Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 2, 411 - 423, 31.12.2023
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1264644

Öz

Tanınmak, bilinmek, istenilir olmak ve hatırlanmak antrenörlük mesleği için en temel özelliklerdendir. Antrenörler ile kurulan ilişki sonucunda elde edilen bilgi ve deneyim, yeniden hatırlanmak üzere sporcu belleğinde depolanır. Her sporcu, kendi adına önemli olduğunu düşündüğü her şeyi belleğinde saklar. Sezon sonuna kadar devam eden bu sürecin sonunda sporcular tarafından antrenörlerin hangi özelliklerinin hatırlandığı antrenör kimliği açısından önemli yer tutmaktadır. Çünkü antrenörlerin hatırlanmasını istediği özellikleri, kendilerinin mesleklerine verdikleri değerin temellerini de göstermektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın temel amacı, Türkiye’deki kadın voleybolunun en üst ligi olan Sultanlar Ligi’nde çalışan antrenörlerin hangi özellikleri ile voleybolcular tarafından hatırlanmak istediklerini ve bunların nedenlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 17 Türk erkek antrenörden oluşmaktadır. Antrenörlerin hatırlanmak ile ilgili görüşlerini belirlemek için veri toplama aracı olarak iki adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sonunda toplanan veriler, içerik analizi tekniği yardımı ile yorumlanmış ve alıntılarla desteklenerek sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda katılımcı voleybol antrenörlerinin hatırlanmak kavramına ilişkin görüşleri incelendiğinde; iz bırakma, akılda kalma, vefalı olma, özlenme, olumlu anılma olmak üzere beş kavramı öne çıkardıkları belirlenmiştir. Bu çalışmanın bulgularının, antrenörler açısından sporcular tarafından hatırlanma konusunda hangi kavramların önemli olduğunun belirlenmesinde yararlı olacağı düşünülmektedir. Ayrıca bu çalışmanın hatırlanma olgusunun spor insanları ile olan ilgisi üzerine benzer çalışmalara örnek olacağı tahmin edilmektedir.

Kaynakça

  • Açıkada, C., & Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Büro Tek Ofset Matbaacılık.
  • Antonini Philippe, R., & Seiler, R. (2006). Closeness, co-orientation and complementarity in coach–athlete relationships: What males wimmers say about their male coaches. Psychology of Sport and Exercise, 7, 159-171. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.004
  • Ashley, E. S., & Gretchen, A. K. (2009). Abused athletes' perceptions of the coach-athlete relationship. Sport in Society. 12(2), 227-239. https://doi.org/10.1080/17430430802591019
  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek eski kültürde yazı, Hatırlama ve politik kimlik. (Çev. A. Tekin). Ayrıntı Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Anı Yayıncılık.
  • Bucher, C. A., & Wuest, D. A. (1987). Foundation of physical education and sport. McGraw-HillCompanies.
  • Büte, M. (2010). Meslek yüksekokulu yöneticilerinin kişisel ve örgütsel vizyonları. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 175-193. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30333
  • Cangöz, B. (2005). Geçmişten günümüze belleği açıklamaya yönelik yaklaşımlara kısa bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 51-62. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/606742
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları ‘keşke’siz bir yaşam için iletişim. Remzi Kitap Evi.
  • Çuvalci, B., & Hintistan, S. (2018). Dahiliye kliniklerinde çalışan hemşirelerin konumlandırma kullanım özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 13-30. https://doi.org/10.21020/husbfd.379899
  • Deckard, A.W. (2021). Güçlü hafıza teknikleri. (Çev. Alp Dağ). Eftalya Kitap.
  • Dienesch, R.M., & Liden, R.C. (1986). Leader-member Exchange model of leadership: A Critique and further development. Academy of Management Review, 11, 618-634. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306242
  • Duffy, P. (2005). Coach training in europe: Implication for asian countries. Presentation to the Asian Regional Coaching Conference of the International Council for Coach Education.
  • Duncan, A. H., & Harlacher, E. L. (1991). The twenty-first century executive leader. Community College Review, 18(4), 39-47. https://doi.org/10.1177/0091552191018004
  • Ehrenberg, A. (2004). Tekrarlayan reklamlar ve tüketici. (Çev. Mustafa Dilber). Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Erçetin, Ş.Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon. Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Eskicioğlu, Y., Doğu, G., & Özsoy, S. (2012). Antrenör ve sporcu gözüyle spor yöneticilerinin kararlarında etik ilkelere bağlılıklarının incelenmesi (Beko Basketbol Ligi örneği). İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1-2), 13-22. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/101429
  • Flocker, M. (2007). Şöhret oyunu. (Çev.Riella Eskinazi). Butik Yayınları.
  • Guttentag, R., &Dunn, J. (2003). Judgements of remembering: The Revelation effect in children and adults. Journal of Experimental Child Psychology, 86, 153-167. https://doi.org/10.1016/S0022-0965(03)00135-8
  • Jackson, B., Dimmock, J., & Compton, J. (2018). Persuasion and communication in sport, exercise and physical activity. (First Edition). Routledge Taylor & Francis Group.
  • Jowett, S., & Cockerill, I.M. (2003). Olympic medallists’ perspective of the athlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313-331. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00011-0
  • Jowett, S. (2008). Moderator and mediator effects of the association between the quality of the coach-athlete relationship and athletes’ physical self-concept. International Journal of Coaching Science, 2(1), 1-20.
  • Kafadar, C. (2012). Kim var imiş biz burada yoğ iken. Metis Yayınları.
  • Kalinowski, A. G. (1985). The development of olympics wimmers. In B. S. Bloom (Ed.), Developing talent in young people, pp.139–192. Balantine Books.
  • Karaköse, T. (2008). Okul müdürlerini itibarlı kılan değerlerin belirlenmesine yönelik nitel bir çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 113-129. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/302511
  • Kaya, U. (2013). Değerler eğitiminde bir meslek teşkilâtı: Ahilik. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 41-69. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/302407
  • Kütükoğlu, M. (1998). Tarih araştırmalarında usûl, Kubbealtı neşriyat. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Mayer-Schönberger, V. (2011). Delete: The Virtue of forgetting in the digital age. Princeton University Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
  • Naagarazan, R. S. (2006). Textbook on Professional ethics and human values. New Age International.
  • Öymen Özak, N., & Pulat Gökmen, G. (2009). Bellek ve mekân ilişkisi üzerine bir model önerisi. İTÜ Dergisi/a,8(2), 145-155.
  • Özbek, O. (1999). Sporda etik dışı davranış alanları ve etik ilkeler. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 38-50. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/284327
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Ed. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Pegem Akademi.
  • Potrac, P., Jones, R., & Armour, K. (2002). “It’s all about getting respect”: The coaching behaviours of an expert english soccer coach. Sport, Education and Society, 7(2), 183-202. https://doi.org/10.1080/1357332022000018869.
  • Reinboth, M., Duda, J.L., & Ntoumanis, N. (2004). Dimensions of coaching behavior, need satisfaction, and the psychological and physical welfare of young athletes. Motivation and Emotion, 28(3), 297-313. https://doi.org/10.1023/B:MOEM.0000040156.81924.b8
  • Roller, M. C. (1985). The influence of normative relative importance on the perceived importance of information. Journal of Reading Behavior, XVII,4, 347-367. Erişim adresi: https://www.academia.edu/68166429/The_influence_of_normative_relative_importance_on_the_perceived_importance_of_information
  • Seren, L. P., & Yakıncı, C. (2015). Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız? Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 58(3), 123-130.
  • Short, S.E., & Short, M. W. (2005). Essay Role of the coach in the coach-athlete relation ship. Medicine and Sport. 366, 529-530. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)67836-1
  • Şimşek, B. (1999). Yöneticilerin çalışanlara karşı etik sorumlulukları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 69–86.
  • Thamhain, H. J. (2004). Team leadership effectiveness in technology-based Project environments. Project Management Journal,35(4), 35–47. https://doi.org/10.1177/875697280403500405
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. T. Suna (Ed.), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Vanek, M. (1971). The Coaches’ Role and Attitutes. In Proceedings of International Symposium on the Art and Science of Coaching, Fitness Institute, Toronto, Canada.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Remembering the Coach by the Athlete: The Example of The League of Sultans of Turkey

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 2, 411 - 423, 31.12.2023
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1264644

