Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları

Yıl 2024, , 278 - 288, 31.07.2024
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1470433

Öz

Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri lisans düzeyindeki öğrencilerin öğretim stili tercihleri, kullanım düzeyleri ve bu stillere ilişkin değer algılarını incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 290 öğrencidir. Veri toplamak amacıyla bu araştırmada Kulinna ve Cothran (2003) tarafından geliştirilen, İnce ve Hünük (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Beden Eğitimi Öğretmenleri Öğretim Stilleri Değer Algıları” ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Değerlendirmede bağımsız gruplar için t-testi kullanılırken istatistiksel metot anlamında frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma teknikleri ile analiz edilmiştir. Sonuçlar genel olarak ele alındığında öğretim stilleri kullanım düzeyleri ve değer algıları açısından beden eğitimi öğretmen adaylarının sıklıkla öğreten merkezli sunuş yöntemi ağırlıklı stilleri tercih ettikleri, buluş yöntemi ağırlıklı stillerden olan kendi kendine öğretme ve öğrencinin başlatması stillerini ise daha az tercih ettikleri belirlenmiştir. Benzer içerikteki çalışmalar dikkate alınarak yorumlandığında öğretim stillerinin değişime dirençli bir yapıda olduğu söylenebilir. Bu çalışma ile öğretim elemanlarının öğrenciyi merkeze alan bir yaklaşımı benimsemeleri gerekliliği ortaya çıkmıştır. İlerleyen çalışmalarda, nitel gelenek içerisinde öğretmen adaylarının öğretim stillerine ilişkin yönelimleri, bu stilleri tercih etme sebepleri ve stillere ilişkin değer algıları derinlemesine incelenebilir, üniversite eğitimde aktif öğrenmeyi teşvik eden uygulamaların yeterince vurgulanıp vurgulanmadığı araştırma konusu edilebilir.

Kaynakça

  • Aktop, A., & Karahan, N. (2012). Physical education teacher’s views of effective teaching methods in physical education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46(November), 1910–1913. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.401
  • Ay Emanet, E., & Kezer, F. (2021). The effects of student-centered teaching methods used in mathematics courses on mathematics achievement, attitude, and anxiety: a meta-analysis study. Participatory Educational Research, 8(2), 240–259. https://doi.org/10.17275/PER.21.38.8.2
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, Ş. (2008). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (35th ed.). Pegem.
  • Cengiz, C., & Serbest, Ş. (2014). Turkish pre-service physical education teachers’ self-reported use and perceptions of teaching styles. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(2), 21–34.
  • Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade‐Escot, C., Mac Phail, A., … Kirk, D. (2005). A cross-cultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2), 193–201.
  • Demirhan, G. (2002). Spor eğitiminde yöntem, strateji, teknik kavram ve uygulamaları. In 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi-Seminer Metinleri (pp. 80–87). Antalya.
  • Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A., … Açıkada, C. (2008). Comparison of the views of partners regarding the physical education curriculum and ıt’s delivery. Hacettepe J. of Sport Sciences, 19(3), 157–180.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Ertan, H., & Çiçek, Ş. (2003). Türkiyede ilköğretim beden eğitimi derslerinde öğrenci başarısının değerlendirilmesine ilişkin yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 76–83.
  • Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 11(23), 8410–8415.
  • Hein, V., Ries, F., Pires, F., Caune, A., Emeljanovas, A., Ekler, J. H., & Valantiniene, İ. (2012). The relationship between teaching styles and motivation to teach among physical education teachers. Journal of Sports Science and Medicine, 11(1), 123–130.
  • İnce, M. L., & Hünük, D. (2010). Experienced physical education teachers’ use and perceptions of teaching styles during the educational reform period. Education and Science, 35(157), 128–139.
  • Jaakkola, T., & Watt, A. (2011). Finnish physical education teachers’ self reported use and perceptions of Mosston and Ashworth’s teaching styles. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 248–262.
  • Kim, U., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç., Choi, S.-C., & Yoon, G. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage.
  • Kulinna, P. H., & Cothran, D. J. (2003). Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of various teaching styles. Learning and Instruction, 13(6), 597–609. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00044-0
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, İkinci Bölüm: İlkeler, Ortaöğretim kurumlarının kuruluşu ve amaçları, Pub. L. No. 28758, Madde 5.
  • Preszler, R. W., Dawe, A., Shuster, C. B., & Shuster, M. (2007). Assessment of the effects of student response systems on student learning and attitudes over a broad range of biology courses. CBE - Life Sciences Education, 6, 1–15. https://doi.org/10.1187/cbe.06
  • Salvara, M. I., & Birone, E. N. (2002). Teachers’ use of teaching styles: A Comparative study between Greece and Hungary. International Journal of Aplied Sports Sciences, 14(2), 46–69.
  • Şenışık, Y., Öztürk, F., & Koparan, Ş. (2007). İlköğretim okullarında uygulanan beden eğitimi ve spor derslerinde kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin sosyal yetkinlik beklentisi üzerine etkisi. In 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Adana.
  • Serbest, Ş., & Cengiz, C. (2015). Pre-Service classroom and physical education teachers’ teaching styles preferences and perceptions of teaching styles. Bartin University Journal of Faculty of Education, 4(1), 101–114. https://doi.org/10.1016/j.denabs.2012.09.003
  • Şirinkan, A., & Erciş, S. (2009). Research for teaching methods and measuring and evaluation criteria applied ın physical training and sports classes in primary education schools. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 3(3), 184–189.
  • Theobald, E. J., Hill, M. J., Tran, E., Agrawal, S., Arroyo, E. N., Behling, S., … Littlefield, C. E., . . . Freeman, S. (2020). Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(12), 6476–6483.
  • Ünlü, H., & Aydos, L. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 40–51.
  • Woolfolk, A. E. (1998). Educational psychology (7th ed.). Allyn and Bacon.
  • Yıldız, E., ve Kangalgil, M., (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ve kullandıkları öğretim yöntemleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(1), 61–76.

Teaching Style Preferences, Usage Levels and Their Value Perceptions of These Styles of Sports Students

Yıl 2024, , 278 - 288, 31.07.2024
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1470433

Öz

The aim of this study is to examine the teaching style preferences, usage levels and value perceptions of sport sciences undergraduate students regarding these styles. Cross-sectional survey model, one of the quantitative research approaches, was used in the study. The sample group is 290 students studying at Trabzon University Faculty of Sport Sciences in the 2020-2021 academic year. In this study, "Physical Education Teachers' Teaching Styles and Value Perceptions Scale" developed by Kulinna and Cothran (2003) and adapted into Turkish by İnce and Hünük (2010) was used to collect data. SPSS 21.0 statistical package programme was used to evaluate the data. During the data evaluation, t-test was used to examine independent groups, while frequency, arithmetic mean and standard deviation techniques were used in terms of statistical method. When the results are considered in general, it is seen that physical education teacher candidates prefer more teacher-centred styles in terms of teaching styles usage levels and value perceptions. In addition, it was determined that they preferred self teaching and learner initiated styles, which are learner-centred styles, less. When interpreted by considering similar studies, it can be said that teaching styles are resistant to change. With this study, it was revealed that instructors should adopt a student-centred approach. In future studies, pre-service teachers' orientations towards teaching styles, the reasons for preferring these styles and their perceptions of the value of styles can be examined in depth, and whether practices that encourage active learning in university education are sufficiently emphasised can be the subject of research.

