Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Teacher Opinions and Competencies for Educational Games

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 52 - 72, 30.06.2018

Öz

This study is
intended to examine opinions of secondary school teachers working in different
branches about "educational games" and investigating the competence
thereof in line with their opinions and experiences. Qualitative research
methodology was utilized and case-study pattern approach was adopted in this
study. 33 teachers from different branches working in two state schools within
the Ministry of Education in 2015-2016 academic years located in the
Kızılcahamam district of Ankara province participated to the study.
Semi-structured interview technique was employed in the study. Participants
were asked 6 questions developed through the researchers and sound recording of
the interviews were conducted. The data obtained were evaluated using
descriptive analysis and content analysis. Opinions of the experts in the field
were received in the process of data analysis and assessments were made in
order to determine if the codes created a meaningful whole with categories. It
was found that some codes expressed the same meanings in line with these
opinions and it was decided to take these codes as a single code and rename
some of the subcategories. Reliability formula suggested by Miles and Huberman,
namely (Reliability = Consensus / (Consensus + Dissidence) × 100) was utilized
for calculating the reliability of the study (1994). Reliability rate was found
to be 89% as a result of the analysis. 6 categories, consisting of  "game", "educational
game", "significance of teaching through play",
"utilization of teaching through play" and "teacher
competence" and subcategories of these categories and codes were found as
a result of the analyses.  It was
observed that teachers in general had good literature knowledge about
"educational games" according to the results of the survey. However,
the teachers considered themselves insufficient in this regard during the
application process and stated that one of the most important reasons of this
situation was the lack of training of an important teaching technique such as "education
through play" or "educational games" during their undergraduate
educational period. As a result, it was concluded that teachers could not use
"educational games" sufficiently during the process of lessons and
they were insufficient in terms of teaching techniques. 

Kaynakça

  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. Ankara: Nobel.
  • Aslan, N. (1977). Oyunla eğitim, 100 küçük oyun. Ankara: Bilim Matbaası.
  • Benigno, J. P., & Farrar, M. J. (2012). Determinants of Joint Attention in Young Siblings' Play. Infant and Child Development, 21(2), 160-174.
  • Bulak, D. A., Emir, S., ve Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Charles, C. M. (2003). Öğretmenler için piaget ilkeleri. (çev. G. Ülgen). (4. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Corbin, A., & Vigarello, J. J. C. G. (2008). Bedenin tarihi 1, Rönesans’tan Aydınlanma’ya. (çev.S. Özen). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Coşkun, H., Akarsu, B., ve Kariper, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 93-109.
  • Creswell, J.,W. (2014). Araştırma yaklaşımının seçimi. Demir, A.B. (Ed.). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. Ankara: Eğiten.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Dempsey, J. V.,Haynes, L. L., Lucassen, B. A.
  • Casey, M. S. (2002). Forty simple computer games and what they could mean to educators. Simulationand Gaming,33(2),157-168.
  • Er, A. (2008). Çocuklara yabancı dil öğretiminde sınıf içi etkinlik olarak oyun kullanımı. KKEFD, 17, 301-310.
  • Erçetin, Ş. (2007). KPSS eğitim bilimleri. Ankara: Arın Yayınları.
  • Erden, M. (1996). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Kitabevi.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011). Eğitsel oyunlar ve etkinliklerle yabancılara Türkçe öğretim yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics Sarajevo, 177-185.
  • Hallowell, E. M., ve Ratey, J. J. (2013). Dikkat eksikliği bozukluğu: çocukluktan yetişkinliğe dikkat eksikliği bozukluğunu tanımak ve onunla başa çıkmak. (çev. İ. K. Yücel). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Hanbaba, L., ve Bektaş, M. (2010). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 115-128.
  • Hazar, M. (2000). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Tutibay.
  • Karaağaçlı, M. (2011). Öğretimde kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Sage Yayıncılık.
  • Kirriemuir, J. ve McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning, report 8, Futurelabseries. [http://admin.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Games_Review.pdf], Erişim Tarihi: 27 Eylül 2016.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Kukul, V. (2013). Eğitsel dijital oyunlar kuram, tasarım ve uygulama: Oyunla ilgili tarihsel gelişim ve yaklaşımlar. (s.20-31). M. A. Ocak (Eds.) içinde. Ankara: Pegem.
  • Lou, Y., Abrami, P., & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
  • Mackey, A. P.,Hill, S. S., Stone, S. I., & Bunge, S. A. (2011). Differential effects of reasoning and speed training in children. Developmental Science, 14(3), 582-590. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-7687.2010.01005.x, Erişim Tarihi: 04.02.2016.
  • MEB. (2002). Öğretmen yeterlilikleri. öğretmen yetiştirme ve eğitimi genel müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994), Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: piaget, vygotsky ve sonrası. (çev. M. T. Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 137-169.
  • Pehlivan, H. (2012). Oyun ve öğrenme. Ankara: Anı.
  • Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P., Grau, V.,Lagos, F., López, X., López, V., Rodriguez, P. & Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: designan dassessment of educational video games for first and second gradestudents. Computer&Education, 40 (1), 71-94.
  • Sarahan, B. M. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Eds). Ankara: Nobel.
  • Tamer, K., ve Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset Mat. San. ve Ti. Ltd. Ş.
  • Uğurel, I., ve Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 75-98.
  • Yıldırım, H., ve Şimşek, A. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 52 - 72, 30.06.2018

