Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Information Literacy Self-Efficacy of University Students: The Case of Kırıkkale University

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 348 - 374, 31.12.2024
https://doi.org/10.33721/by.1560442

Öz

The aim of the study is to determine the information literacy self-efficacy levels of undergraduate and associate degree students studying at Kırıkkale University and to examine the demographic and academic factors affecting these levels. It also aims to reveal students' information access preferences and information literacy education expectations. In this study, survey model, one of the quantitative research designs, was used. Data were collected from a total of 881 students by simple random sampling method among undergraduate and associate degree students studying at Kırıkkale University in the 2023-2024 academic year, well above the sample size considered statistically sufficient. The 28-item “Information Literacy Self-Efficacy Scale” was used as a data collection tool, and SPSS and AMOS programs were preferred for data analysis. The validity and reliability of the scale were tested according to the study sample, and t-test, ANOVA and correlation analyzes were applied to evaluate the hypotheses. The results of the study show that students' information literacy self-efficacy levels are at medium-high level. The highest self-efficacy was observed in the category of “identification of information need”, while the lowest self-efficacy was found in the category of “information communication”. Faculty/college, academic achievement and database use were determined as factors affecting self-efficacy, while gender and grade level were found to have no significant effect. In addition, students who received information literacy training were found to have higher self-efficacy. These findings emphasize the importance of discipline-specific approaches, effective use of digital resources and special training programs, and point to the need to systematically develop these skills throughout university education. This study is unique in that it is the first study to examine the information literacy self-efficacy of students at Kırıkkale University, its sample size and its structure covering different academic units (faculties/vocational schools). In addition, it offers a new perspective to the field of information literacy by considering current technological developments and the use of artificial intelligence tools.

Kaynakça

  • 12. Kalkınma Planı (2024-2028). (2023, 1 Kasım). Resmî Gazete (Sayı: 32356 (1. Mükerrer)). https://www.resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2023-11-01&mukerrer=1
  • Acar, S. ve Gülnar, M. (2018). Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Bölümü Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Özyeterlik Algılarının Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumlarına göre İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(1), 54-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uead/issue/36657/397337
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 15-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47948/606648
  • Adıgüzel, A. (2015). Öğretmen Adaylarının Öğrenmeye İlişkin Tutumları ile Bilgi Okuryazarlık Becerileri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7),14-24.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2002). Öğretmenlere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 16(2), 128-138. http://tk.org.tr/index.php/TK/article/view/872
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7812/102529
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterlik İnancı Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27). 11-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7811/102528
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile İnternet Kullanım Sıklıkları ve İnternet Kullanım Amaçları. Eurasian Journal of Educational Research, 19,1- 14.
  • American Library Association [ALA]. (1989). American Library Association Presidential Committee on Information Literacy. https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential
  • Argon, T., Öztürk, Ç. ve Kılıçaslan, H. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 13-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1495/18080
  • Association of College and Research Libraries [ACRL]. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. http://hdl.handle.net/11213/7668
  • Aşkın Tekkol, İ. ve Demirel, M. (2018). Aday Öğretmenlerde Meraklılık ve Bilgi Okuryazarlığı Üzerine İlişkisel Bir Çalışma. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 353-368. https://doi.org/10.12984/egeefd.391231
  • Atlıgil, R. E. (2022). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı Eğitimi Verilmesinin Kütüphane Kullanımına Etkisi. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Australian and New Zealand Institute for Information Literacy [ANZIIL].(2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework Principles, Standards And Practice. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. https://adbu.fr/wp-content/uploads/2013/02/Infolit-2nd-edition.pdf
  • Bakırcı, H. ve Günbatar, M.S. (2017). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 543-563. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853400
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Macmillan.
