Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Validity and Reliability Study of the Performance Rating Scale to Measure Basic Skills in Voice Training

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 196 - 205, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1055847

Öz

The soloist performance, which emerged as a result of the changes experienced since the beginning of the 20th century, brought with it differences in form, and artistic and technical aspects compared to previous performances. In the face of these changing and developing situations regarding voice training, the needs of singers have also begun to change. With these needs, it is seen that planned teaching and evaluation have become a necessity in terms of preparation for singing. In this study, the validity and reliability analysis of the performance rating scale, which was prepared to measure basic skills in Turkish singing education, was performed. In this study, which is in the descriptive survey model, the quantitative research method was adopted. During the determination of the scale items, a literature review was conducted. Student performances were scored by experts through the rubric prepared in line with expert opinions. Validity and reliability analyzes were performed on the obtained data using the SPSS package program. It has been concluded that the prepared performance rating scale is valid and reliable.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. & Çilden, Ş. (2020). Keman Eğitiminde Öğrenme Stratejileriyle Desenlenmiş Etkinliklerin Öğrencilerin Keman Performanslarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (54), 74-105. DOI: 10.21764/maeuefd.624741
  • Başol, G. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi. Ankara.
  • DeLuca C. ve Bolden B. (2014). Music Performance Assessment Exploring Three Approaches for Quality Rubric Construction. Music Educators Journal, 101(70), 70-76.
  • Ciorba, C. R. ve Smith, N. Y. (2009). Measurement of Instrumental and Vocal Undergraduate Performance Juries Using a Multidimensional Assessment Rubric. Journal of Research in Music Education, 57(1), 5-15.
  • Çelikoğlu, F. & Lehimler, E. (2019). Müzikal Doğaçlama Performans Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sanat Dergisi, (34), 203-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/49533/622627
  • Grançer Okay, N. (2010). Piyano Performansının Değerlendirilmesi (Tez No. 261969) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Hewitt, M. P., ve Smith, B. P. (2004). The Influence of Teaching-Career Level and Primary Performance Instrument on the Assessment of Music Performance. Journal of Research in Music Education, 52(4), 314–327. https://doi.org/10.1177/002242940405200404
  • Kaynak, T. (2018). Müziksel Performansın Ölçülmesinde Dereceli Ölçme Aracına İlişkin Öğretim Elemanı Görüşleri. Fine Arts, 13(3), 23-30. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/38535/427065
  • Payne, P. D., Burrack, F., Parkes, K. A. and Wesolowski B. (2019). An emerging process of assesment in music education. Music Educators Journal, 105(3), 36-44.
  • Polat, S. (2017). Ses eğitiminin temel ögeleri ve çeşitli söyleme tekniklerine yönelik uzman görüşleri ve performans değerlendirme ölçeği örneği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 1-18.
  • Sever, G. (2017). Müzik performansının alt beceri alanlarına ilişkin müzisyenlerin algıları. Turkish Studies, 12(17), 371-396. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11847
  • Şen Tuncel, Ö. (2019). Klasik Türk Mûsikîsi Ses İcrâcılığının Tarihsel Seyri (Tez No. 560328) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar, İlkeler, Yaklasımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi yayınları
  • Yeşilyurt, S., ve Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264.

Ses Eğitiminde Temel Becerileri Ölçmeye Yönelik Performans Derecelendirme Ölçeği Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 196 - 205, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1055847

Öz

20. yüzyılın başından itibaren yaşanan değişimlerin sonucunda ortaya çıkan solist icrâcılık, önceki icrâlara kıyasla biçimsel, artistik ve teknik bakımdan farklılıkları da beraberinde getirmiştir. Ses eğitimi ile ilgili olarak değişen ve gelişen bu durumlar karşısında mesleki kariyerlerini ses kullanarak sürdüren kişilerin ihtiyaçları da değişiklik göstermeye başlamıştır. Bu ihtiyaçlarla birlikte planlı bir öğretimin ve değerlendirmenin şarkı söylemeye hazırlık açısından zorunluluk haline geldiği görülmektedir. Eğitimde değerlendirme alanında yapılan çalışmalar, Türkçe’ye uygun olarak hazırlanmış bir ses eğitimi yaklaşımının oluşturulması açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Türkçe şarkı söyleme eğitiminde temel becerilerin ölçülmesi için hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik analizi yapılmıştır. Betimsel tarama modelindeki bu araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Ölçek maddelerinin belirlenmesi aşamasında literatür taraması yapılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan rubrik aracılığıyla, uzmanlar tarafından öğrenci performansları puanlanmıştır. Toplanan veriler üzerinde Spss paket programı aracılığıyla geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulardan, hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. & Çilden, Ş. (2020). Keman Eğitiminde Öğrenme Stratejileriyle Desenlenmiş Etkinliklerin Öğrencilerin Keman Performanslarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (54), 74-105. DOI: 10.21764/maeuefd.624741
  • Başol, G. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi. Ankara.
  • DeLuca C. ve Bolden B. (2014). Music Performance Assessment Exploring Three Approaches for Quality Rubric Construction. Music Educators Journal, 101(70), 70-76.
  • Ciorba, C. R. ve Smith, N. Y. (2009). Measurement of Instrumental and Vocal Undergraduate Performance Juries Using a Multidimensional Assessment Rubric. Journal of Research in Music Education, 57(1), 5-15.
  • Çelikoğlu, F. & Lehimler, E. (2019). Müzikal Doğaçlama Performans Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sanat Dergisi, (34), 203-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/49533/622627
  • Grançer Okay, N. (2010). Piyano Performansının Değerlendirilmesi (Tez No. 261969) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Hewitt, M. P., ve Smith, B. P. (2004). The Influence of Teaching-Career Level and Primary Performance Instrument on the Assessment of Music Performance. Journal of Research in Music Education, 52(4), 314–327. https://doi.org/10.1177/002242940405200404
  • Kaynak, T. (2018). Müziksel Performansın Ölçülmesinde Dereceli Ölçme Aracına İlişkin Öğretim Elemanı Görüşleri. Fine Arts, 13(3), 23-30. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/38535/427065
  • Payne, P. D., Burrack, F., Parkes, K. A. and Wesolowski B. (2019). An emerging process of assesment in music education. Music Educators Journal, 105(3), 36-44.
  • Polat, S. (2017). Ses eğitiminin temel ögeleri ve çeşitli söyleme tekniklerine yönelik uzman görüşleri ve performans değerlendirme ölçeği örneği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 1-18.
  • Sever, G. (2017). Müzik performansının alt beceri alanlarına ilişkin müzisyenlerin algıları. Turkish Studies, 12(17), 371-396. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11847
  • Şen Tuncel, Ö. (2019). Klasik Türk Mûsikîsi Ses İcrâcılığının Tarihsel Seyri (Tez No. 560328) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar, İlkeler, Yaklasımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi yayınları
  • Yeşilyurt, S., ve Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Eroğlu 0000-0002-5413-1546

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eroğlu, D. (2022). Ses Eğitiminde Temel Becerileri Ölçmeye Yönelik Performans Derecelendirme Ölçeği Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 196-205. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1055847