Araştırmanın amacı spor disiplinlerinde lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin doping etkisi yaratan yasaklı madde ve yöntemler ve bu madde ve yöntemlerin dokulara verdiği zararlar hakkında bilgi düzeylerinin belirlenmesidir. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma, Yozgat ilinde bulunan Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde 1 Mayıs - 30 Mayıs 2022 tarihleri arasında yürütüldü. Örneklem seçimi yapılmamış olup, araştırmaya katılmayı kabul eden ve evrenin %80'ini oluşturan 480 öğrenci ile tamamlandı. Öğrencilerin yaş ortalamaları 20,86±2,0 yıl olarak hesaplandı. Katılımcılarınn %72,50'si kadın, ve %47,50'sinin geliri giderinden az olduğu saptandı. Katılımcıların %45'i doping etkileri konusunda yeterli bilgiye sahip olduğu düşünmektedir. %52,50'si spor yönetici ve antrenörleri tarafından doping etkisine neden olan madde ve yöntemler hakkında kısmen bilgilendirildiklerini ifade etmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin doping etkisi yaratan yasaklı madde ve yöntemler hakkında yeterli bilgilerinin olmadığı, spor yöneticileri ve hakemler tarafından yeterli düzeyde bilgilendirilmedikleri saptanmıştır. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin bilgi eksikliklerinin gidermesi amacıyla müfredatlarına doping etkisi yaratan yasaklı madde ve yöntemleri konusunun eklenmesi önerilmektedir.
Çalışmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.
The aim of the study is to determine the level of knowledge of undergraduate students in sports disciplines about banned substances and methods that cause doping effect and the damage these substances and methods cause to tissues. This descriptive and cross-sectional study was carried out at Yozgat Bozok University Faculty of Sports Sciences in Yozgat between 1 May and 30 May 2022. Sample selection was not made, and it was completed with 480 students who agreed to participate in the research and made up 80% of the universe. The mean age of the students was calculated as 20.86±2.0 years. It was determined that 72.50% of the participants were women, and 47.50% of them had less income than their expenses. 45% of the participants think that they have sufficient knowledge about doping effects. 52.50% stated that they were partially informed by sports managers and trainers about the substances and methods that cause doping effects. As a result, it was determined that the students did not have sufficient information about the prohibited substances and methods that cause doping effect, and they were not adequately informed by the sports managers and referees. It is suggested that the subject of banned substances and methods that create doping effects should be added to their curriculum in order to eliminate the lack of knowledge of the students of the faculty of sports sciences.
Doping Biochemical effect Athlete Performance enhancing drug
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 2 |