Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Education on Third-Year Physiotherapy and Rehabilitation Students’ Attitudes towards Elderly

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 59 - 63, 28.09.2018

Öz

Objective:
The purpose of the
study was to evaluate the effect of the education on third-year physiotherapy
and rehabilitation students’ attitudes towards ageism.

Methods:
Sixty-two
individuals from the third year students of Physiotherapy and Rehabilitation
Department of Trakya University participated to the study. The students were
divided into two groups: those who participated only in the symposium (Group I)
and those who attended the nursing home visit and the symposium (Group II). The
attitudes of the students towards the elderly were evaluated with "Ageism
Attitude Scale (AAS)". The effectiveness of the education was examined
with applying AAS before and after the education.

Results:
In order to show
the effectiveness of the education the first and second scores of Group I and
Group II AAS total and subtests were compared and no statistically significant
difference found between the first and second scores of Group I and Group II
AAS total and sub-dimensions (p> .05). Second assessments of AAS compared
between the groups, significant differences were found total AAS scores and
under all sub-dimensions of AAS except negative ageism sub-dimension in favor
of Group I (p<.05).







Conclusion:
Before and after
education unchanged attitudes of students towards the elderly in different
educational types suggests that longer and more comprehensive education
programs are needed to ensure positive attitudes and behavior in the students.

Kaynakça

  • Mandıracıoğlu A. Dünyada ve Türkiye'de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi. 2010;49(3):39-45.
  • Beğer T, Yavuzer H. Yaşlılık ve yaşlılık epidemiyolojisi. Klinik Gelişim. 2012;25(3):1-3.
  • Pekince H, Aslan H, Erci B, Aktürk Ü. The attitudes of healthcare professionals in a state hospital towards ageism. Journal of Public Health. 2018;26(1):109-17.
  • Schroyen S, Missotten P, Jerusalem G, Gilles C, Adam S. Ageism and caring attitudes among nurses in oncology. International Psychogeriatrics. 2016;28(5):749-57.
  • Şahin H. Hemşirelik öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017;1:219-32.
  • Duru-Aşiret G, Türten-Kaymaz T, Canbolat Ö, Kapucu S. Hemşirelerin yaşlıya ilişkin tutumları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2015;17(1):10-20.
  • Köse G, Ayhan H, Taştan S, İyigün E, Hatipoğlu S, Açıkel C. Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Medical Journal. 2015;57(2):145-52.
  • Zehirlioğlu L, Yönt G, Bayat E, Günay B. Hemşirelerin yaşlılara yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi. 2015;3(1):10-18.
  • Kayıhan H. Geriatride Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Akademik Geriatri Dergisi. 2009;1:82-9.
  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanriverdi M, Gör A. Türkiye’de Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Fakülte Bölümü/ Yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2014;25(1):16-27.
  • Özcan S, Duyan V, Koç F, Bozdemir N. Üçüncü sınıf tıp öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumları: Bir eğitim programının etkisinin değerlendirilmesi. Türk Geriatri Dergisi. 2013;16(2):210-215.
  • Vefikuluçay Yılmaz D, Terzioglu F. Development and psychometric evaluation of ageism attitude scale among the university students. Türk Geriatri Dergisi. 2011;14(3):259-268.
  • Ünalan D, Soyuer F, Elmalı F. Geriatri merkezi çalışanlarında yaşlı tutumunun değerlendirilmesi. 2012; 2(3):115-120.
  • Pekcetin S. Ageist attitudes and their association with burnout and job satisfaction among nursing staff: A descriptive study. Türk Geriatri Dergisi. 2018;21(1):25-32.
  • Bakırhan S, Özkeskin M, Aktar Reyhanioğlu D, Gülpinar D. Analysis of the attitudes and approaches of the physiotherapy and rehabilitation students towards the elderly. Türk Geriatri Dergisi. 2017;20(2):125-134.
  • Softa, H. Evde ve huzurevinde kalan yaşlilarin fizyolojik, psikolojik ve sosyal yönden incelenmesi. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi. 2015;8(2):63-76.
  • Cankurtaran M, Halil M, Ülger Z, Dağlı N, Yavuz B B, Karaca B, Arıoğul S. Influence of medical education on students' attitudes towards the elderly. Journal of National Medical Education. 2006; 98(9):1518-22.
  • Polat Ü, Karadağ A, Ülger Z, Demir N. Nurses’ and physicians’ perceptions of older people and attitudes towards older people: Ageism in a hospital in Turkey. Contemporary Nurse. 2014;48(1):88-97.
  • Özdemir Ö, Bilgili N. Attitudes of Turkish nursing students related to ageism. Journal of Nursing Research. 2016;24(3):211-6.
  • Usta YY, Demir Y, Yönder M, Yildiz A. Nursing students’ attitudes toward ageism in Turkey. Archives of Gerontology and Geriatrics. 2012;54(1):90-3.

Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 59 - 63, 28.09.2018

Öz

Amaç: Çalışmanın
amacı, üçüncü sınıf fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerine yönelik verilen
eğitimin öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarına etkisini değerlendirmekti.

Gereç ve Yöntem: Çalışmaya,
Trakya Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 3. Sınıf öğrencisi 62
birey katıldı. Öğrenciler yalnızca sempozyuma katılan (Grup I) ve sempozyum ile
birlikte huzurevi ziyaretine katılan (Grup II) öğrenciler olarak iki gruba ayrıldı.
Öğrencilerin yaşlıya karşı tutumları “Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ)”
ile değerlendirildi. Eğitimin etkinliği, eğitim öncesi ve sonrası YATÖ uygulanarak
incelendi.

