27_06_431
  • Kırmaz, B. (2010). Bilgi çağı lideri. Ankara Barosu Dergisi, 3, 207-222. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abd/issue/33779/374109
  • Kono, T. (1990). Corporate culture and long-range planning. Long Range Planning, 23(4), 9-19. https://doi.org/10.1016/0024-6301(90)90148-W
  • Köse, S. ve Ünal, A. (2003). Farklı toplumsal kültürler örgüt yapıları liderlik davranışları. Güven Kitabevi.
  • Kurulgan, M. (2005). Bilgi teknolojisinin yapısal ve yönetsel açılardan bilgi-belge merkezlerine getirdiği yenilikler. Bilgi Dünyası, 6(2), 171-192. https://doi.org/10.15612/BD.2005.434
  • Kurulgan, M. (2015). Çağdaş bilgi-belge merkezlerinde yönetim ve organizasyon. Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kurulgan, M. (2021). Bilgi merkezlerinde yönetim ve yöneticinin önemi (Cilt. I). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim içinde (s. 209-254). Hiperyayın.
  • Kurulgan, M. ve İspir, B. (2009). Bilgi-belge merkezlerinin yönetimi: Türkiye’deki literatüre yönelik içerik analizi. Bilgi Dünyası, 10(2), 205-230. https://doi.org/10.15612/BD.2009.276
  • Kuzucuoğlu, A. H. ve Şeşen, Y. (2020). Bilgi merkezlerinde risk ve kriz yönetimi. A. H. Kuzucuoğlu ve Y. Şeşen (Ed.). Hiperyayın.
  • Lacy, D. (1969). Social change and the library: 1945-1960. D. M. Knight ve S. E. Nourse (Yay. haz.). Libraries at large: Tradition, innovation, and the national interest içinde (s. 3-21). Bowker.
  • Laurent, A. (1983). The cultural diversity of western conceptions of management. International Studies of Management and Organizations, 13(1/2), 75-69. https://www.jstor.org/stable/40396954
  • Lee Bundy, M. (1966). Conflict in libraries. College & Research Libraries, 27(4), 253-262. https://doi.org/10.5860/crl_27_04_253
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (2. bs.). T. Parlak (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Lynch, B. P. (1974). The academic library and its environment. College & Research Libraries, 35(2), 126-132. https://doi.org/10.5860/crl_35_02_126
  • Nişancı, Z. N. (2015). Geçmişten günümüze yönetim düşüncesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(25), 257-294. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660303
  • Novak, J. ve Day, A. (2015). The libraries they are a-changin’: How libraries reorganize. College & Undergraduate Libraries, 22(3-4), 358-373. https://doi.org/10.1080/10691316.2015.1067663
  • Olkun, S. (1996). Örgütsel değişimin yönetimi: Örgüt kültürü ve liderlik faktörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 565-574. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10387/127083
  • Ongaro, E. (2004). Process management in the public sector: The experience of one-stop shops in Italy. International Journal of Public Sector Management, 17(1), 81-107. https://doi.org/10.1108/09513550410515592
  • Öz Onat, Z. (1997). Toplumsal değişme sürecinde halk kütüphanelerinin yeri ve yeniden organizasyonu için bir model önerisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Özalp Türetgen, İ. , Ünsal, P. ve Telman, N. (2004). Yöneticiler için liderlik özelliklerini ölçen bir ölçek geliştirme. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 24, 25-44. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/99941
  • Özmutaf, N. M. (2007). Liderliğin örgüt kültürü içinde değişimsel boyutta değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 83-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215584
  • Özsalmanlı, A. Y. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminde liderlik ve lider yöneticilik. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 137-146. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/844454
  • Öztaş, N. (2017). Örgüt: Örgüt ve yönetim kuramları (4. bs.). Otorite Yayınları.
  • Öztop, S. (2014). Kamu çalışanlarının örgütsel değişim yönetimi uygulamalarına yönelik algısı [Yayımlanmamış doktora tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Pınar Yener, M. (1991). Çağdaş kütüphane anlayışı ve İstanbul’daki halk kütüphaneleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Polat, C. (2021). Bilgi merkezlerinde inovasyon (yenilik) yönetimi (Cilt. II). E. Yılmaz ve L. Kanık (Yay. haz.). Bilgi merkezlerinde yönetim (s. 560-604) içinde. Hiperyayın.
  • Polat, E. (2003). Örgütsel değişim ve örgütsel değişimde örgüt kültürünün yeri ve önemi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Rıdvan Yurtseven, H. (2001). Yaratıcı yönetim. Çanakkale Üniversitesi Yayınları.
  • Ries, E. (2019). Startup: Modern Çağ’da kazanan bir girişim yaratmak. D. Yazıcığıoğlu (Çev.). Sola Unitas.
  • Sargut, S. (1985). Kültürlerarası farklılaşma açısından yönetim ve örgüt yapıları. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 389-413. https://www.researchgate.net/publication/260279570_Sargut_S_1985_Kulturlerarasi_farklilasma_acisindan_orgut_ve_yonetim_yapilari_Gazi_Universitesi_IIBF_Dergisi_1_1-2389-414
  • Sargut, S. (1994). Kültürlerarası farklılaşma ve yönetim. Verso Yayıncılık.
  • Schneider, S. C. (1988). National vs. corporate culture: Implications for human resource management. Human Resource Management, 27(2), 231-246. https://doi.org/10.1002/hrm.3930270207
  • Sertoğlu, R. (2010). Stratejik liderlik. Etap Yayınevi.
  • Sevgisunar, K. (1997). Yeni bir döneme girerken yerel yönetimlerde kütüphane olgusu. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 119) içinde. TKD.