  • Baysen, F., Çakmak, N. ve Baysen, E. (2017). Bilgi Okuryazarlığı ve Öğretmen Yetiştirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 55-89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48649/618490
  • Bitri, E. ve Akkaya, M. A. (2018). A Comparative Study of Electronic Information Literacy Levels of Researchers: Instances from the Universities of Kastamonu and Cankiri Karatekin in Turkey. Bilgi Yönetimi, 1(2), 134-148. https://doi.org/10.33721/by.492865
  • Bruce, C. (2013). Information Literacy Programs and Research: An International Review. The Australian Library Journal, 49(3), 209-218. https://doi.org/10.1080/00049670.2000.10755921
  • Bruce, C. S. (1995). Information Literacy: A Framework for Higher Education. The Australian Library Journal, 44(3), 158-170. https://doi.org/10.1080/00049670.1995.10755718
  • Burkhardt, J. M. (2007). Assessing Library Skills: A First Step to Information Literacy. Portal: Libraries and the Academy, 7(1), 25-49. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0002
  • Büyükçolpan, T. ve Yılmaz, B. (2023). Çeşitli Değişkenlerin Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyleri Üzerine Etkisi. Bilgi Yönetimi, 6(1), 146-178. https://doi.org/10.33721/by.1288896
  • Catalano, A. (2013). Patterns of Graduate Students’ Information Seeking Behavior: A Meta‐Synthesis of the Literature. Journal of Documentation, 69(2), 243-274. https://doi.org/10.1108/00220411311300066
  • Chen, K. ve Lin, P. (2011). Information Literacy in University Library User Education. Aslib Proceedings, 63(4), 399-418. https://doi.org/10.1108/00012531111148967
  • Corrall, S. (2007). Benchmarking Strategic Engagement with Information Literacy in Higher Education: Towards a Working Model. Information Research, 12(4). http://d-scholarship.pitt.edu/id/eprint/25116
  • Çakın, İ. (1998). Üniversitelerimizin Bilgiye Erişim Ortamları: Genel Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 15, 37-67.
  • Çakmak, T. ve Önal, H. İ. (2013). Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılmasında Okul Kütüphanecilerinin Rolleri ve Algıları. Türk Kütüphaneciliği, 27(4), 633-647. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48828/622018
  • Dedebali, N. C. ve Daşdemir, İ. (2019). Investigation of Media Literacy and Information Literacy Levels of Pre-Service Teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 595-630. https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.004
  • Deja, M., Rak, D. ve Bell, B. (2021). Digital Transformation Readiness: Perspectives on Academia and Library Outcomes in Information Literacy. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102403. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102403
  • Demirtaş, Ç. ve Altun, A. (2022). Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Bilgi Okuryazarlığı: Bilgi Türlerine İlişkin Bir Uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1447-1466. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022.22.74506-1168684
  • Doyle, C. S. (1994). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. New York: ERIC Clearinghouse on Information Technology Syracuse University.
  • Eroğlu, Ş. ve Çakmak, T. (2020). Post-Truth Dönemini Anlamak: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Yeni Medya Araçları Kapsamında Bilgi Bozuklukları ve Doğrulama Algılarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 307-325. https://doi.org/10.30794/pausbed.682120
  • Gedikçi Öndoğan, A. ve Küçükoğlu, S. (2024). Web Destekli Bilgi Okuryazarlığı Eğitiminin Etkinliğinin Belirlenmesi: Hemşirelik Öğrencileri Üzerinde Randomize Olmayan Kontrollü Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 38(1), 1-26. https://doi.org/10.24146/tk.1355409
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a ed.). Londra: Pearson.
