1990’lar Çağdaş İngiliz Tiyatrosu, şiddetin, zulmün ve benliğin rahatsız edici biçimlerle zelil (abject) tasvirlerinin baskın olduğu oyunlarla anılagelmiştir. Çağdaş İrlanda tiyatrosunun önde gelen oyun yazarlarından Marina Carr, yaşamla ölüm arasındaki sınırda yürüyen karakterleri irdeleyip daha derin düzeyde deneyimsel oyunlar yazmıştır. Marina Carr’ın oyunu Portia Coughlan, ensest tabusuna hapsolmuş bir ailenin, oyunun ana karakteri Portia’ya dayattığı yıkıcı ailesel öznelleştirmeyi ve yeri doldurulamaz bir erkek kardeşin kaybıyla yoğunlaşan parçalanmış bir benlik temasını konu edinir. Portia Coughlan'ı Sofokles'in Antigone'sinin yeniden değerlendirilmesi olarak yorumlayan bu makale, Judith Butler'ın Antigone'nin İddiası (2000) kitabında tartışıldığı üzere, Antigone karakteri ile toplumsal cinsiyet normatifliği, tabular, akrabalık, aile bağları ve öznenin içsel nesneleştirilmesi arasındaki kesişimlere dair çağdaş argümanları kullanarak oyun üzerine bir tartışma başlatmaktadır. Toplumsal cinsiyetin, kişiliğin tanımlanması açısından önemini ve trajik karakterler olarak Portia ve Antigone’ye neden ölmekten başka bir seçenek bırakılmadığının irdelendiği bu çalışmada, kadın karakterlerin belirsizlik olgusundan beslenen ve erkek egemen toplumca kontrol edilemeyen toplumsal değişim yaratma ve toplumsal normları yeniden sorgulamadaki güçleri ve iradeleri incelenmektedir.
1990 Sonrası İngiliz Tiyatrosu Modern Bağlamda Antigone Judith Butler Tabu Betimlemeleri Marina Carr 1990’lar İngiliz Tiyatrosu Modern Bağlamda Antigone oyunu
1990s Contemporary British Drama is epitomized with plays over which violence, cruelty, and abject depictions of selfhood reign in an attempt to propel a renegotiation of imposed normativity on the subject. Marina Carr, as a prominent contemporary Irish playwright writes plays that are experiential on a deeper level as she delves into characters that walk on the liminal borders between life and death. Marina Carr’s play Portia Coughlan represents a family enmeshed in the incest taboo, re-negotiates the subversive familial subjectification enforced on Portia, and explores the theme of a broken self, which is condensed by the loss of an irreplaceable brother. Interpreting Portia Coughlan as a re-evaluation of Sophocles’ Antigone, this article initiates discussion on the play by applying contemporary arguments on the intersections between Antigone, gender normativity, taboos, kinship, familial ties, and interior objectification of the subject as were discussed in Judith Butler’s Antigone’s Claim (2000). By questioning why gender is so crucial to our understanding of the self and why Portia and Antigone as tragic characters are left with no option but to die, this article aims to examine the function of ambiguity and uncontainable nature found in the heroines in regard to their treatment in plays as well as their premise in their respective cultural setting.
Post-1990s British Drama Abject Taboo Depictions Antigone in Modern Context Judith Butler. Marina Carr
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 2 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
İletişim | Communication: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences Dergisi ulusal ve uluslararası
araştırma ve derleme makalelerini yayımlayan uluslararası onlne bir yayındır. Yılda iki
kez yayımlanır (Haziran ve Aralık). Derginin yayın dili İngilizcedir.
CUJHSS, e-ISSN 3062-0112