Öz

Bu araştırmanın
amacı, ortaokul kademesinde öğretmenlik yapan farklı branşlardaki öğretmenlerin
“eğitsel oyunlar” konusundaki görüşlerinin incelenerek yeterliliklerinin kendi
görüşleri ve deneyimleri doğrultusunda araştırılmasıdır. Araştırma nitel
araştırma modelinde olup durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmaya,
2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Ankara ili Kızılcahamam ilçesinde bulunan
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 2 devlet okulunda görev yapmakta olan farklı
branşlardan 33 öğretmen katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme
tekniğinden yararlanılmıştır. Katılımcılara, araştırmacılar tarafından
geliştirilen 6 soru sorulmuş ve görüşmeler sesli olarak kayıt altına
alınmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizine göre
değerlendirilmiştir. Verilerin analizi sürecinde, alan içinden uzman görüşleri alınarak
kodların kategorilerle anlamlı bir bütün oluşturup oluşturmadığı noktasında
değerlendirmeler yapılmıştır. Bu görüşler doğrultusunda bazı kodların aynı
anlamı ifade ettikleri ve bu kodların tek bir kod olarak alınması ve bazı alt
kategorilerin tekrardan isimlendirilmesine karar verilmiştir. Araştırmanın
güvenilirlik hesaplaması için Miles ve Huberman’ın (1994) önerdiği güvenirlik
formülü (Güvenirlik = Görüş Birliği/ (Görüş Birliği + Görüş Ayrılığı) × 100)
kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda güvenirlik oranı % 89 olarak
bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda “oyun”, “eğitsel oyun”, “oyun yoluyla
öğretimin önemi”, “oyun yoluyla öğretimi kullanma” ve “öğretmen yeterliliği”
olmak üzere 6 kategori ve bu kategorilere ait alt kategoriler ve kodlar bulunmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin genel olarak “eğitsel oyunlar”
konusunda iyi düzeyde literatür bilgisine sahip oldukları görülmüştür. Ancak
öğretmenler, uygulama sürecinde kendilerini bu konuda yetersiz gördüklerini ve
bu durumun en önemli nedenlerinden birisi olarak da lisans döneminde “oyun
yoluyla eğitim" veya "eğitsel oyunlar” gibi önemli bir “öğretim
tekniği” eğitimini almadıklarından kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Sonuç
olarak, öğretmenlerin ders sürecinde “eğitsel oyunları” yeterince
kullanamadıkları ve öğretim tekniği açısından bu konuda yetersiz oldukları
sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. Ankara: Nobel.
  • Aslan, N. (1977). Oyunla eğitim, 100 küçük oyun. Ankara: Bilim Matbaası.
  • Benigno, J. P., & Farrar, M. J. (2012). Determinants of Joint Attention in Young Siblings' Play. Infant and Child Development, 21(2), 160-174.
  • Bulak, D. A., Emir, S., ve Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Charles, C. M. (2003). Öğretmenler için piaget ilkeleri. (çev. G. Ülgen). (4. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Corbin, A., & Vigarello, J. J. C. G. (2008). Bedenin tarihi 1, Rönesans’tan Aydınlanma’ya. (çev.S. Özen). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Coşkun, H., Akarsu, B., ve Kariper, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 93-109.
  • Creswell, J.,W. (2014). Araştırma yaklaşımının seçimi. Demir, A.B. (Ed.). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. Ankara: Eğiten.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Dempsey, J. V.,Haynes, L. L., Lucassen, B. A.
  • Casey, M. S. (2002). Forty simple computer games and what they could mean to educators. Simulationand Gaming,33(2),157-168.
  • Er, A. (2008). Çocuklara yabancı dil öğretiminde sınıf içi etkinlik olarak oyun kullanımı. KKEFD, 17, 301-310.
  • Erçetin, Ş. (2007). KPSS eğitim bilimleri. Ankara: Arın Yayınları.
  • Erden, M. (1996). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Kitabevi.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011). Eğitsel oyunlar ve etkinliklerle yabancılara Türkçe öğretim yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics Sarajevo, 177-185.
  • Hallowell, E. M., ve Ratey, J. J. (2013). Dikkat eksikliği bozukluğu: çocukluktan yetişkinliğe dikkat eksikliği bozukluğunu tanımak ve onunla başa çıkmak. (çev. İ. K. Yücel). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Hanbaba, L., ve Bektaş, M. (2010). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 115-128.
  • Hazar, M. (2000). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Tutibay.
  • Karaağaçlı, M. (2011). Öğretimde kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Sage Yayıncılık.
  • Kirriemuir, J. ve McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning, report 8, Futurelabseries. [http://admin.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Games_Review.pdf], Erişim Tarihi: 27 Eylül 2016.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Kukul, V. (2013). Eğitsel dijital oyunlar kuram, tasarım ve uygulama: Oyunla ilgili tarihsel gelişim ve yaklaşımlar. (s.20-31). M. A. Ocak (Eds.) içinde. Ankara: Pegem.
  • Lou, Y., Abrami, P., & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
  • Mackey, A. P.,Hill, S. S., Stone, S. I., & Bunge, S. A. (2011). Differential effects of reasoning and speed training in children. Developmental Science, 14(3), 582-590. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-7687.2010.01005.x, Erişim Tarihi: 04.02.2016.
  • MEB. (2002). Öğretmen yeterlilikleri. öğretmen yetiştirme ve eğitimi genel müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994), Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: piaget, vygotsky ve sonrası. (çev. M. T. Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 137-169.
  • Pehlivan, H. (2012). Oyun ve öğrenme. Ankara: Anı.
  • Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P., Grau, V.,Lagos, F., López, X., López, V., Rodriguez, P. & Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: designan dassessment of educational video games for first and second gradestudents. Computer&Education, 40 (1), 71-94.
  • Sarahan, B. M. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Eds). Ankara: Nobel.
  • Tamer, K., ve Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset Mat. San. ve Ti. Ltd. Ş.
  • Uğurel, I., ve Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 75-98.
  • Yıldırım, H., ve Şimşek, A. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zekihan Hazar

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2018
Kabul Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hazar, Z. (2018). Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 52-72.
AMA Hazar Z. Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. Haziran 2018;13(1):52-72.
Chicago Hazar, Zekihan. “Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri Ve Yeterliliklerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2018): 52-72.
EndNote Hazar Z (01 Haziran 2018) Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13 1 52–72.
IEEE Z. Hazar, “Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi”, CBÜ BESBD, c. 13, sy. 1, ss. 52–72, 2018.
ISNAD Hazar, Zekihan. “Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri Ve Yeterliliklerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13/1 (Haziran 2018), 52-72.
JAMA Hazar Z. Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2018;13:52–72.
MLA Hazar, Zekihan. “Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri Ve Yeterliliklerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 52-72.
Vancouver Hazar Z. Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2018;13(1):52-7.