  • Gömleksiz, M. N. ve Öner, Ü. Ö. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeyleri. Education Sciences, 6(1), 119-138. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19821/212122
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. ve Bozpolat, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 5(18), 71-87. https://dergipark.org.tr/en/pub/kdeniz/issue/16857/175458
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşam Boyu Öğrenme Etkinliği “Enformasyon Okuryazarlığı. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 176-187.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma. Education Sciences, 5(3), 1395-1404. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19823/212333
  • Hepworth, M. (2000). Approaches to Providing Information Literacy Training in Higher Education: Challenges for Librarians. New Review of Academic Librarianship, 6(1), 21-34. https://doi.org/10.1080/13614530009516799
  • Hinchliffe, L. J., Rand, A. ve Collier, J. (2018). Predictable Information Literacy Misconceptions of First-Year College Students. Communications in Information Literacy, 12(1), 4-18. https://doi.org/10.15760/comminfolit.2018.12.1.2
  • Iannuzzi, P. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Community & Junior College Libraries, 9(4), 63-67. https://doi.org/10.1300/J107v09n04_09
  • İnci, T. ve Cubukcu, Z. (2022). Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi ile Bilgi Okuryazarlığı Öz Yeterlik Algısı Arasındaki Korelasyon: Pedagojik Formasyon Öğrencileri. Asya Studies, 6(20), 1-8. https://doi.org/10.31455/asya.1035441
  • İşcan, A., Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Eğitimi Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Düzeyleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(6), 205-215. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/27570/290103
  • İzci, E. ve Koç, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeye İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101-114. https://doi.org/10.14520/adyusbd.267
  • Johnston, B. ve Webber, S. (2003). Information Literacy in Higher Education: A Review and Case Study. Studies in Higher Education, 28(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/03075070309295
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavak, A. (2023). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeylerinin Sınıf Düzeylerine Göre Farklılıkları: Atatürk Üniversitesi Örneği. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 8(1), 50-73. https://doi.org/10.46628/itbhssj.1233737
  • Kırıkkale Üniversitesi (2023). Genel Öğrenci İstatistiği. Erişim adresi: https://oidb.kku.edu.tr/Idari/Sayfa/Index?Sayfa=GenelOgrIst
  • Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı: Selçuk Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kozikoğlu, I. ve Onur, Z. (2019). Predictors of Lifelong Learning: Information Literacy and Academic Self-Efficacy. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 492-506. https://eric.ed.gov/?id=EJ1240352
  • Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B. ve Umay, A. (2006). Developing the Information Literacy Self‐Efficacy Scale. Journal of Documentation, 62(6), 730-743. https://doi.org/10.1108/00220410610714949
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48858/622490
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 81-88. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7817/102699
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmen Adaylarına Uygulanan Bilgi Okuryazarlığı Programının Etkililiği ve Bilgi Okuryazarlığı Becerileri ile Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 98-105. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7814/102606
  • Lovitts, B. E. (2005). Being a Good Course‐Taker Is Not Enough: A Theoretical Perspective on the Transition to Independent Research. Studies in Higher Education, 30(2), 137-154. https://doi.org/10.1080/03075070500043093
  • Mansour, E. (2017). A Survey of Digital Information Literacy (DIL) Among Academic Library and Information Professionals. Digital Library Perspectives, 33(2), 166-188. https://doi.org/10.1108/DLP-07-2016-0022
  • Mutlu, N. (2023). Yanlış Bilgi ve Dezenformasyonla Mücadele: Kavramlar ve Uygulamalar. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 13, 464-493. https://doi.org/10.47994/usbad.1257491
  • Önal, N. ve Çetin, O. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-30. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19402/206218
  • Özbay, M. ve Çelik, M. E. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 10-21. https://doi.org/10.16916/aded.15991
  • Özel, M. (2022). Finlandiya’da Medya ve Bilgi Okuryazarlığı Eğitiminde Ulusal Politikalar. TAM Akademi Dergisi, 1(1), 7-21. https://doi.org/10.58239/tamde.2022.01.001.x
  • Özel, N. (2014). Araştırma Görevlilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerileri ve Eğitim Gereksinimleri: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 15(2), 253-283. https://doi.org/10.15612/BD.2014.463
  • Özel, N. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-264. https://doi.org/10.15612/BD.2016.525
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri ve Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterlikleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 22-38. https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17399/182066
  • Polat, C. (2005a). Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı Programlarının Geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, C. (2005b). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 19(4), 408-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48944/624316
  • Polat, C. (2006). Bilgi Çağında Üniversite Eğitimi İçin Bir Açılım: Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 12(30), 249-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunitaed/issue/2869/39227
  • Polat, C. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı Bilgi Okuryazarlığı ve Üniversite Kütüphanelerinin Bilgi Okuryazarlığı Öğretimindeki Rolü. Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan İçinde (ss. 117-131). Hacettepe Üniversitesi.
