Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kaygıları ve Problem Çözmeye İlişkin İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 197 - 222, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1096262

Öz

Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının yaşadıkları matematik kaygısı ve problem çözmeye ilişkin inançları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla yürütülmüş ve nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın evrenini eğitim fakültelerinde 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Örneklem amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş ve Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan sınıf öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada ‘’Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö), Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği (M-PÇİÖ)’’ uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Ulaşılan bulgular sonucunda matematik kaygısı ile cinsiyet arasında bir ilişki bulunurken yaş ve sınıf değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki görülmemiş ve (MKÖ-Ö) ile (M-PÇİÖ) alt ölçekleri arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O., Yıldızhan, Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 143-160.
  • Adal, A. A. ve Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (1), 20-41.
  • Akdağ, Murat (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalık ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat).
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aydın A. (2017). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydoğdu, A. (2017). İlkokul öğrencilerinde spor başarı algısı ve matematik kaygısının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul). Baydar, S. C., ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23). 2-66.
  • Bekdemir, M. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarındaki matematik kaygısının nedenleri ve azaltılması için öneriler (Erzincan eğitim fakültesi örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 131-144.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448. Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Casanova, S., Vukovic, R. K. & Kieffer, M. J. (2021). Do girls pay an unequal price? black and latina girls' math attitudes, math anxiety, and mathematics achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 73, 101-256.
  • Chen, C. Y., Lo, F. S., & Wang, R. H. (2020). Roles of emotional autonomy, problem-solving ability and parent-adolescent relationships on self-management of adolescents with type 1 diabetes in taiwan. Journal of Pediatric Nursing, 55, 263-269.
  • Cruz Neri, N., Wagner, J., & Retelsdorf, J. (2021). What makes mathematics difficult for adults? the role of reading components in solving mathematics items. Educational Psychology, 41(9), 1199-1219.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 295-312.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2006). Fen ve matematik eğitiminde problem çözme: kuramsal bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 116-128.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik problemi çözmeye yönelik inançları ile problem kurma özyeterlik inançlarının incelenmesi. Turkish Journal Of Computer And Mathematics Education, 9(1), 31-53.
  • Deveci Topal, A. ve Alkan, A. (2010). Mayer’in bilimsel ve matematiksel mesaj tasarım ilkelerine göre tasarlanmış öğrenme ortamının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 93-106.
  • Doruk, M. ve Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1505-1522.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi (Cumhuriyet üniversitesi örneği). (Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas).
  • Ergenç, T. S. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilişsel hazır bulunuşluk düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir).
  • Furner, J. & Duffy, M.L. (2002). Equity for all students in the new millenium: disabling mathematics anxiety. Intervention İn School And Clinic, 38 (2), 67-74. Gür, B. S. (2004). Matematik felsefesine giriş - matematik felsefesi. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Gürbüz, R. ve Yıldırım, K. (2016). An ınvestigation of mathematics anxiety of primary school teachers. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7 (3), 536-552.
  • Gürsoy, H. (2003). Öğretmen yetiştirmede sorunlar ve öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28 (299), 28-35.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). matematiksel problem çözmeye ilişkin inanç ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 119-132.
  • Harper, N.W. & Daane, C.J. (1998). Causes and reduction of math anxiety in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19(4), 29-38.
  • Hoffman, B. (2010). “I think ı can, but ı'm afraid to try”: The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning And Individual Differences, 20(3), 276- 283.
  • Honicke, T. & Broadbent, J. (2016). the influence of academic self-efficacy on academic performance: a systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
  • Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu kaygıya neden olan faktörler. (Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar).
  • Huang, X., Zhang, J., & Hudson, L. (2019). Impact of math self-efficacy, math anxiety, and growth mindset on math and science career interest for middle school students: the gender moderating effect. European Journal of Psychology of Education, 34(3), 621-640.
  • Jolejole-Caube, C., Dumlao, A. B., & Abocejo, F. T. (2019). Anxiety towards mathematics and mathematics performance of grade 7 learners. European Journal Of Education Studies, 6(1), 344-360.
  • Kacar, M. ve Sarıçam, H. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalıkları ile matematik kaygı düzeyleri üzerine bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 137-152.
  • Kahl, T., Grob, A., & Möhring, W. (2021). Does emotion regulation compensate deficits in various executive functions in children's and adolescents' mathematical achievement?. Learning and Individual Differences, 89, 102034.
  • Ketenci, D. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları ile matematiksel problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli).
  • Kloosterman, P. ve Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science And Mathematics, 92(3), 109–115.
  • Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research And Behavior Management, 11, 311.
  • Mazieres, S. F., Reid, S., Reid, M., Norenberg, D., & Hewitt, J. (2020, January). Arithmetic jitters: a study of math anxiety among teacher candidates. In 2020 Conference of the Canadian Society for the Study of Education, Ontario, Kanada.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 35-52.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Nctm, (2000). Principles and standarts for school mathematics (okul matematiğinin prensipleri ve standartları). Erişim adresi: www.İmo.Hacettepe.Edu.Tr/.../Okul-Matematigi-Prensip-Ve-Standartlari.Pdf.
  • Novak, E., & Tassell, J. L. (2017). Studying preservice teacher math anxiety and mathematics performance in geometry, word, and non-word problem solving. Learning and Individual Differences, 54, 20-29.
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 179-190.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş.(2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Peng, H. F., Yang, K., Cui, M., & Gao, X. W. (2019). Radial integration boundary element method for solving two-dimensional unsteady convection–diffusion problem. Engineering Analysis With Boundary Element, 102, 39-50.
  • Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational Psychologist, 53(3), 145-164.
  • Saka, E. ve Durmuş, M. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının ve metaforik algılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 0(85), 129-150.
  • Sapma, G. (2013). Matematik başarısı ile matematik kaygısı arasındaki ilişkinin istatistiksel yöntemlerle incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
  • Soytürk, İ. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlikleri ve matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının araştırılması. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul).
  • Szczygiel, M. (2020). Gender, general anxiety, math anxiety and math achievement in early school-age children. Issues in Educational Research, 30(3), 1126-1142.
  • Szczygieł, M. (2020). When does math anxiety in parents and teachers predict math anxiety and math achievement in elementary school children? The role of gender and grade year. Social Psychology Of Education, 23(4), 1023-1054.
  • Tan, M. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya).
  • Tekbıyık, A. (2014). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Metin M. (Ed.), İlişkisel araştırma yöntemi içinde (ss. 99-114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Toptaş, V. ve Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.
  • Türnüklü, E. ve Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
  • Unlu, M., Ertekin, E. ve Dilmac, B. (2017). Predicting relationships between mathematics anxiety, mathematics teaching anxiety, self-efficacy beliefs towards mathematics and mathematics teaching. International Journal Of Research İn Education And Science (IJRES), 3(2), 636-645.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi ve matematik kaygısına ilişkin bir değerlendirme. (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
  • Ünsal, Y. (2010). Problem çözmedeki anlam karmaşası. Eğitişim Dergisi. (28).
  • Van Mier, H. I., Schleepen, T. M., & Van den Berg, F. C. (2019). Gender differences regarding the impact of math anxiety on arithmetic performance in second and fourth graders. Frontiers İn Psychology, 9, 2690.
  • Young, E. S., & Dyess, S. R. (2021). Supporting prospective teachers in problem solving: ıncorporating mindset messaging to overcome math anxiety. Mathematics Teacher Educator, 10(1), 9-28.
  • Wahid, S.N.S., Yusof, Y., & Razak, M.R. (2014). Math anxiety among students in higher education level. Procedia Social And Behavioral Sciences, 123, 232-237.

