Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Effects of Risk Perception on Online Buying Behavior

Yıl 2023, , 32 - 53, 28.09.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229083

Öz

Especially the effect of the pandemic has forced many people to switch from traditional shopping methods to online shopping. This transition has brought many risks, according to some consumers. This research was conducted to examine the effects of and risk perception on consumers' purchasing behavior in online shopping. These risk factors can be listed as "financial risk", "product risk", "time risk", "delivery risk", "social risk", and "information security risk". In accordance with this purpose, data were collected (n=393) and analyzed through a questionnaire approved by the ethics committee. The SPSS package program was used to analyze the data. Frequency and percentage analyzes were used to report the socio-demographic characteristics of the participants, one-way analysis of variance (ANOVA) and t-test were used to test the differences, and correlation and regression analyzes were used to measure the relationship and effects between the variables. As a result of the research, significant differences were found between the ages and payment methods of consumers and the perceived risk factors. At the same time, a negative significant relationship was found between the amount of spending and shopping frequency of consumers and the perceived risk. The negative effects of risk factors on purchasing are also one of the results.

Kaynakça

  • Al-Emran, M., Mezhuyev, V., & Kamaludin, A. (2018). Technology Acceptance Model in M-learning context: A systematic review. Computers & Education, 125, 389-412.
  • Almousa, M. (2011). Perceived Risk in Apparel Online Shopping: A Multi Dimensional Perspective. Canadian Social Science, 7(2), 23-31.
  • Andrade, E. B., Kaltcheva, V., & Weitz, B. (2002). Self-disclosure on the web: The impact of privacy policy, reward, and company reputation. ACR North American Advances, 29, 350-353.

Risk Algısının Online Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 32 - 53, 28.09.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229083

Öz

Covid-19 pandemisinin yarattığı etki birçok kişiyi geleneksel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe geçmek zorunda bırakmıştır. Bu geçiş bazı tüketicilere göre birçok riski de beraberinde getirmiştir. Bu araştırma online alışverişte risk algısının tüketicilerin satın alma davranışına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Risk faktörleri “finansal risk”, “ürün riski”, “zaman riski”, “teslimat riski”, “sosyal risk” ve “bilgi güvenliği riski” olarak sıralanabilir. Bu amaca uygun olarak, etik kurul onayı alınan anket formu aracılığıyla veriler toplanmış (n= 393) ve analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için SPSS paket programı kullanılmıştır. Katılanların sosyo-demografik özelliklerini raporlamak için frekans ve yüzde analizleri, farklılıkları test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve t-testi, değişkenler arasındaki ilişki ve etkiyi ölçmek için ise korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin yaşları ve ödeme yöntemleri ile algıladıkları risk faktörleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Aynı zamanda tüketicilerin harcama miktarı ve alışveriş sıklığı ile algıladıkları risk arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Risk faktörlerinin satın alma üzerindeki olumsuz etkisi de çıkan sonuçlardandır.

Kaynakça

  • Al-Emran, M., Mezhuyev, V., & Kamaludin, A. (2018). Technology Acceptance Model in M-learning context: A systematic review. Computers & Education, 125, 389-412.
  • Almousa, M. (2011). Perceived Risk in Apparel Online Shopping: A Multi Dimensional Perspective. Canadian Social Science, 7(2), 23-31.
  • Andrade, E. B., Kaltcheva, V., & Weitz, B. (2002). Self-disclosure on the web: The impact of privacy policy, reward, and company reputation. ACR North American Advances, 29, 350-353.
Yıl 2023, , 32 - 53, 28.09.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229083

Öz

Kaynakça

  • Al-Emran, M., Mezhuyev, V., & Kamaludin, A. (2018). Technology Acceptance Model in M-learning context: A systematic review. Computers & Education, 125, 389-412.
  • Almousa, M. (2011). Perceived Risk in Apparel Online Shopping: A Multi Dimensional Perspective. Canadian Social Science, 7(2), 23-31.
  • Andrade, E. B., Kaltcheva, V., & Weitz, B. (2002). Self-disclosure on the web: The impact of privacy policy, reward, and company reputation. ACR North American Advances, 29, 350-353.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Enflasyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elvin Rahimov Bu kişi benim 0000-0002-8946-3997

Ayça Tümtürk 0000-0002-7576-2953

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Rahimov, E., & Tümtürk, A. (2023). Risk Algısının Online Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 32-53. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229083