  • Polat, C. ve Palo, G. (2015). Hemşirelik Bilgi Okuryazarlığı Yeterlik Standartları. Türk Kütüphaneciliği, 29(2), 350-362. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48742/620128
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı İçinde, (596-606). Akdeniz Üniversitesi.
  • Rader, H. B. (1991). Information Literacy: A Revolution in the Library. RQ, 31(1), 25-30. https://link.gale.com/apps/doc/A11490963/AONE?u=anon~fdb50fcc&sid=googleScholar&xid=0030d50e
  • Rath, L. (2022). Factors That Influence Librarian Definitions of Information Literacy. The Journal of Academic Librarianship, 48(6), 102597. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102597
  • Sevim, O. ve Kavak, A. (2020). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeylerinin İncelenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 68, 583-599. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4345
  • Soyuçok, M. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programında Bilgi Okuryazarlığı Becerileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 267-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/33658/373866
  • Şengül Bircan, T. (2024). 21. Yüzyılda Yaşam Boyu Öğrenme Yolunda Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyini Anlamak. Academic Social Resources Journal, 9(1), 67-76.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth ed.). Pearson. https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/1/3/4/0134790545.pdf
  • Tuncer, M. ve Dikmen, M. (2018). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri ve Mesleğe Yönelik Tutumları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 66, 310-325. https://dergipark.org.tr/en/pub/abuhsbd/issue/36996/423874
  • Usluel, Y. K. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterliklerinin Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 223-243.
  • Ünal, F. ve Er, H. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1059-1068.
  • Wang, L. (2011). An Information Literacy Integration Model and its Application in Higher Education. Reference Services Review, 39(4), 703-720. https://doi.org/10.1108/00907321111186703
  • Witt, S. (2024). Libraries Leading The Way: Sustainability, Information Literacy, and Community Engagement. IFLA Journal, 50(3), 449-450. https://doi.org/10.1177/03400352241283305
  • Yasa, H. D. (2018). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bilgi Okuryazarlığı Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. K. ve Yemenici, A. İ. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi (Afyonkarahisar Örneği). Turkish Studies, 15(3), 2303-2316. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41885
  • Yıldız, A. K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerisinin Gelişiminde Araştırma Metotları Dersinin Rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169. https://doi.org/10.21733/ibad.52
  • Yılmaz, B. ve Ezenel, E. (2023). IFLA-UNESCO Halk Kütüphanesi Bildirgesi 2022. Türk Kütüphaneciliği, 36(3), 388-391. https://doi.org/10.24146/tk.1180073
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2009). Bologna Süreci 2020-Yeni On Yılda Avrupa Yükseköğretim Alanı (Leuven ve Louvain-la-Neuve, 28-29 Nisan 2009) Avrupa Yükseköğretimden Sorumlu Bakanlar Konferansı Bildirgesinde: Yaşam Boyu Öğrenme. https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/bologna/temel-bildirgeler-ve-gelişmeler/leuven-bildirgesi
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2017). Hayat Boyu Öğrenme İçin Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Tavsiye Kararı. https://uluslararasi.yok.gov.tr/Sayfalar/avrupa-yuksekogretim-alani-ile-uyum-projesi/yeterlikler-cercevesi/hayat-boyu-ogrenme-icin-avrupa-yeterlilik-cercevesi-tavsiye-karari.aspx
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (t.y.). Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/tyyc
  • Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment Relationships and Priorities. (Related Paper No. 5) National Commission on Libraries and Information Science. https://eric.ed.gov/?id=eD100391

Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi: Kırıkkale Üniversitesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 348 - 374, 31.12.2024
https://doi.org/10.33721/by.1560442

Öz

