Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Richard Bean’in In the Club Adlı Oyununda Türk İmgesi

Yıl 2023, , 333 - 344, 28.03.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1231103

Öz

İngiliz tiyatrosunun uzun tarihi boyunca Türk imgesi ünlü oyun yazarlarının eserlerinde sıklıkla yer bulmuştur. Haçlı Seferleri'nin başlangıcından bu yana, Batı'nın Türk algısı basmakalıp imajlar üzerine odaklanmıştır. İngiliz edebiyatında yer bulan bu olumsuz basmakalıp değerlendirmeler günümüzde de varlığını sürdürmektedir. Ancak ünlü oyun yazarı Richard Bean ile yirmi birinci yüzyılın başından itibaren İngiliz tiyatrosunda yeni ve olumlu bir Türk imajı ortaya çıkmıştır. Richard Bean, 2007 yılında kaleme aldığı In The Club adlı oyununda Türkiye ile Avrupa Birliği arasındaki ilişkiyi incelerken Türk kültürünün büyük gücüne de dikkat çekmektedir. Oyun, Türkiye'nin Avrupa Kulübü'ne üyelik sürecini tartışmakta, Türkiye’nin üyeliğinin yararlarını vurgulamakta, Türklere karşı klişeleri ve önyargıları ele almaktadır. Bu bağlamda In the Club oyunu, Türkiye'nin kültür ve gelenekleriyle, coğrafi konumu ve laik yapısıyla örnek bir devlet olarak Avrupa Birliği'ni güçlendireceğini ve Türklerin ülkelerini geliştirmek için çok çalışan insanlar olduğunu Avrupa Birliği üyesi ülkelere anımsatmaktadır. Bu çalışma, Richard Bean'in In the Club oyununa konumlanan yeni Türk imgesini incelemeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, Y. (2016). XVIII. Yüzyıl İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Aydın, K. (1999). Images of Turkey in Western Literatures. Ankara: The British Council Turkey.
  • Batur, E. (2019). Kara Mizah Antolojisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bean, R. (2007). In the Club: A Political Sex Farce for the Stage. Londra: Oberon Books.
  • Bean, R. (2002). The Mentalists. Londra: Oberon Books.
  • Brown, M. (2011). Howard Barker Interviews 1980-2010. Bristol: Intellect.
  • Campbell, C. (2007). Introduction. İçinde, Richard Bean Plays Three: Harvest, In the Club, The English Game, Up on Roof (s. 7-9). Londra: Oberon Book.
  • Dickenson, S. J. (2014). Autobiography, Memory and the Playwright (Doktora Tezi, Hull Üniversitesi, Hull). Erişim adresi: Autobiography, memory and the playwright - Digital Repository (hull.ac.uk)
  • Eagleton, T. (2019). Mizah. Çev. M. Pekdemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Escarpit, R. (2016). Mizah. Çev. Prof. Dr. M. Yalçın. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kula, O. B. (2012). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kumrular, Ö. (2016). Dünyada Türk İmgesi. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Little, R. & Emily M. (2007). The Royal Court Theatre Inside Out. Londra: Oberon Books.
  • Marlowe, C. (2006). Bütün Oyunları. Çev. M. H. Çalışkan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Middeke, M. (2011). Richard Bean. M. Middeke, R. Schnierer & A. Sierz (Ed.), içinde, The Methuen Guide to Contemporary British Playwrights (s.1-21). Londra: Methuen Drama.
  • Servantie, A. (2016). Batılıların Gözünde Türk İmajının Geçirdiği Değişimler. Özlem Kumrular (Ed.), içinde, Dünyada Türk İmgesi (s. 27-85). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Sierz, A. (2011). Rewriting the Nation: British Theatre Today. Londra: Methuen Drama.
  • Şenlen, S. (2007). Rönesans Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47(1), 131-139.
  • Şimşek, A. (2007, 08 Kasım). Türkiye’de 301’nci Madde tartışması. https://p.dw.com/p/C5ea Theissl, M. (2012). The Plays of Richard Bean: Development and Interpretation (Doktora Tezi, Viyana Üniversitesi, Viyana). Erişim adresi: u:theses | Detailansicht (18491) (univie.ac.at)
  • Ülker Erkan, B. A. (2010). Representation of the ‘Others’: Image of Muslim Turks on the Restoration Stage. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 27-41.
  • Yerebakan, İ. & Göktekin Y. (2003). Suskunluğun Oyun Yazarı Harold Pinter’ın Türkiye Serüvenleri. Sanat Dergisi, 3, 47-55.

The Image of Turk in Richard Bean’s In the Club

Yıl 2023, , 333 - 344, 28.03.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1231103

Öz

Throughout the long history of British theatre, the image of Turk has frequently emerged in the works of famous playwrights. Since the beginning of the Crusades, Western perceptions of Turks have centred upon stereotypical images. These negative stereotypes generated by English literature are still present. However, with the acclaimed playwright Richard Bean, a new and positive Turkish image has emerged in British theatre since the turn of the twenty-first century. In his 2007 play, In the Club, Richard Bean explores the relationship between Turkey and the European Union and draws attention to the great power of Turkish culture. The play discusses Turkey’s accession process to the European Club, stressing its benefits while addressing stereotypes and biases against Turks. In this context, In the Club emphasizes that Turkey will strengthen the European Union as a model state with its culture and traditions, with its geographical location and secular structure, and by reminding members that Turks are people who work hard to improve their country. This study aims to examine the new Turkish image in Richard Bean's In the Club.

