Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ Teknolojileri ve Hizmet Robotları Turizm İşlerini Nasıl Etkileyecek? Anlatısal Literatür İncelemesi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 323 - 339, 30.09.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı, yapay zekâ ve robotların turizm sektöründeki meslekler ve istihdam üzerindeki potansiyel etkilerini incelemektir. Bu çalışmada literatür taraması yapılarak turizm sektöründeki alt alanlarda olası etkileri vurgulayan bir anlatısal yaklaşım benimsenmiştir. Turizm iş gücü pazarının dönüşümü, bu çalışmada üç ana kategori altında sunulmaktadır: (1) konaklama sektörü, (2) seyahat sektörü ve (3) yiyecek ve içecek sektörü. Gelecekte, yapay zekâ (YZ) destekli robotların insan iş gücünden daha ucuz hale gelmesiyle birlikte bu endüstrilerde önemli bir dönüşümün gerçekleşmesi beklenmektedir. YZ destekli robotların, bazı alanlarda insan iş gücünün yerini alması veya birlikte çalışması beklenmektedir. Hizmet robotlarının endüstride insanların yerine geçebilmesi için üç temel faktör belirlenmiştir: (1) Hizmet robotlarının sunduğu maliyet avantajları, (2) robotların geliştirilmiş operasyonel kapasiteleri ve (3) müşteri kabulü. Literatür taraması, hizmet robotlarının turizm istihdamını nasıl etkileyebileceği ve hangi işlerin otomatikleşeceği konusunda bir boşluk olduğunu ortaya koymaktadır. Bu durum çalışmayı hem orijinal hem de önemli kılmaktadır.

Etik Beyan

Makalenin tüm süreçlerinde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyulmuştur.

Kaynakça

  • Yeh, C. C., Wong, C. C., Chang, W. W., & Lai, C. C. (2020). Labor displacement in artificial intelligence Era: A systematic literature review, Taiwan J. East Asian Stud, 17(2), 25–75.
  • Zhang, X., & Jin, H. (2023). How does smart technology, artificial intelligence, automation, robotics, and algorithms (STAARA) awareness affect hotel employees’ career perceptions? A disruptive innovation theory perspective. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(2), 264-283. https://doi.org/10.1080/19368623.2023.2166186 Złotowski, J., Proudfoot, D., Yogeeswaran, K., & Bartneck, C. (2015). Anthropomorphism: opportunities and challenges in human–robot interaction. International journal of social robotics, 7, 347-360. https://doi.org/10.1007/s12369-014-0267-6

How Will Artificial Intelligence Technologies and Service Robots Affect Tourism Jobs? A Narrative Literature Review

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 323 - 339, 30.09.2025

Öz

This study aims to examine the potential impacts of artificial intelligence and robots on occupations and employment in the tourism sector. In this study, a narrative approach is adopted by reviewing the literature and emphasizing the potential impacts on sub-fields in the tourism sector. The transformation of the tourism labor market is presented in this study under three main categories: (1) the accommodation sector, (2) the travel sector, and (3) the food and beverage sector. In the future, a significant transformation is expected to occur in these industries as artificial intelligence (AI)-supported robots become cheaper than human labor. AI-supported robots are expected to replace or work together with human labor in some areas. Three basic factors have been determined for service robots to replace humans in the industry: (1) Cost advantages offered by service robots, (2) improved operational capacities of robots, and (3) customer acceptance. The literature review reveals that there is a gap in how service robots can affect tourism employment and which jobs will be automated. This makes the study both original and important.

Etik Beyan

In all processes of the article, the principles of research and publication ethics of the Manisa Celal Bayar University Journal of Social Sciences Institute were followed.

Kaynakça

  • Yeh, C. C., Wong, C. C., Chang, W. W., & Lai, C. C. (2020). Labor displacement in artificial intelligence Era: A systematic literature review, Taiwan J. East Asian Stud, 17(2), 25–75.
  • Zhang, X., & Jin, H. (2023). How does smart technology, artificial intelligence, automation, robotics, and algorithms (STAARA) awareness affect hotel employees’ career perceptions? A disruptive innovation theory perspective. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(2), 264-283. https://doi.org/10.1080/19368623.2023.2166186 Złotowski, J., Proudfoot, D., Yogeeswaran, K., & Bartneck, C. (2015). Anthropomorphism: opportunities and challenges in human–robot interaction. International journal of social robotics, 7, 347-360. https://doi.org/10.1007/s12369-014-0267-6
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Çıvak 0000-0001-9334-3683

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2025
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çıvak, B. (2025). How Will Artificial Intelligence Technologies and Service Robots Affect Tourism Jobs? A Narrative Literature Review. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 323-339. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1668756