Araştırmanın amacı, Kırıkkale Üniversitesi’nde öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlilik düzeylerini belirlemek ve bu düzeyleri etkileyen demografik ve akademik faktörleri incelemektir. Ayrıca, öğrencilerin bilgiye erişim tercihlerini ve bilgi okuryazarlığı eğitimi beklentilerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu araştırmada, nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. İstatistiksel olarak yeterli kabul edilen örneklem büyüklüğünün oldukça üzerine çıkılarak, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale Üniversitesi’nde öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencileri arasından basit rastgele örnekleme yöntemiyle toplam 881 öğrenciden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak 28 maddeli “Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmış, verilerin analizinde SPSS ve AMOS programları tercih edilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliği çalışma örneklemine göre test edilmiş, hipotezlerin değerlendirilmesinde t-testi, ANOVA ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlilik düzeylerinin orta-yüksek seviyede olduğunu göstermektedir. En yüksek öz-yeterlik “bilgi ihtiyacının tanımlanması” kategorisinde gözlemlenirken, en düşük öz-yeterlik “bilgi iletimi” kategorisinde tespit edilmiştir. Fakülte/yüksekokul, akademik başarı ve veri tabanı kullanımı öz-yeterliliği etkileyen faktörler olarak belirlenmiş, cinsiyet ve sınıf düzeyinin ise anlamlı bir etkisi olmadığı saptanmıştır. Ayrıca, bilgi okuryazarlığı eğitimi alan öğrencilerin öz-yeterlilikleri daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu bulgular, disipline özgü yaklaşımların, dijital kaynakların etkin kullanımının ve özel eğitim programlarının önemini vurgulamakta, üniversite eğitimi boyunca bu becerilerin sistematik olarak geliştirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir. Bu çalışma, Kırıkkale Üniversitesi’nde öğrencilerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterliliklerini inceleyen ilk araştırma olması, örneklem büyüklüğü ve farklı akademik birimleri (fakülte/meslek yüksekokulu) kapsayan yapısıyla özgündür. Ayrıca, güncel teknolojik gelişmeleri ve yapay zekâ araçlarının kullanımını da dikkate alarak bilgi okuryazarlığı alanına yeni bir perspektif sunmaktadır.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • 12. Kalkınma Planı (2024-2028). (2023, 1 Kasım). Resmî Gazete (Sayı: 32356 (1. Mükerrer)). https://www.resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2023-11-01&mukerrer=1
  • Acar, S. ve Gülnar, M. (2018). Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Bölümü Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Özyeterlik Algılarının Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumlarına göre İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(1), 54-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uead/issue/36657/397337
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 15-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47948/606648
  • Adıgüzel, A. (2015). Öğretmen Adaylarının Öğrenmeye İlişkin Tutumları ile Bilgi Okuryazarlık Becerileri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7),14-24.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2002). Öğretmenlere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 16(2), 128-138. http://tk.org.tr/index.php/TK/article/view/872
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7812/102529
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterlik İnancı Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27). 11-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7811/102528
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile İnternet Kullanım Sıklıkları ve İnternet Kullanım Amaçları. Eurasian Journal of Educational Research, 19,1- 14.
  • American Library Association [ALA]. (1989). American Library Association Presidential Committee on Information Literacy. https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential
  • Argon, T., Öztürk, Ç. ve Kılıçaslan, H. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 13-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1495/18080
  • Association of College and Research Libraries [ACRL]. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. http://hdl.handle.net/11213/7668
  • Aşkın Tekkol, İ. ve Demirel, M. (2018). Aday Öğretmenlerde Meraklılık ve Bilgi Okuryazarlığı Üzerine İlişkisel Bir Çalışma. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 353-368. https://doi.org/10.12984/egeefd.391231
  • Atlıgil, R. E. (2022). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı Eğitimi Verilmesinin Kütüphane Kullanımına Etkisi. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Australian and New Zealand Institute for Information Literacy [ANZIIL].(2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework Principles, Standards And Practice. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. https://adbu.fr/wp-content/uploads/2013/02/Infolit-2nd-edition.pdf
  • Bakırcı, H. ve Günbatar, M.S. (2017). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 543-563. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853400
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Macmillan.
