Bu araştırmada; fitness merkezleri üyelerinin egzersiz ortamında algıladıkları özerklik desteği ve egzersizde temel psikolojik ihtiyaçlarının serbest zaman doyum düzeylerini yordaması incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Konya illerinde faaliyet gösteren beş farklı fitness merkezinden amaçlı örneklem metoduyla seçilen, merkezlerinde en az 6 ay boyunca düzenli fiziksel etkinliklere katılan, gönüllü 164 kadın 235 erkek (Ortyaş= =22.28±1.94) oluşturmaktadır. Katılımcılara kişisel bilgi formu ve verilerin toplanması amacıyla ““Egzersiz Ortamında Eğitmenden Kaynaklanan Algılanan Özerlik Desteği Anketi” (EKAÖDA), “Egzersizde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” (ETPİÖ) ve “Serbest Zaman Doyum Ölçeği” (SZDÖ) uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre fitness merkezleri üyelerinde SZDÖ alt boyutu olan psikolojik doyum boyutu ile EKAÖD ve ETPİÖ alt boyutu olan yeterlik boyutunun pozitif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğu görülmüştür. SZDÖ alt boyutları olan eğitimsel ve sosyal doyum boyutları ile EKAÖD ve ETPİÖ alt boyutları olan yeterlik ve ilişkisellik alt boyutlarının pozitif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğu görülmüştür. SZDÖ alt boyutları olan rahatlama ve fiziksel doyum boyutları ile EKAÖD ve ETPİÖ alt boyutu olan ilişkisellik boyutunun pozitif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğu görülmüştür.
Egzersizde algılanan özerklik desteği Egzersizde temel psikolojik ihtiyaçlar Serbest zaman doyumu
In this study, the role of perceived autonomy support in the exercise environment and the basic psychological needs in exercise in determining the leisure satisfaction levels of fitness center members have been examined. The study group consists of volunteer 164 women and 235 men (Average age = 22.28 ± 1.94), selected from five different fitness centers in Ankara and Konya provinces, and participating in regular physical activities for at least 6 months. In order to collect personal information form and data, the “The Perceived Autonomy Support Scale for Exercise Settings” (PASSES), “Basic Psychological Needs in Exercise Scale” (BPNES), and “Leisure Satisfaction Scale”(LSS) were applied to the participants. According to the results of the study, a positive significant relationship has been found between psychological satisfaction dimension, which is the sub -dimension of leisure satisfaction, and the adequacy dimension, which is the sub-dimension of the perceived autonomy support from the instructor and the basic psychological needs in exercise. It has been observed that there is a positive significant relationship between educational and social satisfaction dimensions, which are the sub-dimensions of leisure satisfaction, and the adequacy and relationality dimensions, which are the sub-dimensions of the perceived autonomy support from the instructor and the basic psychological needs in exercise. A positive significant relationship has also been found between the dimensions of relaxation and physical satisfaction, which are the sub-dimensions of leisure satisfaction, and relationality dimension, which is the sub-dimension of the perceived autonomy support from the instructor and the basic psychological needs in exercise.
Perceived autonomy support in exercise Basic psychological needs in exercise Leisure satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |