Araştırma Makalesi
PDF EndNote BibTex RIS Kaynak Göster

BİBLİYOTERAPİ TEMELLİ GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASININ PSİKOLOJİK DANIŞMAN ADAYLARININ FARKLILIKLARA SAYGI DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt 4, Sayı 1, 54 - 69, 30.06.2022

Öz

Bu araştırmada bibliyoterapi temelli bir grupla psikolojik danışma programının üniversite öğrencilerinin farklılıklara saygı düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Deneysel desende hazırlanan araştırmada deney ve kontrol grubuna ön test-son test yapılmıştır. İstanbul’da bir devlet üniversitesinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programında öğrenim gören birinci sınıf öğrencileri ile yürütülen araştırmanın deney grubu ve kontrol grubu, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrenciler içerisinden yansız atamayla seçilen 8’er öğrenci ile oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu ve Farklılıklara Saygı Ölçeği kullanılmıştır. 8 kişilik deney grubuna yaklaşık 90 dakika süren dokuz oturumluk bibliyoterapi temelli grupla psikolojik danışma programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulanan Farklılıklara Saygı Ölçeği ön testlerinden ve son testlerinden elde edilen puanlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla Mann Whitney-U testi; deney ve kontrol grubunun Farklılıklara Saygı Ölçeği son test puanlarının ön test puanlarına göre anlamlı bir şekilde artıp artmadığını tespit etmek için Wilcoxon İşaretlenmiş Sıralar Testi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi; bibliyoterapi temelli grupla psikolojik danışma uygulamasının, psikolojik danışman adaylarının farklılıklara saygı düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark oluşturmadığını ancak katılımcı geribildirimleri sonucunda programın etkili olduğunu göstermiş ve sonuçlar alan yazın ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Ackerson, J., Scogin, F., McKendree-Smith, N., & Lyman, R.D. (1998). Cognitive bibliotherapy for mild and moderate adolescent depressive symptomatology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 685– 690.
  • Anthias, F. (2002). Beyond feminism and multiculturalism: Locating difference and the politics of location. Women Studies International Forum, 25(3), 275-86.
  • Bal, F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(24), 1630-1640.
  • Bulut, S. (2010). Yetişkinlere yapılan psikolojik danışmada bibliyoterapi (okuma yoluyla sağaltım) yönteminin kullanılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(33), 46-56.
  • Corr, C.A.( 2004). Pet loss in death related literatüre for children. Omega: Journal of Death and Dying, 48,399-414.
  • Çatlak, İ. H. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına empati becerisi ve farklılıklara saygı olma değerinin kazandırılmasında storyline yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Esty, K., Grifin, R. ve Hirsch, M.S. (1995). Workplace diversity: A manager’s guide to solving problems and turning diversity into a competetive advantage. Massachusetts: Adams Media Corporation.
  • Febbraro, G.A.(2005). An investigation into the effectiveness of bibliotherapy and minimal contact interventions in the treatment of panic attacks. Journal of Clinical Psychology, 61(6), 763-779. doi: 10.1002/jclp.20097.
  • Forgan, J.W.(2002). Using Bibliotherapy to teach problem solving. Intervention in School and Clinic, 38, 75-82.
  • Fraser, N. ve Axel, H. (2003). Redistribution or Recognition: A Politicalphilosophical Exchange. Verso, New York: USA.
  • Ilogho, JE., Aloa, A., Adekeye, O., Gesinde, A., Adeusi, S. ve Ifijeh, G. (2020). The prevalence of bibliotherapy program practice among helping professionals in Ota, Nigeria: A pilot study. Journal of Poetry Threapy, 33(1), 30-43.
  • İnan, C. ve Erkuş, S. (2018). Bibliyoterapi tekniğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 13(15), 259-271.
  • Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışma eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 222-231.
  • Köç, A., & Duygu, H. (2018). Ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı değerini edinimleri ve yabancı uyruklu öğrencilerle uyum becerileri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 39-51.
  • Leana-Taşçılar, M. Z. (2016). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 73-95.
  • Midvanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 93-101.
  • Öksüz, Y. ve Güven, E. (2012). Farklılıklara Saygı Ölçeği (FSÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 457-473. http://dx.doi.org/10.9761/jasss_247
  • Öner, U. ve Yeşilyaprak, B. (2006). Bibliyoterapi: Psikolojik danışma ve rehberlik programlarında çocuk edebiyatından yararlanma. ll.Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyat Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayını, No:203, 559-565.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, 7, 133-150.
  • Phillips, A. (2008). More on culture and representation. Social Legal Studies,17(4),555- 558.
  • Rapee, R.M., Abbott, M.J. ve Lyneham, H.J. (2006). Using children's books as bibliotherapy for at-risk students: A guide for teachers. Preventing School Failure, 50(4), 5-10.
  • Rogers, C.R. (1959). A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships, as developed in the client centered framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of A Science (pp. 184-256). New York: McGraw Hill.
  • Rogers, C. R. (1961). On Becoming A Person. Boston: Houghton Mifflin.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık ve işgücü farklılıklarının yönetimine analitik bir yaklaşım [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topçubaşı, T., & Polat, S. (2018). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(21), 387-417.

INVESTIGATION OF THE EFFECT OF BIBLIOTHERAPY-BASED GROUP PSYCHOLOGICAL COUNSELING ON PSYCHOLOGICAL COUNSELOR CANDIDATES' LEVELS OF RESPECT FOR DIFFERENCES

Yıl 2022, Cilt 4, Sayı 1, 54 - 69, 30.06.2022

Öz

In this study, it was aimed to examine the effect of a psychological counseling program with a bibliotherapy-based group on the level of respect for differences of university students. In the study, which was prepared in an experimental design, pretest and posttest were applied to the experimental and control groups. The experimental group and the control group of the research, which was conducted with freshman studying in the Guidance and Psychological Counseling undergraduate program at a state university in Istanbul, were formed with 8 students who were selected by impartial assignment from among the students who voluntarily agreed to participate in the research. Demographic Information Form and Respect for Differences Scale were used as data collection tools. A nine-session bibliotherapy-based group psychological counseling program lasting approximately 90 minutes was applied to the experimental group of 8 people. No intervention was made in the control group. Mann Whitney-U test to determine whether there is a significant difference between the scores obtained from the Respect for Differences Scale pre-tests and post-tests applied to the experimental and control groups; Wilcoxon Marked Ranks Test was conducted to determine whether the Respect for Differences Scale post-test scores of the experimental and control groups increased significantly compared to their pre-test scores. Analysis of the data obtained in the research; It was shown that bibliotherapy-based group counseling did not make a statistically significant difference in the level of respect for differences of counselor candidates, but the program was effective as a result of participant feedback, and the results were discussed in the light of the literature.

Kaynakça

  • Ackerson, J., Scogin, F., McKendree-Smith, N., & Lyman, R.D. (1998). Cognitive bibliotherapy for mild and moderate adolescent depressive symptomatology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 685– 690.
  • Anthias, F. (2002). Beyond feminism and multiculturalism: Locating difference and the politics of location. Women Studies International Forum, 25(3), 275-86.
  • Bal, F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(24), 1630-1640.
  • Bulut, S. (2010). Yetişkinlere yapılan psikolojik danışmada bibliyoterapi (okuma yoluyla sağaltım) yönteminin kullanılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(33), 46-56.
  • Corr, C.A.( 2004). Pet loss in death related literatüre for children. Omega: Journal of Death and Dying, 48,399-414.
  • Çatlak, İ. H. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına empati becerisi ve farklılıklara saygı olma değerinin kazandırılmasında storyline yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Esty, K., Grifin, R. ve Hirsch, M.S. (1995). Workplace diversity: A manager’s guide to solving problems and turning diversity into a competetive advantage. Massachusetts: Adams Media Corporation.
  • Febbraro, G.A.(2005). An investigation into the effectiveness of bibliotherapy and minimal contact interventions in the treatment of panic attacks. Journal of Clinical Psychology, 61(6), 763-779. doi: 10.1002/jclp.20097.
  • Forgan, J.W.(2002). Using Bibliotherapy to teach problem solving. Intervention in School and Clinic, 38, 75-82.
  • Fraser, N. ve Axel, H. (2003). Redistribution or Recognition: A Politicalphilosophical Exchange. Verso, New York: USA.
  • Ilogho, JE., Aloa, A., Adekeye, O., Gesinde, A., Adeusi, S. ve Ifijeh, G. (2020). The prevalence of bibliotherapy program practice among helping professionals in Ota, Nigeria: A pilot study. Journal of Poetry Threapy, 33(1), 30-43.
  • İnan, C. ve Erkuş, S. (2018). Bibliyoterapi tekniğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 13(15), 259-271.
  • Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışma eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 222-231.
  • Köç, A., & Duygu, H. (2018). Ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı değerini edinimleri ve yabancı uyruklu öğrencilerle uyum becerileri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 39-51.
  • Leana-Taşçılar, M. Z. (2016). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 73-95.
  • Midvanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 93-101.
  • Öksüz, Y. ve Güven, E. (2012). Farklılıklara Saygı Ölçeği (FSÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 457-473. http://dx.doi.org/10.9761/jasss_247
  • Öner, U. ve Yeşilyaprak, B. (2006). Bibliyoterapi: Psikolojik danışma ve rehberlik programlarında çocuk edebiyatından yararlanma. ll.Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyat Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayını, No:203, 559-565.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, 7, 133-150.
  • Phillips, A. (2008). More on culture and representation. Social Legal Studies,17(4),555- 558.
  • Rapee, R.M., Abbott, M.J. ve Lyneham, H.J. (2006). Using children's books as bibliotherapy for at-risk students: A guide for teachers. Preventing School Failure, 50(4), 5-10.
  • Rogers, C.R. (1959). A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships, as developed in the client centered framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of A Science (pp. 184-256). New York: McGraw Hill.
  • Rogers, C. R. (1961). On Becoming A Person. Boston: Houghton Mifflin.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık ve işgücü farklılıklarının yönetimine analitik bir yaklaşım [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topçubaşı, T., & Polat, S. (2018). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(21), 387-417.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim, Bilimsel Disiplinler, Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Nur YALÇINKAYA>
BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (YL) (TEZLİ)
0000-0003-2366-2042
Türkiye


Sümeyye YÜCEL> (Sorumlu Yazar)
İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
0000-0002-4100-5348
Türkiye

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayınlandığı Sayı Yıl 2022, Cilt 4, Sayı 1

Kaynak Göster

APA Yalçınkaya, F. N. & Yücel, S. (2022). BİBLİYOTERAPİ TEMELLİ GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASININ PSİKOLOJİK DANIŞMAN ADAYLARININ FARKLILIKLARA SAYGI DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ . International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences , 4 (1) , 54-69 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/caless/issue/69005/986745

Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS)