This study is
intended to examine opinions of secondary school teachers working in different
branches about "educational games" and investigating the competence
thereof in line with their opinions and experiences. Qualitative research
methodology was utilized and case-study pattern approach was adopted in this
study. 33 teachers from different branches working in two state schools within
the Ministry of Education in 2015-2016 academic years located in the
Kızılcahamam district of Ankara province participated to the study.
Semi-structured interview technique was employed in the study. Participants
were asked 6 questions developed through the researchers and sound recording of
the interviews were conducted. The data obtained were evaluated using
descriptive analysis and content analysis. Opinions of the experts in the field
were received in the process of data analysis and assessments were made in
order to determine if the codes created a meaningful whole with categories. It
was found that some codes expressed the same meanings in line with these
opinions and it was decided to take these codes as a single code and rename
some of the subcategories. Reliability formula suggested by Miles and Huberman,
namely (Reliability = Consensus / (Consensus + Dissidence) × 100) was utilized
for calculating the reliability of the study (1994). Reliability rate was found
to be 89% as a result of the analysis. 6 categories, consisting of "game", "educational
game", "significance of teaching through play",
"utilization of teaching through play" and "teacher
competence" and subcategories of these categories and codes were found as
a result of the analyses. It was
observed that teachers in general had good literature knowledge about
"educational games" according to the results of the survey. However,
the teachers considered themselves insufficient in this regard during the
application process and stated that one of the most important reasons of this
situation was the lack of training of an important teaching technique such as "education
through play" or "educational games" during their undergraduate
educational period. As a result, it was concluded that teachers could not use
"educational games" sufficiently during the process of lessons and
they were insufficient in terms of teaching techniques.
Bu araştırmanın
amacı, ortaokul kademesinde öğretmenlik yapan farklı branşlardaki öğretmenlerin
“eğitsel oyunlar” konusundaki görüşlerinin incelenerek yeterliliklerinin kendi
görüşleri ve deneyimleri doğrultusunda araştırılmasıdır. Araştırma nitel
araştırma modelinde olup durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmaya,
2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Ankara ili Kızılcahamam ilçesinde bulunan
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 2 devlet okulunda görev yapmakta olan farklı
branşlardan 33 öğretmen katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme
tekniğinden yararlanılmıştır. Katılımcılara, araştırmacılar tarafından
geliştirilen 6 soru sorulmuş ve görüşmeler sesli olarak kayıt altına
alınmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizine göre
değerlendirilmiştir. Verilerin analizi sürecinde, alan içinden uzman görüşleri alınarak
kodların kategorilerle anlamlı bir bütün oluşturup oluşturmadığı noktasında
değerlendirmeler yapılmıştır. Bu görüşler doğrultusunda bazı kodların aynı
anlamı ifade ettikleri ve bu kodların tek bir kod olarak alınması ve bazı alt
kategorilerin tekrardan isimlendirilmesine karar verilmiştir. Araştırmanın
güvenilirlik hesaplaması için Miles ve Huberman’ın (1994) önerdiği güvenirlik
formülü (Güvenirlik = Görüş Birliği/ (Görüş Birliği + Görüş Ayrılığı) × 100)
kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda güvenirlik oranı % 89 olarak
bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda “oyun”, “eğitsel oyun”, “oyun yoluyla
öğretimin önemi”, “oyun yoluyla öğretimi kullanma” ve “öğretmen yeterliliği”
olmak üzere 6 kategori ve bu kategorilere ait alt kategoriler ve kodlar bulunmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin genel olarak “eğitsel oyunlar”
konusunda iyi düzeyde literatür bilgisine sahip oldukları görülmüştür. Ancak
öğretmenler, uygulama sürecinde kendilerini bu konuda yetersiz gördüklerini ve
bu durumun en önemli nedenlerinden birisi olarak da lisans döneminde “oyun
yoluyla eğitim" veya "eğitsel oyunlar” gibi önemli bir “öğretim
tekniği” eğitimini almadıklarından kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Sonuç
olarak, öğretmenlerin ders sürecinde “eğitsel oyunları” yeterince
kullanamadıkları ve öğretim tekniği açısından bu konuda yetersiz oldukları
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1 |