Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASET, İKTİDAR/GÜÇ İSTENCİ VE KAPİTALİST SINIF AĞINDA MEDYALAR

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 3, 519 - 534, 27.09.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.604522

Öz

Modern kapitalist ve endüstriyel toplumların en önemli
vasıflarından biri medyadır. Kapitalist toplumlarda medyanın kendisi de bir
endüstri olmuştur. Sosyal medyalardan, televizyonlara, bilgisayarlardan
sinemalara, internetten uluslararası haber ajanslarına medya ve iletişim
dünyası artık büyük bir dünyadır. Medya, hem kapitalist zeminde kurulup
işlemekte, hem de işbu kapitalizme işlerlik ve ontolojik güvenlik sağlamaktadır.
Medya denilince akla küçük ve bağımsız kuruluşlar gelmemektedir. Kapitalist
sınıfların mülkü-metası olan dev işletmeler gelmektedir.



Kapitalizm ve medya ilişkisinde siyaset de önemlidir.  Siyaset, siyasetçilerin olduğu kadar devletin
ve onun erklerinin belirleyiciliğini de ifade eder. Fakat genel olarak
iktidar/güç istenci sadece siyaset sınıfına özgü değildir. Kapitalist
sınıfların ve medyanın da iktidar/güç istençleri söz konusudur. Bu incelemenin
amacı siyaset, iktidar/güç istenci ve kapitalist sınıf ağında medyayı
irdelemektir. İncelemede yöntem olarak niceliksel değil, niteliksel yaklaşım
benimsenmiştir. Belgesel araştırma yapılmıştır. İlgili veriler içerik çözümleme
metoduyla değerlendirilmiştir. Sonuç olarak ortaya medyaya bakışları, daha
anlaşılır kılacak bulguların çıkacağı düşünülmüştür.

Kaynakça

  • ALTHUSSER, Louis, (2002), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, (Türkçesi: Y. Al, M. Özışık), İletişim Yay. İst. •
  • BARLAS, Mehmet, https://www.yenisafak.com/yazarlar/mehmetbarlas/dinci-gazete-cagriyi-veriyor-46946 (Erişim: 11.07.2019)
  • BUĞRA, Ayşe, (1995), Devlet ve İşadamları, (Türkçesi: Fikret Adaman), İletişim Yay. İst.
  • BUĞRA, Ayşe, (2000), Devlet-Piyasa Karşıtlığının Ötesinde, (Türkçesi: B. S. Şener), İletişim Yay. İst.
  • CASTELLS, Manuel, (2008), Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum Ve Kültür Birinci Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi, (Türkçesi: Ebru Kılıç), İstanbul Bilgi Ü. Yay. İst.
  • ÇALIK, Mustafa, (1998), Siyasî Yazılar, Cedit Neşriyat, Ankara.
  • FOCAULT, Michel, (2014), Özne ve İktidar, (Türkçesi: I. Ergüden, O. Akınhay), Ayrıntı Yay. İst.
  • FOUCAULT, Michel, (2015), İktidarın Gözü, (Türkçesi: Işık Ergüden), Ayrıntı Yay.
  • HARD, M. – NEGRI, A., (2002), İmparatorluk, (Türkçesi: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı Yay. İst.
  • KEYDER, Çağlar, (2014), Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, (Türkçesi: Sabri Tekay), İletişim Yay. İst.
  • MERT, Nuray, (2001), Hep Muhalif Olmak, İletişim Yay. İst.
  • HEIDEGGER, Martin, (2001), Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı, (Türkçesi: Levent Özşar), Asa Yay. Bursa.
  • LAÇİNER, Ömer, (1997), “Devlet-Toplum İlişkisi”, Birikim, S: 93-94, Ocak/Şubat.
  • MARDİN, Şerif, (1991a), Türk Modernleşmesi, İletişim Yay. İst.
  • MARDİN, Şerif, (1991b), Türkiye’de Toplum Ve Siyaset, iletişim Yay. İst.
  • ÖZEL, İsmet, (19.09.1996), Milli Gazete.
  • ÖZEL, İsmet, (2001), Bilinç Bile İlginç, Şule Yay. İst.
  • SETA, (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı), Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları (2019), (Haz: İ. Çağlar, K. H. Akdemir, S. Toker), Seta Yay. İst.
  • THOMPSON, John B, (2008), Medya ve Modernite, (Türkçesi: Serdar Öztürk), Kırmızı Yay. İst.
  • WALLERSTEIN, Immanuel, (2010), Modern Dünya-Sistem I, (Türkçesi: Latif Boyacı), Yarın Yay. İst.
  • YAYLA, Atilla, (2012), Siyaset Teorisine Giriş, Kesit yay. İst.
  • YAYLA, Atilla, (2014), Liberal Bakışlar, Profil Yay. İst.
  • YAYLA, Atilla, (2015), Siyaset Bilimi, Adres Yay. Ankara.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Beşeri Bilimler Sayısı
Yazarlar

İdiris Demirel 0000-0001-7011-2532

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirel, İ. (2019). SİYASET, İKTİDAR/GÜÇ İSTENCİ VE KAPİTALİST SINIF AĞINDA MEDYALAR. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 519-534. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.604522