Amaç: Bu çalışma, üniversite
öğrencilerinin kendi kendine meme muayenesini (KKMM) uygulama durumlarını
belirlemek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı bir
çalışmadır. Örneklem seçimine gidilmeyip bir devlet yurdunda kalan, sağlıkla
alanında öğrenim görmeyen ve araştırmaya katılmayı kabul eden tüm kız
öğrenciler (n=454) çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında;
araştırmacı tarafından geliştirilen öğrencilerin sosyodemografik özellikleri
ile meme kanseri konusundaki bilgi düzeylerini ve KKMM uygulama durumlarını
belirlemeye yönelik 30 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde; SPSS 23 paket programında; sayı, yüzdelik dağılımlar,
ortalama, ki kare ve lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Önem düzeyi .05
tir.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin
%34,6’sı KKMM nasıl uygulanması gerektiğini bilmekte, %14,3’ü ne zaman
yapılması gerektiğini bilmektedir. Öğrencilerin %14,1’i ayda bir KKMM
yapmaktadır. Çalışmaya katılanların %7,7’sinin memesinde kitle hissetmesi
nedeniyle sağlık kurumuna başvurma öyküsü ve %17,3’ünün birinci derecede
akrabalarında meme kanseri öyküsü bulunmaktadır. KKMM uygulamayı bilme,
memesinde kitle hissi nedeniyle sağlık kurumuna başvurma öyküsü, birinci derece
akrabalarında meme kanseri öyküsü, meme kanserinin belirtileri konusunda
bilgili olma, KKMM konusunda herhangi bir seminere katılma durumu ayda bir KKMM
yapmayı arttırmaktadır (p<0.01).
Sonuçlar: Öğrencilerin meme kanseri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve
nasıl uygulayacağını bilmediği için aylık düzenli olarak KKMM yapmadıkları
saptanmıştır. Öğrencilerin bu konuda bilgi düzeyini arttırmaya yönelik
eğitim/seminerler düzenlenmelidir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |