Cinsel
çekicilikler reklam stratejisinin bir parçası olarak tüketicinin ilgisini
çekmek ve ürünü satın almaya yöneltmek görevini üstlenirler. Bu çalışmada;
hayvan etinin ürün olarak sunulduğu iki reklamdaki cinsel çekicilikler; insan-hayvan
ilişkisi dâhilinde ve özellikle de ‘etin cinsel politikasına’ odaklanan ekofeminist
bakış açısı üzerinden değerlendirilmektedir. Çalışma bu bağlamda, reklama
yönelik iki farklı bakış açısını bir araya getirmeyi de amaçlamaktadır: Reklamı
tüketici ve işletme için yararlı bir araç olarak gören bakış açısı ve reklamı
eleştirel olarak ele alarak ardındaki ideolojiye odaklanan bakış açısı. Eleştirel
söylem analizi yöntemi ile irdelemek üzere bu çalışmada örnek olarak, Türk TV
reklamlarından Saba Tümer ve Zuhal Topal’ın oynadığı Şen Piliç reklamı ile Esra
ve Ceyda Ersoy’un rol aldığı Burger King reklamı seçilmiştir. Bu reklamlar
metin analizi tekniğiyle; Reklamın Yüzeyindeki Anlam, Reklamcının Hedeflediği Anlam,
İdeolojik veya Kültürel Anlam katmanlarına ayrılmıştır. Görülmektedir ki, reklamda
toplumsal cinsiyet stereotipleri cinsel çekicilikler ile iç içe geçmekte; kadın
etinin çekici kılınmasına, hayvan etinin ‘kayıp gönderge’ olarak arka plana
atılmasına ve kadının – hayvanın (tüketicinin zihninde ve gündelik hayatta)
cinselliğinin sömürüsünün sessiz kabulüne zemin sağlamaktadır.
Reklam Cinsel Çekicilikler İnsan-Hayvan İlişkisi Ekofeminizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İktisadi ve idari Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2 |