Öz

To be recognized, to be known, to be desired and to be remembered are the most basic characteristics of the coaching profession. The knowledge and experience gained as a result of the relationship with the trainers are stored in the memory of the athlete to be remembered again. Every athlete keeps in his memory everything that he considers important for himself. At the end of this process, which continues until the end of these a son, which characteristics of the coaches are remembered by the athletes have an important place in terms of coach identity. Because the characteristics that coaches want to be remembered also show the basics of the value they give to their profession. Therefore, the main purpose of this research is to determine the characteristics of the coaches working in the Sultanlar League, the top league of women's volleyball in Turkey, and there a son why they want to be remembered by volleyball players. The study group of their search consists of 17 Turkish male coaches who were selected by the easily accessible situation sampling method and voluntarily participated in their search. A semi-structured interview form consisting of two open-ended questions was used as a data collection tool to determine the coaches' opinions about being remembered. The data collected at the end of the interview were interpreted with the help of content analys is techniques, supported with citations, and presented. As a result of their search, when the opinions of the participating volleyball coaches about the concept of being remembered were examined, it was determined that they highlighted five concepts: leaving a trace, staying in mind, being loyal, being missed, and being remembered positively. It is thought that the findings of this study will be useful in determining which concepts are important for remembering by athletes from the point of view of coaches. In addition, It is estimated that this study will be an example of similar studies on the relevance of the phenomenon of being remembered with sports people.

Kaynakça

  • Açıkada, C., & Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Büro Tek Ofset Matbaacılık.
  • Antonini Philippe, R., & Seiler, R. (2006). Closeness, co-orientation and complementarity in coach–athlete relationships: What males wimmers say about their male coaches. Psychology of Sport and Exercise, 7, 159-171. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.004
  • Ashley, E. S., & Gretchen, A. K. (2009). Abused athletes' perceptions of the coach-athlete relationship. Sport in Society. 12(2), 227-239. https://doi.org/10.1080/17430430802591019
  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek eski kültürde yazı, Hatırlama ve politik kimlik. (Çev. A. Tekin). Ayrıntı Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Anı Yayıncılık.
  • Bucher, C. A., & Wuest, D. A. (1987). Foundation of physical education and sport. McGraw-HillCompanies.
  • Büte, M. (2010). Meslek yüksekokulu yöneticilerinin kişisel ve örgütsel vizyonları. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 175-193. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30333
  • Cangöz, B. (2005). Geçmişten günümüze belleği açıklamaya yönelik yaklaşımlara kısa bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 51-62. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/606742
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları ‘keşke’siz bir yaşam için iletişim. Remzi Kitap Evi.
  • Çuvalci, B., & Hintistan, S. (2018). Dahiliye kliniklerinde çalışan hemşirelerin konumlandırma kullanım özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 13-30. https://doi.org/10.21020/husbfd.379899
  • Deckard, A.W. (2021). Güçlü hafıza teknikleri. (Çev. Alp Dağ). Eftalya Kitap.
  • Dienesch, R.M., & Liden, R.C. (1986). Leader-member Exchange model of leadership: A Critique and further development. Academy of Management Review, 11, 618-634. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306242
  • Duffy, P. (2005). Coach training in europe: Implication for asian countries. Presentation to the Asian Regional Coaching Conference of the International Council for Coach Education.
  • Duncan, A. H., & Harlacher, E. L. (1991). The twenty-first century executive leader. Community College Review, 18(4), 39-47. https://doi.org/10.1177/0091552191018004
  • Ehrenberg, A. (2004). Tekrarlayan reklamlar ve tüketici. (Çev. Mustafa Dilber). Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Erçetin, Ş.Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon. Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Eskicioğlu, Y., Doğu, G., & Özsoy, S. (2012). Antrenör ve sporcu gözüyle spor yöneticilerinin kararlarında etik ilkelere bağlılıklarının incelenmesi (Beko Basketbol Ligi örneği). İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1-2), 13-22. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/101429
  • Flocker, M. (2007). Şöhret oyunu. (Çev.Riella Eskinazi). Butik Yayınları.
  • Guttentag, R., &Dunn, J. (2003). Judgements of remembering: The Revelation effect in children and adults. Journal of Experimental Child Psychology, 86, 153-167. https://doi.org/10.1016/S0022-0965(03)00135-8
  • Jackson, B., Dimmock, J., & Compton, J. (2018). Persuasion and communication in sport, exercise and physical activity. (First Edition). Routledge Taylor & Francis Group.
  • Jowett, S., & Cockerill, I.M. (2003). Olympic medallists’ perspective of the athlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313-331. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00011-0
  • Jowett, S. (2008). Moderator and mediator effects of the association between the quality of the coach-athlete relationship and athletes’ physical self-concept. International Journal of Coaching Science, 2(1), 1-20.
  • Kafadar, C. (2012). Kim var imiş biz burada yoğ iken. Metis Yayınları.
  • Kalinowski, A. G. (1985). The development of olympics wimmers. In B. S. Bloom (Ed.), Developing talent in young people, pp.139–192. Balantine Books.
  • Karaköse, T. (2008). Okul müdürlerini itibarlı kılan değerlerin belirlenmesine yönelik nitel bir çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 113-129. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/302511
  • Kaya, U. (2013). Değerler eğitiminde bir meslek teşkilâtı: Ahilik. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 41-69. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/302407
  • Kütükoğlu, M. (1998). Tarih araştırmalarında usûl, Kubbealtı neşriyat. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Mayer-Schönberger, V. (2011). Delete: The Virtue of forgetting in the digital age. Princeton University Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
  • Naagarazan, R. S. (2006). Textbook on Professional ethics and human values. New Age International.
  • Öymen Özak, N., & Pulat Gökmen, G. (2009). Bellek ve mekân ilişkisi üzerine bir model önerisi. İTÜ Dergisi/a,8(2), 145-155.
  • Özbek, O. (1999). Sporda etik dışı davranış alanları ve etik ilkeler. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 38-50. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/284327
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Ed. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Pegem Akademi.
  • Potrac, P., Jones, R., & Armour, K. (2002). “It’s all about getting respect”: The coaching behaviours of an expert english soccer coach. Sport, Education and Society, 7(2), 183-202. https://doi.org/10.1080/1357332022000018869.
  • Reinboth, M., Duda, J.L., & Ntoumanis, N. (2004). Dimensions of coaching behavior, need satisfaction, and the psychological and physical welfare of young athletes. Motivation and Emotion, 28(3), 297-313. https://doi.org/10.1023/B:MOEM.0000040156.81924.b8
  • Roller, M. C. (1985). The influence of normative relative importance on the perceived importance of information. Journal of Reading Behavior, XVII,4, 347-367. Erişim adresi: https://www.academia.edu/68166429/The_influence_of_normative_relative_importance_on_the_perceived_importance_of_information
  • Seren, L. P., & Yakıncı, C. (2015). Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız? Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 58(3), 123-130.
  • Short, S.E., & Short, M. W. (2005). Essay Role of the coach in the coach-athlete relation ship. Medicine and Sport. 366, 529-530. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)67836-1
  • Şimşek, B. (1999). Yöneticilerin çalışanlara karşı etik sorumlulukları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 69–86.
  • Thamhain, H. J. (2004). Team leadership effectiveness in technology-based Project environments. Project Management Journal,35(4), 35–47. https://doi.org/10.1177/875697280403500405
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. T. Suna (Ed.), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Vanek, M. (1971). The Coaches’ Role and Attitutes. In Proceedings of International Symposium on the Art and Science of Coaching, Fitness Institute, Toronto, Canada.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersin Afacan 0000-0002-3382-4116

