Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflection of Migration to Contemporary Art Practices

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 1, 315 - 332, 28.03.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229110

Öz

The aim of this study is to examine the reflection of today's art practices related to migration according to Barthes' semiotic analysis. In the study, the literature review was used to form a theoretical basis for the phenomenon of migration. In addition, the semiotic analysis method was used in the analysis of visual art practices related to migration. The practices of Halil Altındere (Meatball Airlines), Ai Wewei (The Law of Travel), Tammam Azzam (Bon Voyage: New York, Bon Voyage: Suria) and Bruno Catalano (Parçalar, Venice) were examined with the purposeful sampling method. In all practices, there are indicators such as migrations, exclusion, poverty, being the other, culture, identity, stigma perception and marginalization, as well as the destructive and damaging physical images of the war and conflicts that are experienced today. The phenomenon of migration, the difficulties of migration on social life and the reflections of changes in sociological practices on the individual and society were strongly emphasized.As a result, in these studies, the problems that arise with migration, which have social, cultural and psychological dimensions, have been tried to be made visible from an artistic point of view. It has been revealed that the stakeholders have not developed effective solutions to the problems that arise with migration, and it has been requested to develop the necessary sensitivity regarding migration in the world public opinion.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göç sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Adıgüzel, Y. & Tekgöz, N. (2020). Göç. M. Şentürk, Y. Adıgüzel (Ed.), Kent Çalışmalarına Giriş - Kır, Kent Ve Göç Sosyolojisi içinde (s. 303-349). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Amelina, A. & Horvath, K. (2017). Sociology of Migration. Korgen, Kathleen Odell (Ed.). 2017. The Cambridge Handbook of Sociology: CoreAreas in Sociology and the Development of the Discipline (Volume 1) (455-464). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Barthes R. (1993). Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Barthes R. (2003). Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Metis
  • Bartram, D., Poros, M. V., & Monforte, P. (2017). Göç Meselesinde Temel Kavramlar. (I. A. Tuncay, Çev.) Ankara: Hece.
  • Bircan, U. (2022). Umberto Eco’da Metin, Mimarlık ve Film Göstergebilimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (31), 668-68.
  • Bircan. U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. SBARD, 13, ( 26 ), 17 – 41.
  • Bircan, U. (2015). Saussure’de Dil, Dilbilim ve Göstergebilim. SBARD, 13, 25,43 - 66
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Castles, S. Miller, M. J. (2008). Göçler çağı modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceber. T. (2018). Plastik sanatlardaki üretimlerde ele alınış biçimiyle göç olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 22, 97-109.
  • Deniz,A., (2015). Tammam Azam. Syrıa art https://en.syriaartasso.com/artists/tammam- azzam/Tammam Azzam sanatla köprüler kuruyor. (Erişim Tarihi: 09. 12. 2022).
  • Ede, A.İ. (2018). Bruno Catalano: İnsan olmak seyyah olmaktır. Mürekkep Haber. https://www.murekkephaber.com/bruno-catalano-insanolmak-seyyah-olmaktir/7324/ (Erişim adresi: 06.12.2018).
  • Elmas, H., Erikan, D. (2022). Göç olgusunun mülteci sorunu bağlamında çağdaş sanata yansımaları. Sanat ve İnsan Dergisi, 6(1), 44-53
  • Entzinger, H. & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in Immigrant Integration, European Commission Report. Rotterdam: Ercomer. Erişim adresi: https://www.the national.ae/arts- culture/tammam-azzam-is-building-bridges-via-art-1.135242 (06.12.2018)
  • Faist, T. (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (A. Z. Gündoğan, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Gezer Oğuz, Ö. (2020). Göç kimlik aidiyet ekseninde Nil Yalter”. İdil, 74, 1504–1518. doi: 10.7816/idil-09-74-01
  • Girgin, F., (2019). Gerçeklikten sanata: Göç. International Journal Of Social And Humanities Sciences, 1 (1): 54-75.
  • Hanson, M.,(2018). Tek Bir Sanat Eseri. http://tohumagazine.com/article/emergency-take off- halil-altindere%E2%80%99s-k%C3%B6fte-airlines, Erişim Tarihi:28.12.2022.
  • Harvey, D. (2013), Asi Şehirler (Çev. Ayşe Deniz Temiz), Metis Yayınları, İstanbul.
  • İçduygu, A. & Ünalan, T. (1998). Türkiye’de içgöç: Sorunsal alanları ve araştırma yöntemleri, Türkiye’de İç Göç Konferans (s. , 38-52), 6-8 Haziran 1997. Bolu-Gerede: İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kum, Ö. (2022). Kitap kapaklarının Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile incelenmesi “Savaş Çekiç Örneği. International Academic Social Resources Journal, 7, 38: 645-654.
  • Küçükşen, K. (2020). Covid-19 günlerinde ev hallerinin karikatürlere yansıması göstergebiilimsel bir analiz. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 38-57.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji sözlüğü. (D. K. Osman Akınhay, Çev.) Ankara: Bilim
  • Schierup, C.-U., Krifors, Karin and Slavnic, Zoran (2015). Social exclusion: migration and social vulnerability in Dahlstedt, M. and A. Neergaard (Eds.), International Migration and Ethnic Relations (p. 200-226). London and New York, Routledge
  • Seaman, A. (2015). Tammam Azzam is building bridges via art. The National. https://www.thenationalnews.com/arts/tammam-azzam-is-building-bridges-via-art-1.135242. Erişim Tarihi: 27.12.2022
  • Smithe, A. (2017). Artwork of theweek: lesvoyageurs. The 8 Percent. http://the 8 percent.com/artwork-of-the-week-lesvoyageurs/ (Erişim Tarihi: 06.12.2018)
  • Tekeli, İ. (2008). Göç ve ötesi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.

Göçün Güncel Sanat Pratiklerine Yansıması

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 1, 315 - 332, 28.03.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229110

Öz

Bu çalışmanın amacı Barthes’in göstergebilimsel çözümlemesinin göçle ilgili yapılmış günümüz sanat pratiklerine yansımasının incelenmesidir. Çalışmada göç olgusuna kuramsal dayanak oluşturması için literatür taraması ve göçle ilgili güncel sanat pratiklerinin çözümlenmesinde göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Amaçlı örneklem metodu ile Halil Altındere’nin (Köfte Havayolları), Ai Wewei’in (Yolculuğun Kanunu), Tammam Azzam’ın (Bon Voyage:New York, Bon Voyage: Suria) ve Bruno Catalano’nun (Marsilya, Fransa, Gezginler ve Parçalar, Venedik) pratikleri ele alınmıştır. Bütün pratiklerde günümüzde yaşanan savaş ve çatışmalarla savaşın yıkıcı tahrip edici fiziksel görüntülerinin yanında yaşanan göçler, dışlanma, yoksulluk, öteki olma, kültür, kimlik, stigma algısı ve ötekileştirilme gibi göstergeler yer almaktadır. Göç olgusu, göçün toplumsal hayat üzerindeki zorlukları ve sosyolojik pratiklerin değişimlerinin birey ve toplum üzerindeki yansımaları güçlü bir biçimde vurgulanmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmalarda, sosyal, kültürel, psikolojik boyutları olan göçe sanatsal bakış açısı ile yaklaşılarak ortaya çıkan sorunlara etkili çözümler geliştirilmemesine vurgu yapılmış ve dünya kamuoyunda göçlere ilişkin gerekli duyarlılığın geliştirilmesi istenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göç sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Adıgüzel, Y. & Tekgöz, N. (2020). Göç. M. Şentürk, Y. Adıgüzel (Ed.), Kent Çalışmalarına Giriş - Kır, Kent Ve Göç Sosyolojisi içinde (s. 303-349). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Amelina, A. & Horvath, K. (2017). Sociology of Migration. Korgen, Kathleen Odell (Ed.). 2017. The Cambridge Handbook of Sociology: CoreAreas in Sociology and the Development of the Discipline (Volume 1) (455-464). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Barthes R. (1993). Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Barthes R. (2003). Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Metis
  • Bartram, D., Poros, M. V., & Monforte, P. (2017). Göç Meselesinde Temel Kavramlar. (I. A. Tuncay, Çev.) Ankara: Hece.
  • Bircan, U. (2022). Umberto Eco’da Metin, Mimarlık ve Film Göstergebilimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (31), 668-68.
  • Bircan. U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. SBARD, 13, ( 26 ), 17 – 41.
  • Bircan, U. (2015). Saussure’de Dil, Dilbilim ve Göstergebilim. SBARD, 13, 25,43 - 66
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Castles, S. Miller, M. J. (2008). Göçler çağı modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceber. T. (2018). Plastik sanatlardaki üretimlerde ele alınış biçimiyle göç olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 22, 97-109.
  • Deniz,A., (2015). Tammam Azam. Syrıa art https://en.syriaartasso.com/artists/tammam- azzam/Tammam Azzam sanatla köprüler kuruyor. (Erişim Tarihi: 09. 12. 2022).
  • Ede, A.İ. (2018). Bruno Catalano: İnsan olmak seyyah olmaktır. Mürekkep Haber. https://www.murekkephaber.com/bruno-catalano-insanolmak-seyyah-olmaktir/7324/ (Erişim adresi: 06.12.2018).
  • Elmas, H., Erikan, D. (2022). Göç olgusunun mülteci sorunu bağlamında çağdaş sanata yansımaları. Sanat ve İnsan Dergisi, 6(1), 44-53
  • Entzinger, H. & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in Immigrant Integration, European Commission Report. Rotterdam: Ercomer. Erişim adresi: https://www.the national.ae/arts- culture/tammam-azzam-is-building-bridges-via-art-1.135242 (06.12.2018)
  • Faist, T. (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (A. Z. Gündoğan, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Gezer Oğuz, Ö. (2020). Göç kimlik aidiyet ekseninde Nil Yalter”. İdil, 74, 1504–1518. doi: 10.7816/idil-09-74-01
  • Girgin, F., (2019). Gerçeklikten sanata: Göç. International Journal Of Social And Humanities Sciences, 1 (1): 54-75.
  • Hanson, M.,(2018). Tek Bir Sanat Eseri. http://tohumagazine.com/article/emergency-take off- halil-altindere%E2%80%99s-k%C3%B6fte-airlines, Erişim Tarihi:28.12.2022.
  • Harvey, D. (2013), Asi Şehirler (Çev. Ayşe Deniz Temiz), Metis Yayınları, İstanbul.
  • İçduygu, A. & Ünalan, T. (1998). Türkiye’de içgöç: Sorunsal alanları ve araştırma yöntemleri, Türkiye’de İç Göç Konferans (s. , 38-52), 6-8 Haziran 1997. Bolu-Gerede: İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kum, Ö. (2022). Kitap kapaklarının Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile incelenmesi “Savaş Çekiç Örneği. International Academic Social Resources Journal, 7, 38: 645-654.
  • Küçükşen, K. (2020). Covid-19 günlerinde ev hallerinin karikatürlere yansıması göstergebiilimsel bir analiz. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 38-57.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji sözlüğü. (D. K. Osman Akınhay, Çev.) Ankara: Bilim
  • Schierup, C.-U., Krifors, Karin and Slavnic, Zoran (2015). Social exclusion: migration and social vulnerability in Dahlstedt, M. and A. Neergaard (Eds.), International Migration and Ethnic Relations (p. 200-226). London and New York, Routledge
  • Seaman, A. (2015). Tammam Azzam is building bridges via art. The National. https://www.thenationalnews.com/arts/tammam-azzam-is-building-bridges-via-art-1.135242. Erişim Tarihi: 27.12.2022
  • Smithe, A. (2017). Artwork of theweek: lesvoyageurs. The 8 Percent. http://the 8 percent.com/artwork-of-the-week-lesvoyageurs/ (Erişim Tarihi: 06.12.2018)
  • Tekeli, İ. (2008). Göç ve ötesi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Songül Mollaoğlu 0000-0002-3519-8702

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mollaoğlu, S. (2023). Göçün Güncel Sanat Pratiklerine Yansıması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 315-332. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1229110