Kaynakça

  • Aksoy, Y. (2016). XVIII. Yüzyıl İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Aydın, K. (1999). Images of Turkey in Western Literatures. Ankara: The British Council Turkey.
  • Batur, E. (2019). Kara Mizah Antolojisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bean, R. (2007). In the Club: A Political Sex Farce for the Stage. Londra: Oberon Books.
  • Bean, R. (2002). The Mentalists. Londra: Oberon Books.
  • Brown, M. (2011). Howard Barker Interviews 1980-2010. Bristol: Intellect.
  • Campbell, C. (2007). Introduction. İçinde, Richard Bean Plays Three: Harvest, In the Club, The English Game, Up on Roof (s. 7-9). Londra: Oberon Book.
  • Dickenson, S. J. (2014). Autobiography, Memory and the Playwright (Doktora Tezi, Hull Üniversitesi, Hull). Erişim adresi: Autobiography, memory and the playwright - Digital Repository (hull.ac.uk)
  • Eagleton, T. (2019). Mizah. Çev. M. Pekdemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Escarpit, R. (2016). Mizah. Çev. Prof. Dr. M. Yalçın. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kula, O. B. (2012). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kumrular, Ö. (2016). Dünyada Türk İmgesi. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Little, R. & Emily M. (2007). The Royal Court Theatre Inside Out. Londra: Oberon Books.
  • Marlowe, C. (2006). Bütün Oyunları. Çev. M. H. Çalışkan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Middeke, M. (2011). Richard Bean. M. Middeke, R. Schnierer & A. Sierz (Ed.), içinde, The Methuen Guide to Contemporary British Playwrights (s.1-21). Londra: Methuen Drama.
  • Servantie, A. (2016). Batılıların Gözünde Türk İmajının Geçirdiği Değişimler. Özlem Kumrular (Ed.), içinde, Dünyada Türk İmgesi (s. 27-85). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Sierz, A. (2011). Rewriting the Nation: British Theatre Today. Londra: Methuen Drama.
  • Şenlen, S. (2007). Rönesans Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47(1), 131-139.
  • Şimşek, A. (2007, 08 Kasım). Türkiye’de 301’nci Madde tartışması. https://p.dw.com/p/C5ea Theissl, M. (2012). The Plays of Richard Bean: Development and Interpretation (Doktora Tezi, Viyana Üniversitesi, Viyana). Erişim adresi: u:theses | Detailansicht (18491) (univie.ac.at)
  • Ülker Erkan, B. A. (2010). Representation of the ‘Others’: Image of Muslim Turks on the Restoration Stage. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 27-41.
  • Yerebakan, İ. & Göktekin Y. (2003). Suskunluğun Oyun Yazarı Harold Pinter’ın Türkiye Serüvenleri. Sanat Dergisi, 3, 47-55.
Yıl 2023, , 333 - 344, 28.03.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1231103

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, Y. (2016). XVIII. Yüzyıl İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Aydın, K. (1999). Images of Turkey in Western Literatures. Ankara: The British Council Turkey.
  • Batur, E. (2019). Kara Mizah Antolojisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bean, R. (2007). In the Club: A Political Sex Farce for the Stage. Londra: Oberon Books.
  • Bean, R. (2002). The Mentalists. Londra: Oberon Books.
  • Brown, M. (2011). Howard Barker Interviews 1980-2010. Bristol: Intellect.
  • Campbell, C. (2007). Introduction. İçinde, Richard Bean Plays Three: Harvest, In the Club, The English Game, Up on Roof (s. 7-9). Londra: Oberon Book.
  • Dickenson, S. J. (2014). Autobiography, Memory and the Playwright (Doktora Tezi, Hull Üniversitesi, Hull). Erişim adresi: Autobiography, memory and the playwright - Digital Repository (hull.ac.uk)
  • Eagleton, T. (2019). Mizah. Çev. M. Pekdemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Escarpit, R. (2016). Mizah. Çev. Prof. Dr. M. Yalçın. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kula, O. B. (2012). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kumrular, Ö. (2016). Dünyada Türk İmgesi. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Little, R. & Emily M. (2007). The Royal Court Theatre Inside Out. Londra: Oberon Books.
  • Marlowe, C. (2006). Bütün Oyunları. Çev. M. H. Çalışkan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Middeke, M. (2011). Richard Bean. M. Middeke, R. Schnierer & A. Sierz (Ed.), içinde, The Methuen Guide to Contemporary British Playwrights (s.1-21). Londra: Methuen Drama.
  • Servantie, A. (2016). Batılıların Gözünde Türk İmajının Geçirdiği Değişimler. Özlem Kumrular (Ed.), içinde, Dünyada Türk İmgesi (s. 27-85). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Sierz, A. (2011). Rewriting the Nation: British Theatre Today. Londra: Methuen Drama.
  • Şenlen, S. (2007). Rönesans Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Türkler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47(1), 131-139.
  • Şimşek, A. (2007, 08 Kasım). Türkiye’de 301’nci Madde tartışması. https://p.dw.com/p/C5ea Theissl, M. (2012). The Plays of Richard Bean: Development and Interpretation (Doktora Tezi, Viyana Üniversitesi, Viyana). Erişim adresi: u:theses | Detailansicht (18491) (univie.ac.at)
  • Ülker Erkan, B. A. (2010). Representation of the ‘Others’: Image of Muslim Turks on the Restoration Stage. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 27-41.
  • Yerebakan, İ. & Göktekin Y. (2003). Suskunluğun Oyun Yazarı Harold Pinter’ın Türkiye Serüvenleri. Sanat Dergisi, 3, 47-55.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Gökhan Biçer 0000-0002-4249-7495

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Biçer, A. G. (2023). Richard Bean’in In the Club Adlı Oyununda Türk İmgesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 333-344. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1231103