Kaynakça

  • Aktop, A., & Karahan, N. (2012). Physical education teacher’s views of effective teaching methods in physical education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46(November), 1910–1913. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.401
  • Ay Emanet, E., & Kezer, F. (2021). The effects of student-centered teaching methods used in mathematics courses on mathematics achievement, attitude, and anxiety: a meta-analysis study. Participatory Educational Research, 8(2), 240–259. https://doi.org/10.17275/PER.21.38.8.2
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, Ş. (2008). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (35th ed.). Pegem.
  • Cengiz, C., & Serbest, Ş. (2014). Turkish pre-service physical education teachers’ self-reported use and perceptions of teaching styles. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(2), 21–34.
  • Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade‐Escot, C., Mac Phail, A., … Kirk, D. (2005). A cross-cultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2), 193–201.
  • Demirhan, G. (2002). Spor eğitiminde yöntem, strateji, teknik kavram ve uygulamaları. In 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi-Seminer Metinleri (pp. 80–87). Antalya.
  • Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A., … Açıkada, C. (2008). Comparison of the views of partners regarding the physical education curriculum and ıt’s delivery. Hacettepe J. of Sport Sciences, 19(3), 157–180.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Ertan, H., & Çiçek, Ş. (2003). Türkiyede ilköğretim beden eğitimi derslerinde öğrenci başarısının değerlendirilmesine ilişkin yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 76–83.
  • Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 11(23), 8410–8415.
  • Hein, V., Ries, F., Pires, F., Caune, A., Emeljanovas, A., Ekler, J. H., & Valantiniene, İ. (2012). The relationship between teaching styles and motivation to teach among physical education teachers. Journal of Sports Science and Medicine, 11(1), 123–130.
  • İnce, M. L., & Hünük, D. (2010). Experienced physical education teachers’ use and perceptions of teaching styles during the educational reform period. Education and Science, 35(157), 128–139.
  • Jaakkola, T., & Watt, A. (2011). Finnish physical education teachers’ self reported use and perceptions of Mosston and Ashworth’s teaching styles. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 248–262.
  • Kim, U., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç., Choi, S.-C., & Yoon, G. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage.
  • Kulinna, P. H., & Cothran, D. J. (2003). Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of various teaching styles. Learning and Instruction, 13(6), 597–609. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00044-0
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, İkinci Bölüm: İlkeler, Ortaöğretim kurumlarının kuruluşu ve amaçları, Pub. L. No. 28758, Madde 5.
  • Preszler, R. W., Dawe, A., Shuster, C. B., & Shuster, M. (2007). Assessment of the effects of student response systems on student learning and attitudes over a broad range of biology courses. CBE - Life Sciences Education, 6, 1–15. https://doi.org/10.1187/cbe.06
  • Salvara, M. I., & Birone, E. N. (2002). Teachers’ use of teaching styles: A Comparative study between Greece and Hungary. International Journal of Aplied Sports Sciences, 14(2), 46–69.
  • Şenışık, Y., Öztürk, F., & Koparan, Ş. (2007). İlköğretim okullarında uygulanan beden eğitimi ve spor derslerinde kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin sosyal yetkinlik beklentisi üzerine etkisi. In 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Adana.
  • Serbest, Ş., & Cengiz, C. (2015). Pre-Service classroom and physical education teachers’ teaching styles preferences and perceptions of teaching styles. Bartin University Journal of Faculty of Education, 4(1), 101–114. https://doi.org/10.1016/j.denabs.2012.09.003
  • Şirinkan, A., & Erciş, S. (2009). Research for teaching methods and measuring and evaluation criteria applied ın physical training and sports classes in primary education schools. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 3(3), 184–189.
  • Theobald, E. J., Hill, M. J., Tran, E., Agrawal, S., Arroyo, E. N., Behling, S., … Littlefield, C. E., . . . Freeman, S. (2020). Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(12), 6476–6483.
  • Ünlü, H., & Aydos, L. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 40–51.
  • Woolfolk, A. E. (1998). Educational psychology (7th ed.). Allyn and Bacon.
  • Yıldız, E., ve Kangalgil, M., (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ve kullandıkları öğretim yöntemleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(1), 61–76.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyhun Alemdağ 0000-0001-9892-820X

Kadir Murat Turan Bu kişi benim 0000-0002-7599-3647

Erken Görünüm Tarihi 18 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2024
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Alemdağ, C., & Turan, K. M. (2024). Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 278-288. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1470433
AMA Alemdağ C, Turan KM. Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları. CBÜ BESBD. Temmuz 2024;19(2):278-288. doi:10.33459/cbubesbd.1470433
Chicago Alemdağ, Ceyhun, ve Kadir Murat Turan. “Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri Ve Stillere İlişkin Değer Algıları”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 19, sy. 2 (Temmuz 2024): 278-88. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1470433.
EndNote Alemdağ C, Turan KM (01 Temmuz 2024) Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 19 2 278–288.
IEEE C. Alemdağ ve K. M. Turan, “Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları”, CBÜ BESBD, c. 19, sy. 2, ss. 278–288, 2024, doi: 10.33459/cbubesbd.1470433.
ISNAD Alemdağ, Ceyhun - Turan, Kadir Murat. “Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri Ve Stillere İlişkin Değer Algıları”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 19/2 (Temmuz 2024), 278-288. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1470433.
JAMA Alemdağ C, Turan KM. Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları. CBÜ BESBD. 2024;19:278–288.
MLA Alemdağ, Ceyhun ve Kadir Murat Turan. “Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri Ve Stillere İlişkin Değer Algıları”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 19, sy. 2, 2024, ss. 278-8, doi:10.33459/cbubesbd.1470433.
Vancouver Alemdağ C, Turan KM. Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretim Stili Tercihleri, Kullanım Düzeyleri ve Stillere İlişkin Değer Algıları. CBÜ BESBD. 2024;19(2):278-8.