Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin astronomiye
yönelik tutumlarını tespit etmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği
geliştirip, bu ölçek yardımıyla Fen Bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye
yönelik tutumlarını belirlemektir. Literatürde daha önce ortaokul öğrencileri
için hazırlanmış bir Astronomi Tutum Ölçeği (ATÖ), bu çalışmayla yükseköğretime
uyarlanmıştır. Bu kapsamda hazır ölçekte yer alan ve yükseköğretim için uygun
olmayan bazı maddeler çıkarılmış, bazıları ise yeniden düzenlenmiştir. 5’li
likert tipinde ve 20 maddeden oluşan taslak ATÖ, 2014-2015 eğitim-öğretim
döneminde 286 öğretmen adayına uygulanarak, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)
yapılmıştır. Bu analiz sonucunda ölçekte kalan 18 maddenin 4 faktörde
toplandığı ve Cronbach-Alfa iç tutarlık katsayısının 0,898 olduğu tespit
edilmiştir. ATÖ’nün Doğrulayıcı Faktör Analizini (DFA) yapmak için 2015-2016
eğitim-öğretim yılında 223 öğretmen adayıyla çalışılmıştır. DFA sonrası hem
faktörler için hem de ölçeğin bütünü için model veri uyumunun yüksek olduğu
belirlenmiştir. AFA ve DFA işlemleri sonucunda oluşturulan ölçek 315 Fen
Bilimleri öğretmen adayına uygulanarak astronomiye yönelik tutumları ortaya
konmuştur. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri sınıf seviyesi arttıkça
astronomiye yönelik tutumlarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle 4.
sınıf öğretmen adaylarının tutum puanlarının diğer sınıf seviyelerindeki
öğretmen adaylarının tutum puanlarından anlamlı olarak farklılaşmıştır. Çalışmanın
sonuçlarından yola çıkarak astronomi eğitimi alanında bireylerin tutumlarını ve
hatta değişimlerini, nedenleriyle birlikte ortaya koyan çalışmaların yapılması
önerilmiştir.
Astronomi eğitimi astronomi tutum ölçeği ölçek geliştirme geçerlik güvenirlik
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 3 |