  • Baysen, F., Çakmak, N. ve Baysen, E. (2017). Bilgi Okuryazarlığı ve Öğretmen Yetiştirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 55-89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48649/618490
  • Bitri, E. ve Akkaya, M. A. (2018). A Comparative Study of Electronic Information Literacy Levels of Researchers: Instances from the Universities of Kastamonu and Cankiri Karatekin in Turkey. Bilgi Yönetimi, 1(2), 134-148. https://doi.org/10.33721/by.492865
  • Bruce, C. (2013). Information Literacy Programs and Research: An International Review. The Australian Library Journal, 49(3), 209-218. https://doi.org/10.1080/00049670.2000.10755921
  • Bruce, C. S. (1995). Information Literacy: A Framework for Higher Education. The Australian Library Journal, 44(3), 158-170. https://doi.org/10.1080/00049670.1995.10755718
  • Burkhardt, J. M. (2007). Assessing Library Skills: A First Step to Information Literacy. Portal: Libraries and the Academy, 7(1), 25-49. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0002
  • Büyükçolpan, T. ve Yılmaz, B. (2023). Çeşitli Değişkenlerin Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyleri Üzerine Etkisi. Bilgi Yönetimi, 6(1), 146-178. https://doi.org/10.33721/by.1288896
  • Catalano, A. (2013). Patterns of Graduate Students’ Information Seeking Behavior: A Meta‐Synthesis of the Literature. Journal of Documentation, 69(2), 243-274. https://doi.org/10.1108/00220411311300066
  • Chen, K. ve Lin, P. (2011). Information Literacy in University Library User Education. Aslib Proceedings, 63(4), 399-418. https://doi.org/10.1108/00012531111148967
  • Corrall, S. (2007). Benchmarking Strategic Engagement with Information Literacy in Higher Education: Towards a Working Model. Information Research, 12(4). http://d-scholarship.pitt.edu/id/eprint/25116
  • Çakın, İ. (1998). Üniversitelerimizin Bilgiye Erişim Ortamları: Genel Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 15, 37-67.
  • Çakmak, T. ve Önal, H. İ. (2013). Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılmasında Okul Kütüphanecilerinin Rolleri ve Algıları. Türk Kütüphaneciliği, 27(4), 633-647. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48828/622018
  • Dedebali, N. C. ve Daşdemir, İ. (2019). Investigation of Media Literacy and Information Literacy Levels of Pre-Service Teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 595-630. https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.004
  • Deja, M., Rak, D. ve Bell, B. (2021). Digital Transformation Readiness: Perspectives on Academia and Library Outcomes in Information Literacy. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102403. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102403
  • Demirtaş, Ç. ve Altun, A. (2022). Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Bilgi Okuryazarlığı: Bilgi Türlerine İlişkin Bir Uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1447-1466. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022.22.74506-1168684
  • Doyle, C. S. (1994). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. New York: ERIC Clearinghouse on Information Technology Syracuse University.
  • Eroğlu, Ş. ve Çakmak, T. (2020). Post-Truth Dönemini Anlamak: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Yeni Medya Araçları Kapsamında Bilgi Bozuklukları ve Doğrulama Algılarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 307-325. https://doi.org/10.30794/pausbed.682120
  • Gedikçi Öndoğan, A. ve Küçükoğlu, S. (2024). Web Destekli Bilgi Okuryazarlığı Eğitiminin Etkinliğinin Belirlenmesi: Hemşirelik Öğrencileri Üzerinde Randomize Olmayan Kontrollü Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 38(1), 1-26. https://doi.org/10.24146/tk.1355409
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a ed.). Londra: Pearson.
