Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 17 - 22, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.748244

Öz

Objective: The purpose of this study was investigated the relationship between the nursing students’ attitudes toward scientific research and their levels of academic self-efficacy.
Materials and Methods: This study was designed a cross-sectional type. The study was conducted with 570 the students in the nursing department of a university in the Turkey between September 2017-June 2018. Data were collected using a Student Information Form, the Attitude Toward Scientific Research Scale (ATSRS), and the Academic Self-Efficacy Scale (ASES).
Results: The nursing students’ mean ATSRS score was 91.63 ± 13.85. The mean ASES score of the students was 19.11 ± 3.76. Moderate positive correlations were detected between mean total ASES score and mean total ATSRS score in students (r=0.416, p=0.001).
Conclusion: Our study showed that nursing students have an overall positive attitude toward scientific research and high academic self-efficacy levels. Moreover, we found a positive correlation between positive attitude toward scientific research and level of academic self-efficacy.

Destekleyen Kurum

None

Proje Numarası

None

Teşekkür

Acknowledgements: The authors would like to thank the students who voluntarily participated in this study.

Kaynakça

  • İlhan, A, Çelik, C, Aslan A, Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 2016, 17, 145-156.
  • Açıksöz, S, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58, 129-135.
  • Çelik, S, Önder, G, Durmaz, K, Yurdusever, K, Uysal, N, Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, HSP, 2014, 1: 23-31.
  • Karadağ, E, Derya, Y.A, Ucuzal, M, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2011, 4, 13-20.
  • Zulkosky, K, Self-efficacy: a concept analysis, Nursing Forum, 2009, 44, 93-102.
  • Kızılcı, S, Mert, H, Küçükgüçlü, Ö, Yardımcı, T, Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2015, 8, 95-100.
  • Kanat, S. Grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencilerinin genel ve akademik öz-yeterlik algıları, YYU Journal of Education Faculty, 2018,15, 790-818.
  • Kes, D, Öztürk, Şahin, Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019, 4, 68-78.
  • Saraçaloğlu, A.S, Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008, 5, 179-208.
  • Sabzvari, S, Kauser, S, Khuwaja, A.K, Experiences, attitudes and barriers towards research amongst junior faculty of Pakistani medical universities, BMC Medical Education, 2009, 9, 68-74.
  • Aydın, Y, Adıgüzel, A, Altun Topal, E, Ebe ve Hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi, Journal of Human Rhythm, 2015, 1, 168-175.
  • Güzel, H, Oral, İ, Mühendis adaylarının akademik öz-yeterlik algıları ile fizik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, International Journal of Social Science, 2017, 58, 19-30.
  • Yılmaz, M, Gürçay, D, Ekici, G, Akademik Özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, 33, 253-259.
  • Konuk Şener, D, Arslan, S, Cangür, Ş, Aydın, M, Bir grup lisans hemşirelik öğrencisinin mesleki araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları, Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 2016, 8, 317-324.
  • Korkmaz, Ö, Şahin, A, Yeşil, R, Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması, Elementary Education Online, 2011, 10, 961-973.
  • Kürşad, M.Ş, Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015, 15, 217-246.
  • Yava, A, Çiçek, H, Tosun, N, Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler, Anatolian Journal of Clinical Investigation, 2008, 2, 160-166.
  • Wangensteen, S, Johansson, I.S, Björkström, M.E, Nordström, G, Research utilization and critical thinking among newly graduated nurses: predictors for research use. A quantitative cross-sectional study, Journal of Clinical Nursing, 2011, 20, 2436-2447.
  • Jerusalem, M, Schwarzer, R, Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie,1981.
  • Björkström, M.E, Johansson, I.S, Hamrin, E.K, Athlin, E.E, Swedish nursing students' attitudes to and awareness of research and development within nursing, Journal of Advanced Nursing, 2003, 41, 393-402.
  • Doni, N, Şimşek, Z, Gürses, G, Özer, M, Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009, 4, 21-34.
  • Ünver, S, Semerci, R, Özkan, Z, Avcıbaşı, İ, Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey, Journal of Nursing Research, 2017, 1, 1-5.
  • Zengin, N, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007, 10, 49-57.
  • Kocaman, G, Seren, S, Lash, A.A, Barriers to research utilisation by staff nurses in a university hospital, Journal of Clinical Nursing, 2010, 19, 1908-1918.

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 17 - 22, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.748244

Öz

Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları ile akademik öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma kesitsel tipte tasarlanmıştır. Çalışma, Eylül 2017-Haziran 2018 tarihleri arasında Türkiye'deki bir üniversitenin hemşirelik bölümündeki 570 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, Öğrenci Bilgi Formu, Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği (BATÖ) ve Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (AÖÖ) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ortalama BATÖ skoru 91.63 ± 13.85’dir. Öğrencilerin ortalama AÖÖ puanı 19.11 ± 3.76’dır. Öğrencilerin toplam BATÖ ile AÖÖ puan ortalamaları arasında pozitif iyi derecede korelasyon saptanmıştır (r = 0.416, p = 0.001).
Sonuç: Çalışmamız hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca, çalışmada bilimsel araştırmaya yönelik olumlu tutum ile akademik öz-yeterlik düzeyi arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur.

