This study considers Matthew Arnold’s “The Scholar Gipsy” within the liminal-limioid theoretical grounds touched upon by Victor Turner and Friedrich Max Müller. The body of discussion focuses on the metapoetic aspect of the art of poetry in relation to liminal-liminoid projections featured within Arnold’s poem. The main argument is that liminal projections within the poem transform into a liminoid and metapoetic space where the essential core of the art of poetry itself is revealed as the product of a liminoid process. The figure of the scholar-gipsy who left Oxford hundreds of years ago and joined a gipsy tribe in pursuit of greater knowledge is animated by means of the speaker’s recalling the now-gipsy-scholar’s story in the poem. Such a summons becomes an eternal symbol of the kind of metapoetic relationship between the speaker and his liminoidly inspiring source. Metapoetic and liminoid connections are further layered with the inescepable presence of a timeless reader bound neither by space nor by time. Thus, boundaries between source-material, speaker, poet, the art of poetry, inspiration and the reader are stretched, where Arnold’s whole metapoetic-liminoid process binds all humanity together by means of the same poetic and re-creative liminoid play.
Matthew Arnold The Scholar Gipsy Liminal Liminoid Metapoetry Victorian Poetry
Bu çalışma Matthew Arnold’un “The Scholar Gipsy” (Oxford’lu Alim-Çingene) şiirini Victor Turner ve Friedrich Max Müller’in aradalık zeminini tartışmaya açan kuramları kapsamında ele almaktadır. Çalışmada şiirsel yaratının iç süreçlerini ifşa eden liminal-liminoid yansımalar arasındaki dönüşüm irdelenmektedir. Yüzyıllar önce Oxford üniversitesini terk ederek çingeneler arasına karışan ve çok daha kapsayıcı bir bilginin peşine düşen alim çingenenin hikâyesi ile bu macerayı çağlar sonra şiirin sesiyle anarak yeniden var eden belirsiz bir ozan arasındaki ilişki dikkat çekicidir. Bu ilişkiye bir de zaman ve mekânın bağlayıcılığına tabi olmayan fakat kendisini dünyada konumlandırabilmek adına şiire ve hikayeye her daim bağımlı bulunan mefhum bir okuyucu boyutu eklendiğinde, kaynak-şair-ozan-okuyucu arasındaki liminal-liminoid dönüşüm biçimleri çok daha belirginleşmektedir. Çalışmanın amacı liminal durumun şiir ve anlatı meselesinde tekrar ve tekrar liminoid durumları doğurduğunu gösterebilmektir. Bu yönüyle Arnold’un eseri şiir-yaratı sanatını liminal ve liminoid arasındaki mecburi ve doğurgan bir devinim şeklinde sunarken, bu sürecin bütün bir insanoğlunu şiir ve hikâye yoluyla birbirine bağladağının da altını çizmektedir.
Matthew Arnold Scholar Gipsy Liminal Liminoid Metapoetik Şiir Victoria Dönemi Şiiri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 4 |