The primary focus of this article is to investigate the (in)visible gendered constructs within Dante’s Commedia. The article argues that due to the special emphasis on vice and virtue, Commedia lends itself to the archival purposes of cultural memory. The article explores how the cultural memory within the poem takes on a phallocentric perspective in its mechanics of socio-political affirmations doubled by Dante’s poetic chiasm. Since the meticulous visibility of such a concept by itself reallocates our focus towards the imperatives of silences and gaps, the poem introduces a nuanced gendered interpretation far beyond the visible space. Therefore, this article employs a critical and deconstructive method to scrutinise the phallocentric dynamism of the poem’s memory-dependent derivatives and its invisible underside by taking a gendered approach. Within this framework, this article aims to contribute to the literature on Dante’s Commedia with an introduction of a new feminist lens that might enrich various readings of Dante’s “poema sacro.”
Dante Alighieri Divine Comedy cultural memory medieval society patriarchal consciousness
Bu makalenin temel odak noktası, Dante’nin İlahi Komedya eserindeki gizli kalmış cinsiyetçi unsurları incelemektir. Bu çalışma özellikle kötülüğe ve erdeme yapılan özel vurgu nedeniyle şiirin kültürel hafızanın arşivleme amaçlarıyla örtüştüğünü savunmaktadır. Makale, şiirdeki kültürel hafızanın Dante’nin öznel bakış açısıyla ikiye katlanan sosyopolitik olumlamalar eşliğinde patriarkal bilincin bir ürünü olduğunu öne sürerken, böyle bir kavramın göz önünde olması, odak noktamızı aynı zamanda şiirdeki boşluk ve sessizliklere, yani ataerkil belleğin unutmayı tercih ettiği dinamiklere yöneltmektedir. Bunu yaparak görünür alanın ötesinde gizil bir güçle yer alan cinsiyetçi yaklaşımlara dair incelikli bir okuma sunar. Bu nedenle bu makale, şiirin belleğe bağımlı türevlerinin fallus merkezli dinamizmini ve onun görünmez alt tarafını cinsiyete dayalı bir yaklaşımla incelemek için eleştirel ve yapısökümcü bir yöntem kullanmaktadır. Bu çerçevede, makale Dante’nin kutsal şiirine dair çeşitli okumaları zenginleştirebilecek yeni bir feminist merceğin tanıtımını yaparak Dante’nin İlahi Komedya şiirine dayalı literatüre katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Dante Alighieri İlahi Komedya kültürel bellek orta çağ toplumu ataerkil bilinç
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer), Edebi Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Notları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 2 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
İletişim | Communication: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences Dergisi ulusal ve uluslararası
araştırma ve derleme makalelerini yayımlayan uluslararası onlne bir yayındır. Yılda iki
kez yayımlanır (Haziran ve Aralık). Derginin yayın dili İngilizcedir.
CUJHSS, e-ISSN 3062-0112