Proje Numarası

None

Kaynakça

  • İlhan, A, Çelik, C, Aslan A, Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 2016, 17, 145-156.
  • Açıksöz, S, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58, 129-135.
  • Çelik, S, Önder, G, Durmaz, K, Yurdusever, K, Uysal, N, Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, HSP, 2014, 1: 23-31.
  • Karadağ, E, Derya, Y.A, Ucuzal, M, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2011, 4, 13-20.
  • Zulkosky, K, Self-efficacy: a concept analysis, Nursing Forum, 2009, 44, 93-102.
  • Kızılcı, S, Mert, H, Küçükgüçlü, Ö, Yardımcı, T, Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2015, 8, 95-100.
  • Kanat, S. Grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencilerinin genel ve akademik öz-yeterlik algıları, YYU Journal of Education Faculty, 2018,15, 790-818.
  • Kes, D, Öztürk, Şahin, Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019, 4, 68-78.
  • Saraçaloğlu, A.S, Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008, 5, 179-208.
  • Sabzvari, S, Kauser, S, Khuwaja, A.K, Experiences, attitudes and barriers towards research amongst junior faculty of Pakistani medical universities, BMC Medical Education, 2009, 9, 68-74.
  • Aydın, Y, Adıgüzel, A, Altun Topal, E, Ebe ve Hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi, Journal of Human Rhythm, 2015, 1, 168-175.
  • Güzel, H, Oral, İ, Mühendis adaylarının akademik öz-yeterlik algıları ile fizik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, International Journal of Social Science, 2017, 58, 19-30.
  • Yılmaz, M, Gürçay, D, Ekici, G, Akademik Özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, 33, 253-259.
  • Konuk Şener, D, Arslan, S, Cangür, Ş, Aydın, M, Bir grup lisans hemşirelik öğrencisinin mesleki araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları, Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 2016, 8, 317-324.
  • Korkmaz, Ö, Şahin, A, Yeşil, R, Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması, Elementary Education Online, 2011, 10, 961-973.
  • Kürşad, M.Ş, Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015, 15, 217-246.
  • Yava, A, Çiçek, H, Tosun, N, Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler, Anatolian Journal of Clinical Investigation, 2008, 2, 160-166.
  • Wangensteen, S, Johansson, I.S, Björkström, M.E, Nordström, G, Research utilization and critical thinking among newly graduated nurses: predictors for research use. A quantitative cross-sectional study, Journal of Clinical Nursing, 2011, 20, 2436-2447.
  • Jerusalem, M, Schwarzer, R, Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie,1981.
  • Björkström, M.E, Johansson, I.S, Hamrin, E.K, Athlin, E.E, Swedish nursing students' attitudes to and awareness of research and development within nursing, Journal of Advanced Nursing, 2003, 41, 393-402.
  • Doni, N, Şimşek, Z, Gürses, G, Özer, M, Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009, 4, 21-34.
  • Ünver, S, Semerci, R, Özkan, Z, Avcıbaşı, İ, Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey, Journal of Nursing Research, 2017, 1, 1-5.
  • Zengin, N, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007, 10, 49-57.
  • Kocaman, G, Seren, S, Lash, A.A, Barriers to research utilisation by staff nurses in a university hospital, Journal of Clinical Nursing, 2010, 19, 1908-1918.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Demet Aktaş 0000-0003-1206-4004

Behire Sançar 0000-0003-1053-6688

Proje Numarası None
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktaş, D., & Sançar, B. (2020). The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 17-22. https://doi.org/10.34087/cbusbed.748244
AMA Aktaş D, Sançar B. The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy. CBU-SBED. Aralık 2020;8(1):17-22. doi:10.34087/cbusbed.748244
Chicago Aktaş, Demet, ve Behire Sançar. “The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8, sy. 1 (Aralık 2020): 17-22. https://doi.org/10.34087/cbusbed.748244.
EndNote Aktaş D, Sançar B (01 Aralık 2020) The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8 1 17–22.
IEEE D. Aktaş ve B. Sançar, “The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy”, CBU-SBED, c. 8, sy. 1, ss. 17–22, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.748244.
ISNAD Aktaş, Demet - Sançar, Behire. “The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8/1 (Aralık 2020), 17-22. https://doi.org/10.34087/cbusbed.748244.
JAMA Aktaş D, Sançar B. The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy. CBU-SBED. 2020;8:17–22.
MLA Aktaş, Demet ve Behire Sançar. “The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 8, sy. 1, 2020, ss. 17-22, doi:10.34087/cbusbed.748244.
Vancouver Aktaş D, Sançar B. The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy. CBU-SBED. 2020;8(1):17-22.