  • Gömleksiz, M. N. ve Öner, Ü. Ö. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeyleri. Education Sciences, 6(1), 119-138. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19821/212122
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. ve Bozpolat, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 5(18), 71-87. https://dergipark.org.tr/en/pub/kdeniz/issue/16857/175458
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşam Boyu Öğrenme Etkinliği “Enformasyon Okuryazarlığı. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 176-187.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma. Education Sciences, 5(3), 1395-1404. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19823/212333
  • Hepworth, M. (2000). Approaches to Providing Information Literacy Training in Higher Education: Challenges for Librarians. New Review of Academic Librarianship, 6(1), 21-34. https://doi.org/10.1080/13614530009516799
  • Hinchliffe, L. J., Rand, A. ve Collier, J. (2018). Predictable Information Literacy Misconceptions of First-Year College Students. Communications in Information Literacy, 12(1), 4-18. https://doi.org/10.15760/comminfolit.2018.12.1.2
  • Iannuzzi, P. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Community & Junior College Libraries, 9(4), 63-67. https://doi.org/10.1300/J107v09n04_09
  • İnci, T. ve Cubukcu, Z. (2022). Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi ile Bilgi Okuryazarlığı Öz Yeterlik Algısı Arasındaki Korelasyon: Pedagojik Formasyon Öğrencileri. Asya Studies, 6(20), 1-8. https://doi.org/10.31455/asya.1035441
  • İşcan, A., Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Eğitimi Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Düzeyleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(6), 205-215. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/27570/290103
  • İzci, E. ve Koç, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeye İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101-114. https://doi.org/10.14520/adyusbd.267
  • Johnston, B. ve Webber, S. (2003). Information Literacy in Higher Education: A Review and Case Study. Studies in Higher Education, 28(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/03075070309295
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavak, A. (2023). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeylerinin Sınıf Düzeylerine Göre Farklılıkları: Atatürk Üniversitesi Örneği. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 8(1), 50-73. https://doi.org/10.46628/itbhssj.1233737
  • Kırıkkale Üniversitesi (2023). Genel Öğrenci İstatistiği. Erişim adresi: https://oidb.kku.edu.tr/Idari/Sayfa/Index?Sayfa=GenelOgrIst
  • Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı: Selçuk Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kozikoğlu, I. ve Onur, Z. (2019). Predictors of Lifelong Learning: Information Literacy and Academic Self-Efficacy. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 492-506. https://eric.ed.gov/?id=EJ1240352
  • Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B. ve Umay, A. (2006). Developing the Information Literacy Self‐Efficacy Scale. Journal of Documentation, 62(6), 730-743. https://doi.org/10.1108/00220410610714949
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48858/622490
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 81-88. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7817/102699
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmen Adaylarına Uygulanan Bilgi Okuryazarlığı Programının Etkililiği ve Bilgi Okuryazarlığı Becerileri ile Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 98-105. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7814/102606
  • Lovitts, B. E. (2005). Being a Good Course‐Taker Is Not Enough: A Theoretical Perspective on the Transition to Independent Research. Studies in Higher Education, 30(2), 137-154. https://doi.org/10.1080/03075070500043093
  • Mansour, E. (2017). A Survey of Digital Information Literacy (DIL) Among Academic Library and Information Professionals. Digital Library Perspectives, 33(2), 166-188. https://doi.org/10.1108/DLP-07-2016-0022
  • Mutlu, N. (2023). Yanlış Bilgi ve Dezenformasyonla Mücadele: Kavramlar ve Uygulamalar. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 13, 464-493. https://doi.org/10.47994/usbad.1257491
  • Önal, N. ve Çetin, O. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-30. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19402/206218
  • Özbay, M. ve Çelik, M. E. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 10-21. https://doi.org/10.16916/aded.15991
  • Özel, M. (2022). Finlandiya’da Medya ve Bilgi Okuryazarlığı Eğitiminde Ulusal Politikalar. TAM Akademi Dergisi, 1(1), 7-21. https://doi.org/10.58239/tamde.2022.01.001.x
  • Özel, N. (2014). Araştırma Görevlilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerileri ve Eğitim Gereksinimleri: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 15(2), 253-283. https://doi.org/10.15612/BD.2014.463
  • Özel, N. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-264. https://doi.org/10.15612/BD.2016.525
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri ve Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterlikleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 22-38. https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17399/182066
  • Polat, C. (2005a). Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı Programlarının Geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, C. (2005b). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 19(4), 408-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48944/624316
  • Polat, C. (2006). Bilgi Çağında Üniversite Eğitimi İçin Bir Açılım: Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 12(30), 249-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunitaed/issue/2869/39227
  • Polat, C. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı Bilgi Okuryazarlığı ve Üniversite Kütüphanelerinin Bilgi Okuryazarlığı Öğretimindeki Rolü. Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan İçinde (ss. 117-131). Hacettepe Üniversitesi.
