This research has two fundamental purposes. The first purpose is to determine whether uncertainty avoidance and innovativeness-in-food has an effect on perceived risk and willingness-to-buy genetically modified foods. The second purpose is to determine whether perceived risk has a mediator role in the relationship between willingness-to-buy and uncertainty avoidance, and willingnessto-buy and innovativeness-in-food; and whether innovativeness-in-food has a mediator role in the relationship between willingness-to-buy and uncertainty avoidance. Data were gathered from consumers by using survey through face-toface interviews. Regression and mediation analysis were used to test the hypotheses. The findings suggest that willingness-to-buy was affected by both perceived risk and uncertainty avoidance negatively while affected innovativeness-in-food positively. They, also, clearly show that the perceived risk and innovativeness-in-food play fundamental roles in willingness-to-buy genetically modified foods
Genetically modified foods, perceived risk, uncertainty avoidance, innovativeness, consumer behavior
Bu çalışmanın iki temel amacı vardır. Birinci amaç; belirsizlikten kaçınmanın ve gıdada yenilikçiliğin, GDO’lu gıdaya yönelik algılanan risk ve satın alma istekliliği üzerinde etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. İkinci amaç; algılanan riskin, GDO’lu gıda satın alma istekliliği ile a) belirsizlikten kaçınma ve b) gıdada yenilikçilik ilişkilerinde ve gıdada yenilikçiliğin, c) GDO’lu gıda satın alma istekliliği ile belirsizlikten kaçınma arasındaki ilişkide arabulucu rolü olup olmadığını belirlemektir. Veriler, tüketicilerden yüz yüze anket yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Hipotez testleri için regresyon ve arabulucuk analizi kullanılmıştır. Edinilen bulgulara göre; satın alma istekliliği, algılanan risk ve belirsizlikten kaçınmadan negatif yönde yenilikçilikten ise pozitif yönde etkilenmektedir. Bulgular ayrıca, genetiği değiştirilmiş gıdaların satın alma istekliliğinde algılanan risk ve yenilikçiliğin temel bir rol oynadığını göstermektedir
Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar, Algılanan Risk, Belirsizlikten Kaçınma, Yenilikçilik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Diğer ID | JA24JU69ZY |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1 |
APA | Çabuk, S. & Tanrıkulu, C. (2014). The Role of Perceived Risk, Uncertainty Avoidance, and Innovativeness in Willingness-To-Buy Genetically Modified Foods . Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 11 (1) , 100-122 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cagsbd/issue/44629/554431 |