Examining the Pre-Service Primary School Teachers' Beliefs about Mathematics Anxiety and Problem Solving

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 197 - 222, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1096262

Öz

This research was carried out in order to determine whether there is a significant relationship between the mathematics anxiety experienced by primary school teacher candidates and their beliefs about problem-solving, and it was carried out in the relational survey model. The population of this research consists of primary school teacher candidates studying in the 3rd and 4th grades in education faculties. The sample was obtained using by purposive sampling method and primary school teacher candidates studying in the 3rd and 4th grades of MCBÜ, Faculty of Education. In the research, ' MKÖ-Ö’' and ' M-PÇİÖ ' were applied. SPSS package program was used in the analysis of the obtained data. As a result of the findings, there was a relationship between math anxiety and gender, but no significant relationship was found between age and class variables, and it was concluded that there was a significant relationship between (MKÖ-Ö) (M-PÇİÖ) subscales.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O., Yıldızhan, Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 143-160.
  • Adal, A. A. ve Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (1), 20-41.
  • Akdağ, Murat (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalık ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat).
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aydın A. (2017). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydoğdu, A. (2017). İlkokul öğrencilerinde spor başarı algısı ve matematik kaygısının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul). Baydar, S. C., ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23). 2-66.
  • Bekdemir, M. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarındaki matematik kaygısının nedenleri ve azaltılması için öneriler (Erzincan eğitim fakültesi örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 131-144.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448. Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Casanova, S., Vukovic, R. K. & Kieffer, M. J. (2021). Do girls pay an unequal price? black and latina girls' math attitudes, math anxiety, and mathematics achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 73, 101-256.
  • Chen, C. Y., Lo, F. S., & Wang, R. H. (2020). Roles of emotional autonomy, problem-solving ability and parent-adolescent relationships on self-management of adolescents with type 1 diabetes in taiwan. Journal of Pediatric Nursing, 55, 263-269.
  • Cruz Neri, N., Wagner, J., & Retelsdorf, J. (2021). What makes mathematics difficult for adults? the role of reading components in solving mathematics items. Educational Psychology, 41(9), 1199-1219.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 295-312.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2006). Fen ve matematik eğitiminde problem çözme: kuramsal bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 116-128.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik problemi çözmeye yönelik inançları ile problem kurma özyeterlik inançlarının incelenmesi. Turkish Journal Of Computer And Mathematics Education, 9(1), 31-53.
  • Deveci Topal, A. ve Alkan, A. (2010). Mayer’in bilimsel ve matematiksel mesaj tasarım ilkelerine göre tasarlanmış öğrenme ortamının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 93-106.
  • Doruk, M. ve Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1505-1522.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi (Cumhuriyet üniversitesi örneği). (Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas).
  • Ergenç, T. S. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilişsel hazır bulunuşluk düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir).
  • Furner, J. & Duffy, M.L. (2002). Equity for all students in the new millenium: disabling mathematics anxiety. Intervention İn School And Clinic, 38 (2), 67-74. Gür, B. S. (2004). Matematik felsefesine giriş - matematik felsefesi. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Gürbüz, R. ve Yıldırım, K. (2016). An ınvestigation of mathematics anxiety of primary school teachers. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7 (3), 536-552.
  • Gürsoy, H. (2003). Öğretmen yetiştirmede sorunlar ve öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28 (299), 28-35.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). matematiksel problem çözmeye ilişkin inanç ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 119-132.
  • Harper, N.W. & Daane, C.J. (1998). Causes and reduction of math anxiety in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19(4), 29-38.
  • Hoffman, B. (2010). “I think ı can, but ı'm afraid to try”: The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning And Individual Differences, 20(3), 276- 283.
  • Honicke, T. & Broadbent, J. (2016). the influence of academic self-efficacy on academic performance: a systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
  • Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu kaygıya neden olan faktörler. (Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar).
  • Huang, X., Zhang, J., & Hudson, L. (2019). Impact of math self-efficacy, math anxiety, and growth mindset on math and science career interest for middle school students: the gender moderating effect. European Journal of Psychology of Education, 34(3), 621-640.
  • Jolejole-Caube, C., Dumlao, A. B., & Abocejo, F. T. (2019). Anxiety towards mathematics and mathematics performance of grade 7 learners. European Journal Of Education Studies, 6(1), 344-360.
  • Kacar, M. ve Sarıçam, H. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalıkları ile matematik kaygı düzeyleri üzerine bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 137-152.
  • Kahl, T., Grob, A., & Möhring, W. (2021). Does emotion regulation compensate deficits in various executive functions in children's and adolescents' mathematical achievement?. Learning and Individual Differences, 89, 102034.
  • Ketenci, D. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları ile matematiksel problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli).
  • Kloosterman, P. ve Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science And Mathematics, 92(3), 109–115.
  • Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research And Behavior Management, 11, 311.
  • Mazieres, S. F., Reid, S., Reid, M., Norenberg, D., & Hewitt, J. (2020, January). Arithmetic jitters: a study of math anxiety among teacher candidates. In 2020 Conference of the Canadian Society for the Study of Education, Ontario, Kanada.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 35-52.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Nctm, (2000). Principles and standarts for school mathematics (okul matematiğinin prensipleri ve standartları). Erişim adresi: www.İmo.Hacettepe.Edu.Tr/.../Okul-Matematigi-Prensip-Ve-Standartlari.Pdf.
  • Novak, E., & Tassell, J. L. (2017). Studying preservice teacher math anxiety and mathematics performance in geometry, word, and non-word problem solving. Learning and Individual Differences, 54, 20-29.
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 179-190.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş.(2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Peng, H. F., Yang, K., Cui, M., & Gao, X. W. (2019). Radial integration boundary element method for solving two-dimensional unsteady convection–diffusion problem. Engineering Analysis With Boundary Element, 102, 39-50.
  • Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational Psychologist, 53(3), 145-164.
  • Saka, E. ve Durmuş, M. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının ve metaforik algılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 0(85), 129-150.
  • Sapma, G. (2013). Matematik başarısı ile matematik kaygısı arasındaki ilişkinin istatistiksel yöntemlerle incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
  • Soytürk, İ. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlikleri ve matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının araştırılması. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul).
  • Szczygiel, M. (2020). Gender, general anxiety, math anxiety and math achievement in early school-age children. Issues in Educational Research, 30(3), 1126-1142.
  • Szczygieł, M. (2020). When does math anxiety in parents and teachers predict math anxiety and math achievement in elementary school children? The role of gender and grade year. Social Psychology Of Education, 23(4), 1023-1054.
  • Tan, M. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya).
  • Tekbıyık, A. (2014). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Metin M. (Ed.), İlişkisel araştırma yöntemi içinde (ss. 99-114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Toptaş, V. ve Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.
  • Türnüklü, E. ve Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
  • Unlu, M., Ertekin, E. ve Dilmac, B. (2017). Predicting relationships between mathematics anxiety, mathematics teaching anxiety, self-efficacy beliefs towards mathematics and mathematics teaching. International Journal Of Research İn Education And Science (IJRES), 3(2), 636-645.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi ve matematik kaygısına ilişkin bir değerlendirme. (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
  • Ünsal, Y. (2010). Problem çözmedeki anlam karmaşası. Eğitişim Dergisi. (28).
  • Van Mier, H. I., Schleepen, T. M., & Van den Berg, F. C. (2019). Gender differences regarding the impact of math anxiety on arithmetic performance in second and fourth graders. Frontiers İn Psychology, 9, 2690.
  • Young, E. S., & Dyess, S. R. (2021). Supporting prospective teachers in problem solving: ıncorporating mindset messaging to overcome math anxiety. Mathematics Teacher Educator, 10(1), 9-28.
  • Wahid, S.N.S., Yusof, Y., & Razak, M.R. (2014). Math anxiety among students in higher education level. Procedia Social And Behavioral Sciences, 123, 232-237.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çınar 0000-0003-1885-7072

Ati Merç 0000-0002-5159-6161

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çınar, M., & Merç, A. (2022). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kaygıları ve Problem Çözmeye İlişkin İnançlarının İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 197-222. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1096262