  • Polat, C. ve Palo, G. (2015). Hemşirelik Bilgi Okuryazarlığı Yeterlik Standartları. Türk Kütüphaneciliği, 29(2), 350-362. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48742/620128
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı İçinde, (596-606). Akdeniz Üniversitesi.
  • Rader, H. B. (1991). Information Literacy: A Revolution in the Library. RQ, 31(1), 25-30. https://link.gale.com/apps/doc/A11490963/AONE?u=anon~fdb50fcc&sid=googleScholar&xid=0030d50e
  • Rath, L. (2022). Factors That Influence Librarian Definitions of Information Literacy. The Journal of Academic Librarianship, 48(6), 102597. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102597
  • Sevim, O. ve Kavak, A. (2020). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeylerinin İncelenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 68, 583-599. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4345
  • Soyuçok, M. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programında Bilgi Okuryazarlığı Becerileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 267-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/33658/373866
  • Şengül Bircan, T. (2024). 21. Yüzyılda Yaşam Boyu Öğrenme Yolunda Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyini Anlamak. Academic Social Resources Journal, 9(1), 67-76.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth ed.). Pearson. https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/1/3/4/0134790545.pdf
  • Tuncer, M. ve Dikmen, M. (2018). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri ve Mesleğe Yönelik Tutumları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 66, 310-325. https://dergipark.org.tr/en/pub/abuhsbd/issue/36996/423874
  • Usluel, Y. K. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterliklerinin Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 223-243.
  • Ünal, F. ve Er, H. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1059-1068.
  • Wang, L. (2011). An Information Literacy Integration Model and its Application in Higher Education. Reference Services Review, 39(4), 703-720. https://doi.org/10.1108/00907321111186703
  • Witt, S. (2024). Libraries Leading The Way: Sustainability, Information Literacy, and Community Engagement. IFLA Journal, 50(3), 449-450. https://doi.org/10.1177/03400352241283305
  • Yasa, H. D. (2018). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bilgi Okuryazarlığı Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. K. ve Yemenici, A. İ. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi (Afyonkarahisar Örneği). Turkish Studies, 15(3), 2303-2316. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41885
  • Yıldız, A. K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerisinin Gelişiminde Araştırma Metotları Dersinin Rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169. https://doi.org/10.21733/ibad.52
  • Yılmaz, B. ve Ezenel, E. (2023). IFLA-UNESCO Halk Kütüphanesi Bildirgesi 2022. Türk Kütüphaneciliği, 36(3), 388-391. https://doi.org/10.24146/tk.1180073
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2009). Bologna Süreci 2020-Yeni On Yılda Avrupa Yükseköğretim Alanı (Leuven ve Louvain-la-Neuve, 28-29 Nisan 2009) Avrupa Yükseköğretimden Sorumlu Bakanlar Konferansı Bildirgesinde: Yaşam Boyu Öğrenme. https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/bologna/temel-bildirgeler-ve-gelişmeler/leuven-bildirgesi
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2017). Hayat Boyu Öğrenme İçin Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Tavsiye Kararı. https://uluslararasi.yok.gov.tr/Sayfalar/avrupa-yuksekogretim-alani-ile-uyum-projesi/yeterlikler-cercevesi/hayat-boyu-ogrenme-icin-avrupa-yeterlilik-cercevesi-tavsiye-karari.aspx
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (t.y.). Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/tyyc
  • Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment Relationships and Priorities. (Related Paper No. 5) National Commission on Libraries and Information Science. https://eric.ed.gov/?id=eD100391
Toplam 90 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane Çalışmaları, Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Erol Yılmaz 0000-0002-6689-1745

Ali Kavak 0000-0001-5329-2420

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Kavak, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Öz-Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi: Kırıkkale Üniversitesi Örneği. Bilgi Yönetimi, 7(2), 348-374. https://doi.org/10.33721/by.1560442

15529