Bulgular: Grup
I ve Grup II’ nin, YATÖ toplam ve alt testleri ön test ve son test puanları
verilen eğitimlerin etkinliğini göstermek amacıyla karşılaştırıldıklarında, ilk
ve son puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı
(p>.05). YATÖ son değerlendirme sonuçları gruplar arasında karşılaştırıldıklarında
yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık boyutu haricinde tüm alt boyutlar ve toplam
puanda Grup 1 lehine istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<.05)







Sonuç: Öğrencilerin
farklı eğitim içeriklerinde, eğitim öncesi ve sonrası yaşlıya yönelik
tutumlarının değişmediğinin bulunması, öğrencilerde olumlu tutum ve davranış
sağlanması için daha uzun süreli ve kapsamlı eğitim programlarının
gerekliliğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Mandıracıoğlu A. Dünyada ve Türkiye'de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi. 2010;49(3):39-45.
  • Beğer T, Yavuzer H. Yaşlılık ve yaşlılık epidemiyolojisi. Klinik Gelişim. 2012;25(3):1-3.
  • Pekince H, Aslan H, Erci B, Aktürk Ü. The attitudes of healthcare professionals in a state hospital towards ageism. Journal of Public Health. 2018;26(1):109-17.
  • Schroyen S, Missotten P, Jerusalem G, Gilles C, Adam S. Ageism and caring attitudes among nurses in oncology. International Psychogeriatrics. 2016;28(5):749-57.
  • Şahin H. Hemşirelik öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017;1:219-32.
  • Duru-Aşiret G, Türten-Kaymaz T, Canbolat Ö, Kapucu S. Hemşirelerin yaşlıya ilişkin tutumları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2015;17(1):10-20.
  • Köse G, Ayhan H, Taştan S, İyigün E, Hatipoğlu S, Açıkel C. Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Medical Journal. 2015;57(2):145-52.
  • Zehirlioğlu L, Yönt G, Bayat E, Günay B. Hemşirelerin yaşlılara yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi. 2015;3(1):10-18.
  • Kayıhan H. Geriatride Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Akademik Geriatri Dergisi. 2009;1:82-9.
  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanriverdi M, Gör A. Türkiye’de Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Fakülte Bölümü/ Yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2014;25(1):16-27.
  • Özcan S, Duyan V, Koç F, Bozdemir N. Üçüncü sınıf tıp öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumları: Bir eğitim programının etkisinin değerlendirilmesi. Türk Geriatri Dergisi. 2013;16(2):210-215.
  • Vefikuluçay Yılmaz D, Terzioglu F. Development and psychometric evaluation of ageism attitude scale among the university students. Türk Geriatri Dergisi. 2011;14(3):259-268.
  • Ünalan D, Soyuer F, Elmalı F. Geriatri merkezi çalışanlarında yaşlı tutumunun değerlendirilmesi. 2012; 2(3):115-120.
  • Pekcetin S. Ageist attitudes and their association with burnout and job satisfaction among nursing staff: A descriptive study. Türk Geriatri Dergisi. 2018;21(1):25-32.
  • Bakırhan S, Özkeskin M, Aktar Reyhanioğlu D, Gülpinar D. Analysis of the attitudes and approaches of the physiotherapy and rehabilitation students towards the elderly. Türk Geriatri Dergisi. 2017;20(2):125-134.
  • Softa, H. Evde ve huzurevinde kalan yaşlilarin fizyolojik, psikolojik ve sosyal yönden incelenmesi. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi. 2015;8(2):63-76.
  • Cankurtaran M, Halil M, Ülger Z, Dağlı N, Yavuz B B, Karaca B, Arıoğul S. Influence of medical education on students' attitudes towards the elderly. Journal of National Medical Education. 2006; 98(9):1518-22.
  • Polat Ü, Karadağ A, Ülger Z, Demir N. Nurses’ and physicians’ perceptions of older people and attitudes towards older people: Ageism in a hospital in Turkey. Contemporary Nurse. 2014;48(1):88-97.
  • Özdemir Ö, Bilgili N. Attitudes of Turkish nursing students related to ageism. Journal of Nursing Research. 2016;24(3):211-6.
  • Usta YY, Demir Y, Yönder M, Yildiz A. Nursing students’ attitudes toward ageism in Turkey. Archives of Gerontology and Geriatrics. 2012;54(1):90-3.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serkan Pekçetin 0000-0001-5110-633X

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pekçetin, S. (2018). Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 59-63.
AMA Pekçetin S. Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi. CBU-SBED. Eylül 2018;5(3):59-63.
Chicago Pekçetin, Serkan. “Üçüncü Sınıf Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5, sy. 3 (Eylül 2018): 59-63.
EndNote Pekçetin S (01 Eylül 2018) Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5 3 59–63.
IEEE S. Pekçetin, “Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi”, CBU-SBED, c. 5, sy. 3, ss. 59–63, 2018.
ISNAD Pekçetin, Serkan. “Üçüncü Sınıf Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5/3 (Eylül 2018), 59-63.
JAMA Pekçetin S. Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi. CBU-SBED. 2018;5:59–63.
MLA Pekçetin, Serkan. “Üçüncü Sınıf Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 3, 2018, ss. 59-63.
Vancouver Pekçetin S. Üçüncü Sınıf Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumlarına Eğitimin Etkisi. CBU-SBED. 2018;5(3):59-63.