Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Duygu Düzenleme Güçlüğüne ve Sosyal Kaygı Düzeyine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 277 - 295, 30.09.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472388

Öz

Bu çalışma, internet erişimi ve dijital materyallerin artmasıyla üniversite öğrencileri arasında yaygınlaşan dijital oyun bağımlılığının, duygu düzenleme güçlüğü ve sosyal kaygı düzeyi üzerindeki etkisini incelemiştir. Çalışma, Manisa ilindeki üniversitelerde eğitim gören 406 bireyle yürütülmüştür. Örneklem, rastgele örnekleme yönteminde kullanılmış olup, örneklemin içerisinde 273 kadın ve 133 erkek bulunmaktadır. Araştırmada “Yetişkinler için dijital oyun bağımlılığı ölçeği”, “Sosyal Kaygı Ölçeği”, “Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi için SPSS 27 yazılımında Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, Bağımsız Gruplar t-Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Çalışmanın neticesinde dijital oyun bağımlılığı ile duygu düzenleme güçlüğü ve sosyal kaygı düzeyi arasında pozitif korelasyon sonucu elde edilmiş olup erkeklerde bağımlılık düzeyi daha yüksektir. Regresyon analizlerine göre dijital oyun bağımlılığının sosyal kaygı üzerinde yordayıcı etkisi vardır. Duygu düzenleme ve sosyal kaygı değişkenleri bağlamında değerlendirdiğimizde kadınların dijital bağımlılık düzeyinin artması bu iki değişkeni erkeklere oranla daha fazla etkilenmektedir.

Etik Beyan

Makalenin tüm süreçlerinde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olarak hareket edilmiştir.

Kaynakça

  • Akboğa, Ö. F. & Gürgan, U. (2019). Gençlerde internet bağımlılığı ile sosyal kaygı bozukluğu arasındaki ilişkinin yaşam doyumu ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 443-464.
  • Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S. and Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.
  • Aslan, H., Başcıllar, M. ve Karataş, K. (2022). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ile sosyal beceriler arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 266-274.

Investigating the Effect of Digital Game Addiction on Emotion Regulation Difficulty and Social Anxiety Level in University Students

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 277 - 295, 30.09.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472388

Öz

This study examines the impact of the increasing access to the internet and digital materials on the relationship between digital gaming addiction, emotion regulation difficulty, and social anxiety levels among university students. The study was conducted with 406 individuals attending universities in Manisa province. The sample was selected using random sampling, consisting of 273 females and 133 males. The "Digital Gaming Addiction Scale for Adults," "Social Anxiety Scale," "Emotion Regulation Difficulty Scale," and "Personal Information Form" were used in the research. SPSS 27 software was employed for the analysis of the collected data, including Pearson Correlation Analysis, Multiple Linear Regression Analysis, Independent Samples t-Test, and ANOVA tests. The study's findings reveal a positive correlation between digital gaming addiction and emotion regulation difficulty, as well as social anxiety levels, with higher addiction levels observed among males. The regression analyses suggest that digital gaming addiction has a predictive effect on social anxiety. Regarding emotion regulation and social anxiety variables, it is noted that the increase in digital addiction levels among females impacts these two variables more than males.

Kaynakça

  • Akboğa, Ö. F. & Gürgan, U. (2019). Gençlerde internet bağımlılığı ile sosyal kaygı bozukluğu arasındaki ilişkinin yaşam doyumu ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 443-464.
  • Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S. and Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.
  • Aslan, H., Başcıllar, M. ve Karataş, K. (2022). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ile sosyal beceriler arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 266-274.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gençlik Sosyolojisi, Oyun Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Altıok 0009-0000-4340-2307

Sait Kahraman 0000-0002-9615-2855

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2024
Kabul Tarihi 8 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Altıok, S., & Kahraman, S. (2024). Üniversite Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Duygu Düzenleme Güçlüğüne ve Sosyal Kaygı Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 277-295. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472388