Her milletin edebiyatındaki ilk nazım şekilleri, zamanla gelişme ve değişiklikler gösterse de, doğrudan doğruya kendi millî dehasının bir verimidir. Bu şekiller, etkilerini daha sonraki devirlerde de hissettirir. Türk şiir geleneğinin ve zevkinin doğurduğu millî nazım şekli olarak yalnız Türk edebiyatında görülen şarkı, divan şiirindeki millî motif boyutunun bir yönünü ortaya koyar.
Eski Türk nazım şeklinin dörtlükleri, İslâmî devir Türk edebiyatının gelişmesinde etkili rol oynar. Klâsik şiirin nazım şekillerinden biri şarkıdır. Klâsik Türk edebiyatında, divanında, şarkı ismini taşıyan şiirlere yer veren ilk şair Nâ’ilî’dir. Onun şarkıları, çağında türünün ilk ve en güzel örnekleri kabul edilirken, dilinin sadeliğiyle de dikkat çeker. Şair, devrine göre anlaşılır bir dil kullanmayı tercih eder.
Türk şiir geleneğinin ve zevkinin doğurduğu millî nazım şekli olarak yalnız Türk edebiyatında görülen şarkı, divan şiirindeki millî motif boyutunun bir yönünü ortaya koyar. Bu çalışmada, divan şiirinin son dönemlerinde, gazelden sonra en yaygın ve popüler şiir olan şarkının kaynağı ve ilk örnekleri üzerinde durulacaktır.Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 1 |