Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu ve örgütsel sessizlik algı düzeylerini, bu düzeylerin demografik değişkenlere göre durumunu belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmektedir. Araştırmanın örneklemi, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş’ın merkez ilçelerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 188 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” ve “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel araştırma modelindedir. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu algılarının genel toplamda orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikodu algı düzeylerine ilişkin en yüksek ortalamanın örgütsel zarar boyutunda, en düşük ortalamanın ilişkileri geliştirme boyutunda olduğu saptanmıştır. Örgütsel sessizlik algılarının ise genel toplamda orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel sessizlik algı düzeylerine ilişkin en yüksek ortalamanın yönetici boyutunda, en düşük ortalamanın da okul ortamı boyutunda olduğu belirlenmiştir. Korelasyona göre sınıf öğretmenlerinin örgütsel dedikoduyu algılama düzeyleri ile örgütsel sessizliği algılama düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre örgütsel dedikodu boyutunda en yüksek ortalamanın örgütsel zarar boyutunda, örgütsel sessizlik boyutunda ise yönetici boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulara göre örgütsel sessizliğe yönelik okul yöneticilerinin, sınıf öğretmenlerinin duygu ve düşüncelerini ifade edebilmeleri için güven ortamları oluşturabilmesi, örgütsel dedikoduya yönelik örgütsel zararlarını azaltabilmek için önlemler alabilmesi gerektiği söylenebilir.
This research is carried out to determine classroom teachers' perception levels of organizational gossip and organizational silence, the status of these levels according to demographic variables, and to examine the relationship between them. The sample of the research consists of 188 classroom teachers selected by simple random sampling method from the central districts of Kahramanmaraş in the 2023-2024 academic year. "Organizational Gossip Scale" and "Organizational Silence Scale" were used to collect data. The research is in the relational research model. As a result of the research; It was determined that classroom teachers' perception levels of organizational gossip were at the "medium agree" level. The highest average regarding classroom teachers' perception levels of organizational gossip is in the organizational damage dimension, and the lowest average is in the relationship development dimension; Perceptions of organizational silence are at a medium level. It was determined that the highest average regarding organizational silence perception levels was in the administrator dimension, and the lowest average was in the school environment dimension. It was determined that classroom teachers' organizational gossip and organizational silence perception levels were at a medium level. According to the correlation, it was determined that there was a moderate positive relationship between the classroom teachers' level of perception of organizational gossip and their level of perception of organizational silence. According to the research results; It can be suggested that precautions should be taken in schools to reduce the harms of organizational gossip.
Classroom Teacher Organizational Organizational Gossip Organizational Silence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4 |