BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimciler Açısından İzlenim Yönetimi Stratejileri

Yıl 2011, Cilt: 8 Sayı: 1, 64 - 78, 01.06.2011

Öz

Bireyler diğer insanları etkilemek için değişik yöntemler kullanırlar. Bu yöntemleri iyi kullanarak çevresindekileri etkileyebilen ve harekete geçirebilen kişi davranışlarının, karşı taraf ile etkileşimi sonucunda kişiler üzerinde çeşitli izlenimler oluşmaktadır. Bu izlenimlerin uygun kullanımları, bireyler arasındaki ilişkilerin gelişmesinde ve hatta bireylerin davranışlarında değişikliklere neden olabilmektedir. Bu nedenle bireyler veya organizasyonlar hakkında edinilen izlenimler çok önemlidir. Bireylerin ve örgütlerin değişik taktikler kullanarak çevrelerini etkilemeye çalıştıkları bu süreç “İzlenim Yönetimi” olarak adlandırılmaktadır (Bolino ve Turnley, 1999). Bu çalışma Kayseri ve Ankara illerinde rasgele seçilen öğretmenler arasında yapılmıştır. Emekli öğretmenler ile çalışan öğretmenlerin izlenim yönetimi taktiklerini kullanma ilişkileri araştırılmıştır. Çalışma kapsamında; 73 emekli ve 82 halen çalışan olmak üzere toplam 155 öğretmene anket uygulanmıştır. Çalışmada emekli ve çalışan öğretmenlerin demografik farklılıkları ile izlenim yönetimi taktiklerini kullanma dereceleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Emekli öğretmenlerin en çok “iş deneyimi veya eğitiminden gururla söz etme” maddesine (X=3.96), çalışan öğretmenlerin ise en çok “vazifenin yapılmasını engelleyen bir meslektaş ile karşılaşıldığında güçlü bir şekilde mücadele etme” maddesine olumlu yanıt verdikleri (X=3.22) tespit edilmiştir. Uygulanması pratik ve basit olan izlenim yönetimi taktiklerinin, öğretmenlere öğretim elemanı yetiştirme derslerinin verildiği dönemlerde bilinçli olarak bilinçlendirilmesi gerektiği kanaatine varılmıştır

Kaynakça

  • Basım, N., Tatar, İ., Şahin, N.; 2006; “Çalışma Yaşamında İzlenim Yönetimi: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması”, Türk Psikolojisi Yazıları, 9(18), 1-17.
  • Bolino, M.C., Turnley. W.H.; 1999; “Measuring Impression Management in Organizations: A Scale Development Based on the Jones and Pittman Taxonomy”, Organizational Research Methods, 2, 187-206.
  • Cantekin, A.; 2003; Etkileme Yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, K.; 2002; Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Ankara.
  • Drory, A., Zaidman, N.; 2007; “Impression Management Behavior: Effects of the Organizational System”, Journal of Managerial Psychology, 22:3, 290-308.
  • Gardner, W.L., Martinko, M.J.; 1988; “Impression Management in Organizations”. Journal of Management, 14: 321-338.
  • Gibson, B., Oberlander, E.; 2008; “Wanting To Appear Smart: Hypercriticism as an Indirect Impression Management Strategy”, Self and Identity, 7:4, 380-392.
  • Jones E.E., Pittman, T.S.; 1982; Toward of General Theory of Strategic Self- Presentation, Psychological Perspectives of the Self, 231-261
  • Jones, E.E.; 1990; Interpersonal Perception. New York:W.H.Freeman Comp.
  • Leary, M.R., Kowalsky. R.M.; 1990; “Impression Management: A Literature Review and Two-Component Model”, Psychological Bulletin, 107(1): 34–47.
  • Leary, M.R.; 1996; Self-Presentation, Impression Management and Interpersonal Behavior. Oxford: Westview Press.
  • Rind, B., Benjamin, D.; 1993; “Effects of Public Image Concerns and Self- Image on Compliance”, The Journal of Social Psychology, 134:19-25.
  • Rosenfeld, P., Giacalone, R.A., Riordan, C.A.; 1995; Impression Management in Organizations. NY.
  • Tatar, İ.; 2006; İzlenim Yönetiminde Kendilik Algısı ve Stres: Kara Kuvvetlerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Ünaldı, S.; 2005; Emniyet Örgütü Yöneticilerinin İzlenim Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, G.; 2005; Çokuluslu İşletmelerin Kurumsal İmajlarını Oluşturmada Kullandıkları Üniversitesi Yayınları. Yönetimi Taktikleri, İstanbul Ticaret