Meltem Işık Afacan 0000-0002-1372-9322

Nesil Özbay Özen 0000-0002-3845-6842

Erken Görünüm Tarihi 25 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2023
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Afacan, E., Işık Afacan, M., & Özbay Özen, N. (2023). Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 411-423. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1264644
AMA Afacan E, Işık Afacan M, Özbay Özen N. Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği. CBÜ BESBD. Aralık 2023;18(2):411-423. doi:10.33459/cbubesbd.1264644
Chicago Afacan, Ersin, Meltem Işık Afacan, ve Nesil Özbay Özen. “Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 18, sy. 2 (Aralık 2023): 411-23. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1264644.
EndNote Afacan E, Işık Afacan M, Özbay Özen N (01 Aralık 2023) Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 18 2 411–423.
IEEE E. Afacan, M. Işık Afacan, ve N. Özbay Özen, “Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği”, CBÜ BESBD, c. 18, sy. 2, ss. 411–423, 2023, doi: 10.33459/cbubesbd.1264644.
ISNAD Afacan, Ersin vd. “Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 18/2 (Aralık 2023), 411-423. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1264644.
JAMA Afacan E, Işık Afacan M, Özbay Özen N. Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği. CBÜ BESBD. 2023;18:411–423.
MLA Afacan, Ersin vd. “Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 18, sy. 2, 2023, ss. 411-23, doi:10.33459/cbubesbd.1264644.
Vancouver Afacan E, Işık Afacan M, Özbay Özen N. Antrenörün Sporcu Tarafından Hatırlanması: Türkiye Sultanlar Ligi Örneği. CBÜ BESBD. 2023;18(2):411-23.