Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Dedikodu ve Örgütsel Sessizlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 4, 19 - 39, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1425835

Öz

Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu ve örgütsel sessizlik algı düzeylerini, bu düzeylerin demografik değişkenlere göre durumunu belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmektedir. Araştırmanın örneklemi, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş’ın merkez ilçelerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 188 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” ve “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel araştırma modelindedir. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu algılarının genel toplamda orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu algı düzeylerine ilişkin en yüksek ortalamanın örgütsel zarar boyutunda, en düşük ortalamanın ilişkileri geliştirme boyutunda olduğu saptanmıştır. Örgütsel sessizlik algılarının ise genel toplamda orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel sessizlik algı düzeylerine ilişkin en yüksek ortalamanın yönetici boyutunda, en düşük ortalamanın da okul ortamı boyutunda olduğu belirlenmiştir. Korelasyona göre sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikoduyu algılama düzeyleri ile örgütsel sessizliği algılama düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre örgütsel dedikodu boyutunda en yüksek ortalamanın örgütsel zarar boyutunda, örgütsel sessizlik boyutunda ise yönetici boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulara göre örgütsel sessizliğe yönelik okul yöneticilerinin, sınıf öğretmenlerinin duygu ve düşüncelerini ifade edebilmeleri için güven ortamları oluşturabilmesi, örgütsel dedikoduya yönelik örgütsel zararlarını azaltabilmek için önlemler alabilmesi gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Karasu, Y. & Cömert, M. (2022). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel dedikodu ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12 (3), 2723-2748. Kengil, R.(2023).Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi).Çanakkale Onsekiz Mart ÜniversitesiLisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale. Kıranlı, Güngör, S. & Potuk, A. (2018). Öğretmenlerin mobbing, örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik algıları ve aralarındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 723-742.

Examining The Relationship Between Classroom Teachers' Perceptions of Organizational Gossip and Perceptions of Organizational Silence

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 4, 19 - 39, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1425835

Öz

This research is carried out to determine classroom teachers' perception levels of organizational gossip and organizational silence, the status of these levels according to demographic variables, and to examine the relationship between them. The sample of the research consists of 188 classroom teachers selected by simple random sampling method from the central districts of Kahramanmaraş in the 2023-2024 academic year. "Organizational Gossip Scale" and "Organizational Silence Scale" were used to collect data. The research is in the relational research model. As a result of the research; It was determined that classroom teachers' perception levels of organizational gossip were at the "medium agree" level. The highest average regarding classroom teachers' perception levels of organizational gossip is in the organizational damage dimension, and the lowest average is in the relationship development dimension; Perceptions of organizational silence are at a medium level. It was determined that the highest average regarding organizational silence perception levels was in the administrator dimension, and the lowest average was in the school environment dimension. It was determined that classroom teachers' organizational gossip and organizational silence perception levels were at a medium level. According to the correlation, it was determined that there was a moderate positive relationship between the classroom teachers' level of perception of organizational gossip and their level of perception of organizational silence. According to the research results; It can be suggested that precautions should be taken in schools to reduce the harms of organizational gossip.

Kaynakça

  • Karasu, Y. & Cömert, M. (2022). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel dedikodu ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12 (3), 2723-2748. Kengil, R.(2023).Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi).Çanakkale Onsekiz Mart ÜniversitesiLisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale. Kıranlı, Güngör, S. & Potuk, A. (2018). Öğretmenlerin mobbing, örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik algıları ve aralarındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 723-742.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Kelepçe 0000-0001-8289-6362

Fatma Güzelgörür 0000-0002-2046-2507

Muzaffer İlhan 0009-0006-3479-2845

Rukiye Çevik Sever 0009-0002-8435-1862

İmam Bakır Arabacı 0000-0002-6703-4665

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2024
Kabul Tarihi 14 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kelepçe, O., Güzelgörür, F., İlhan, M., Çevik Sever, R., vd. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Dedikodu ve Örgütsel Sessizlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 19-39. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1425835