Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEK KATLI YAPRAK YAYLARDA SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ İLE YORULMA ANALİZİ - FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 6, 06.07.2015
https://doi.org/10.18466/cbufbe.34361

Öz

TEK KATLI YAPRAK YAYLARDA SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ İLE YORULMA ANALİZİ

Bu çalışmada yeni yaprak yay tasarımları için mümkün olan en az sayıda prototipin üretilmesini ve seri üretime en kısa sürede geçilebilmesini sağlayacak bir yöntem geliştirilmesi amaçlanmıştır. Yorulma ömrünü belirlemeden önce parabolik yaprak yay tasarımına ve yorulma ömrüne etki eden faktörler incelenmiştir. Tek katlı bir parabolik yaprak yay için sonlu elemanlar modeli üzerinde gerilme ve yorulma analizleri Ansys Workbench 14.5 ve Ansys nCode Design Life 14.5 programları ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar fiziksel test değerleri ile karşılaştırılıp yorumlanmıştır. Yapılan yorulma ömrü çalışması ağır ve hafif ticari araçlarda kullanılan yaprak yayların tasarımlarında prototip üretim sonrasında parça üzerinde uzun süren denemeler olmadan, yorulma ömürlerine sonlu elemanlar analizleri ile ulaşılmasının mümkün olduğunu göstermiştir.

 


FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD

In this study the main goal is to produce a new method which provide to minimize manufacturing and test periods for leaf springs. Before fatigue life determination of leaf springs, parameters which effect on fatigue life prediction and parabolic leaf spring design have investigated. Parabolic leaf spring’s FEM model’sstress and fatigue life analysis have substantiated with Ansys Workbench 14.5 and Ansys nCode Design Life 14.5. The results obtained were verified by comparing the value of physical tests. This finite element fatigue life studies have proved that it is possible to reach fatigue life prediction of the leaf spring used in light and heavy commercial vehicles without longtime experiments tests on track after prototype manufacturing.

 


Kaynakça

  • Manual on design and application of leaf springs, SAE International, 978-0-89883-383-6, 1980.
  • Corvi A, A preliminary approach to composite beam design using finite element analysis, Composite Structures, 16 ,259-275, 1990.
  • Güven, N., Temiz, V., Parlar, Z., "Evaluation of leaf spring design and fatigue life", International Conference on Advances in Materials and Processing Technologies, 2011.
  • Esen, Ö., "Kompozit Yaprak yaylarda sonlu elemanlar yöntemi ile yorulma analizinin yapılması", Yüksek Lisans Tezi, Balikesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 2009.
  • Kumar M.S., Vijayarangan S., “Static analysis and fatigue life prediction of steel and composite leaf spring for light passenger vehicles”, Journal of Scientific & Industrial Research, 66, 128-134, 2007.
  • Shokrieh, M., Rezaei, "Analysis and optimization of a composite leaf spring", Composite Structures, 60, 317–325, 2003.
  • Soner, M., Güven, N., Erdogus, T., Karaagaç, M., "Parabolic leaf spring design optimization considering FEA and rig test correlation", SAE Commercial Vehicle Engineering Congress, USA, 11CV-0013, 2011.
  • Saarstahl - 51CrV4 (50CrV4) Material specification Sheet.
  • Meran, C., Yüksel, M., “Malzeme Bilgisine Giriş”, Cilt 2,TMMOB Makine Mühendisleri Odası,251-252, 2010.

FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 6, 06.07.2015
https://doi.org/10.18466/cbufbe.34361

Öz

In this study the main goal is to produce a new method which provide to minimize manufacturing and test periods for leaf springs. Before fatigue life determination of leaf springs, parameters which effect on fatigue life prediction and parabolic leaf spring design have investigated. Parabolic leaf spring’s FEM model’sstress and fatigue life analysis have substantiated with Ansys Workbench 14.5 and Ansys nCode Design Life 14.5. The results obtained were verified by comparing the value of physical tests. This finite element fatigue life studies have proved that it is possible to reach fatigue life prediction of the leaf spring used in light and heavy commercial vehicles without longtime experiments tests on track after prototype manufacturing

Kaynakça

  • Manual on design and application of leaf springs, SAE International, 978-0-89883-383-6, 1980.
  • Corvi A, A preliminary approach to composite beam design using finite element analysis, Composite Structures, 16 ,259-275, 1990.
  • Güven, N., Temiz, V., Parlar, Z., "Evaluation of leaf spring design and fatigue life", International Conference on Advances in Materials and Processing Technologies, 2011.
  • Esen, Ö., "Kompozit Yaprak yaylarda sonlu elemanlar yöntemi ile yorulma analizinin yapılması", Yüksek Lisans Tezi, Balikesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 2009.
  • Kumar M.S., Vijayarangan S., “Static analysis and fatigue life prediction of steel and composite leaf spring for light passenger vehicles”, Journal of Scientific & Industrial Research, 66, 128-134, 2007.
  • Shokrieh, M., Rezaei, "Analysis and optimization of a composite leaf spring", Composite Structures, 60, 317–325, 2003.
  • Soner, M., Güven, N., Erdogus, T., Karaagaç, M., "Parabolic leaf spring design optimization considering FEA and rig test correlation", SAE Commercial Vehicle Engineering Congress, USA, 11CV-0013, 2011.
  • Saarstahl - 51CrV4 (50CrV4) Material specification Sheet.
  • Meran, C., Yüksel, M., “Malzeme Bilgisine Giriş”, Cilt 2,TMMOB Makine Mühendisleri Odası,251-252, 2010.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgün Sunar

Mehmet Çevik

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sunar, Ö., & Çevik, M. (2015). FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD. Celal Bayar University Journal of Science, 11(1), 1-6. https://doi.org/10.18466/cbufbe.34361
AMA Sunar Ö, Çevik M. FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD. CBUJOS. Temmuz 2015;11(1):1-6. doi:10.18466/cbufbe.34361
Chicago Sunar, Özgün, ve Mehmet Çevik. “FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD”. Celal Bayar University Journal of Science 11, sy. 1 (Temmuz 2015): 1-6. https://doi.org/10.18466/cbufbe.34361.
EndNote Sunar Ö, Çevik M (01 Temmuz 2015) FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD. Celal Bayar University Journal of Science 11 1 1–6.
IEEE Ö. Sunar ve M. Çevik, “FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD”, CBUJOS, c. 11, sy. 1, ss. 1–6, 2015, doi: 10.18466/cbufbe.34361.
ISNAD Sunar, Özgün - Çevik, Mehmet. “FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD”. Celal Bayar University Journal of Science 11/1 (Temmuz 2015), 1-6. https://doi.org/10.18466/cbufbe.34361.
JAMA Sunar Ö, Çevik M. FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD. CBUJOS. 2015;11:1–6.
MLA Sunar, Özgün ve Mehmet Çevik. “FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD”. Celal Bayar University Journal of Science, c. 11, sy. 1, 2015, ss. 1-6, doi:10.18466/cbufbe.34361.
Vancouver Sunar Ö, Çevik M. FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD. CBUJOS. 2015;11(1):1-6.