  • Stanford, N. (2014). Organizasyon kültürü. Ü. Şensoy (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şişman, M. (1996). Yönetim kuramı ve kültürlerarası farklılaşma açısından yönetim uygulamaları. Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-308. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108672
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler (4. bs.). Pegem Akademi.
  • Tabak, A., Yalçınkaya, H. ve Erkuş, A. (2007). Liderlik kavramına tarihsel bir bakış. O. Kaymakcı (Ed.). 21. yüzyılda Rusya, AB ve Türkiye’den yansımalar (s. 349-357) içinde. Türkmen Yayıncılık.
  • Tekin, M., Kürşat Güleş, H. ve Öğüt, A. (2007). Değişim çağında teknoloji yönetimi (4. bs.). Gazi Kitabevi.
  • Tetik, S. (2008). Değişim yönetiminde dönüştürücü liderin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Celal Bayar Üniversitesi.
  • Tezcan, S. (1988). Uygulamada başarılı olmanın koşulları. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 (s. 149-190) içinde. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Tortop, N. (1983). Yönetim Bilimi. S Yayınları.
  • Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-84. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1713759
  • Tunçer, P. (2013a). Değişim yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 6(2), 891-915. 10.9761/jasss_598
  • Tunçer, P. (2013b). Değişim yönetimi sürecinde değişime direnme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 373-406. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/187970
  • Tunçkanat, H. (1987). Üniversite kütüphanesinin yönetiminde planlama, kontrol ve karar verme sürecinde bilgi sistemi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacetettepe Üniversitesi.
  • Tütüncü, A. T. (1996). Halk kütüphaneleri ve yerel yönetimler. D. Atılgan ve S. Arslantekin (Yay. haz.). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler (s. 28-36) içinde. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Uslu, D. (2007). Örgütsel değişim ve değişim sürecinin işgörenlerce algılanması üzerine bir alan araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Uygur, A. ve Göral, R. (2005). Yönetim ve organizasyon. Nobel.
  • Ülgener, S. F. (1981). İktisadi çözülmenin ahlak ve zihniyet dünyası. Der Yayınları.
  • Vergiliel Tüz, M. (2004). Değişim ve kaos ortamında işletme davranışı. Alfa Yayınları.
  • Wallach, E. J. (1983). Individual and organizations: The cultural match. Training and Development Journal, 37(2), 28-36. https://psycnet.apa.org/record/1983-22213-001
  • Werkman, R. A. (2009). Understanding failure to change: A pluralistic approach and five patterns. Leadership and Organization Development Journal, 30(7), 664-684. https://doi.org/10.1108/01437730910991673
  • Wilkins, A. L. ve Gibb Dyer, W. (1988). Toward culturally sensitive theories of culture change. The Academy of Management Review, 13(4), 522-533. https://www.jstor.org/stable/pdf/258372.pdf
  • Winslow, A. (1953). Staff participation in management. Wilson Library Bulletin, 27(8), 624-628. https://archive.org/details/sim_wilson-library-bulletin_1953-04_27_8/page/624/mode/2up
  • Xing, F. (1995). The Chinese cultural system: Implications for cross-cultural management. SAM Advanced Management Journal, 60(1), 14-20. https://www.proquest.com/docview/231134755/7BAB1651938541C3PQ/1?accountid=142289
  • Yalvaç, M. (1996). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde sistem analizinin önemi, uygulanabilirliği ve bir örnek: İstanbul Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Bağlı Birimler Bölümü’nde bir sistem analizi uygulaması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Yeşil, A. (2018). Örgütlerde değişimin önemi ve değişim yönetimi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(5), 307-323. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/627676
  • Yıldırım, Z. (2018). Yerel yönetimlerde halk kütüphanesi hizmetleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller (s. 369-386) içinde. Hiperyayın.
  • Yılmaz, B. (1997). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 11(2), 113-133. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1023/1024
  • Yılmaz, B. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/23/25
  • Yılmaz, B. (2013). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Halk kütüphaneleri: Araştırmalar ve görüşler (s. 289-305) içinde. TKD.
  • Yılmaz, E. ve Kanık, L. (Yay. haz.). (2021). Bilgi merkezlerinde yönetim (Cilt 1-2). Hiperyayın.
  • Yılmaz, M. (2004). Bir örgüt olarak bilgi merkezlerinde yönetim ve yönetici. Türk Kütüphaneciliği, 18(2), 163-184. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/86/85
  • Yontar, A. (1995). Kütüphane ve belge-bilgi merkezlerinde bilimsel yönetimin önemi. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Yurdadoğ, B. U. (1972). Eğitim ve kütüphane. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 21(2), 21-30. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1723/1706
Toplam 146 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Erdinç Alaca 0000-0002-6380-7982

Bülent Yılmaz 0000-0003-4040-3966

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alaca, E., & Yılmaz, B. (2023). Değişim Yönetimi ve Örgüt Kültürü: Ankara’daki Halk Kütüphaneleri Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Yönetimi, 6(1), 91-117. https://doi.org/10.33721/by.1255591

15529