Kriz, insanlar için yaşamın kaçınılmaz bir parçası, baş edilmesi
gereken önemli bir güçlüktür. Bazı insanlar bu süreçten etkili başetme
mekanizmalarıyla fazla zarar görmeden hatta daha güçlü çıkarken, bazı insanlar
da bu süreci sağlıklı geçirebilmek için desteğe ihtiyaç duyar. Sosyal hizmet uzmanının müdahale ettiği
müracaatçı kesimi genellikle güçsüz durumda, çeşitli sınırlılıkları olan,
sosyo-ekonomik olarak yoksun, toplumdan dışlanmış ve desteğe ihtiyaç duyan kişilerdir.
Bu durumdaki kişilerin başetme mekanizmaları ve sosyal destekleri çoğunlukla
krizle mücadele etmek için yeterli değildir. Bundan dolayı sosyal hizmet
uzmanı, mesleğinin doğası gereği kriz durumuyla sıklıkla karşılaşmaktadır.
Sosyal hizmet uzmanı karşılaştığı bu durumlara, müracaatçının sorunlarını
çözmesinde yardımcı olmak amacıyla krize müdahale yaklaşımını kullanarak
müdahale eder. Krize müdahale süreci sistemli, organize ve profesyonel bir
mesleki uygulamayı gerektiren bir süreçtir. Nedenlerine göre durumsal ya da
gelişimsel kriz dönemleri olarak tanımlanan bu dönemlerde uygulanan müdahale
krizin ortaya çıktığı ilk 24 saat içinde müdahale edilmesi gereken bir durum
olabileceği gibi bazen de 10-12 haftalık bir müdahale süreci planlamayı
gerektirebilir. Bu süreç zamanla sınırlı ve en acil ihtiyaçların karşılanmasını
içeren bir müdahaleyi gerektirir. Sosyal hizmet uzmanı bu süreçte çeşitli
uygulama basamaklarını takip ederek müracaatçının kriz durumundan en az zararla
çıkmasını sağlamayı hedefler.
Sosyal hizmet müracaatçı kriz krize müdahale krize müdahale yaklaşımı.
Bölüm | Olgu Sunumu |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 4 |