Impression Management Strategies For Educators

Yıl 2011, Cilt: 8 Sayı: 1, 64 - 78, 01.06.2011

Öz

Impression management can be defined as using different efforts to control or influence other’s perceptions or the presentation of self in an ordinary day life. This study investigates the differences and alikes of impression management strategies of retired and working teachers. The sample consisted of a total of 155 randomly selected teachers working in Kayseri and Ankara. The relation between teachers’ use of impression management tactics were examined in surveys with demographic datas. Its understood that both retired and working teachers give more importance to the “trying to possess one’s job” as the most common tactic within data. As a finding, “intimidation” and “supplication” tactics were least used impression management tactics by the teachers. In addition, it was found that gender, status, education level, working period experience are also effective in the use of impression management tactics by the retired and working teachers. Its considered that these results are arised from two reasons, first the lack of the knowledge about impression management strategies at teachers’ educational programs and the second, teachers’ cultural differences can cause such tactical differences in practice

Kaynakça

  • Basım, N., Tatar, İ., Şahin, N.; 2006; “Çalışma Yaşamında İzlenim Yönetimi: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması”, Türk Psikolojisi Yazıları, 9(18), 1-17.
  • Bolino, M.C., Turnley. W.H.; 1999; “Measuring Impression Management in Organizations: A Scale Development Based on the Jones and Pittman Taxonomy”, Organizational Research Methods, 2, 187-206.
  • Cantekin, A.; 2003; Etkileme Yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, K.; 2002; Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Ankara.
  • Drory, A., Zaidman, N.; 2007; “Impression Management Behavior: Effects of the Organizational System”, Journal of Managerial Psychology, 22:3, 290-308.
  • Gardner, W.L., Martinko, M.J.; 1988; “Impression Management in Organizations”. Journal of Management, 14: 321-338.
  • Gibson, B., Oberlander, E.; 2008; “Wanting To Appear Smart: Hypercriticism as an Indirect Impression Management Strategy”, Self and Identity, 7:4, 380-392.
  • Jones E.E., Pittman, T.S.; 1982; Toward of General Theory of Strategic Self- Presentation, Psychological Perspectives of the Self, 231-261
  • Jones, E.E.; 1990; Interpersonal Perception. New York:W.H.Freeman Comp.
  • Leary, M.R., Kowalsky. R.M.; 1990; “Impression Management: A Literature Review and Two-Component Model”, Psychological Bulletin, 107(1): 34–47.
  • Leary, M.R.; 1996; Self-Presentation, Impression Management and Interpersonal Behavior. Oxford: Westview Press.
  • Rind, B., Benjamin, D.; 1993; “Effects of Public Image Concerns and Self- Image on Compliance”, The Journal of Social Psychology, 134:19-25.
  • Rosenfeld, P., Giacalone, R.A., Riordan, C.A.; 1995; Impression Management in Organizations. NY.
  • Tatar, İ.; 2006; İzlenim Yönetiminde Kendilik Algısı ve Stres: Kara Kuvvetlerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Ünaldı, S.; 2005; Emniyet Örgütü Yöneticilerinin İzlenim Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, G.; 2005; Çokuluslu İşletmelerin Kurumsal İmajlarını Oluşturmada Kullandıkları Üniversitesi Yayınları. Yönetimi Taktikleri, İstanbul Ticaret
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68EN34NR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ünsal Sığrı Bu kişi benim

Akif Tabak Bu kişi benim

Tolga Türköz

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sığrı, Ü., Tabak, A., & Türköz, T. (2011). Eğitimciler Açısından İzlenim Yönetimi Stratejileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 64-78.