Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde Yüz Masajının Anksiyete ve Kognitif Fonksiyona Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 615 - 619, 29.12.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1488409

Öz

Giriş ve Amaç: Psikolojik sorunlar tüm dünyada yaygındır. Stres, kaygı gibi psikolojik sorunlar nedeniyle sempatik sinir sistemi devreye girer. Sürekli endişe, kişinin sağlığını tehdit eden çeşitli fiziksel, zihinsel ve sosyal zorluklara neden olur. Bu sıkıntılı durumu aşmak için kullanılan birçok yöntem vardır ve bunlardan biri de masajdır. Masaj dünyanın birçok yerinde binlerce yıldır kullanılmaktadır. Masaj terapisinin çeşitli biyomekanik, fiziksel, nörolojik ve psikososyal etkileri vardır. Yüz masajının olumlu etkileri göz önünde bulundurulduğunda bilişsel işlevler üzerindeki etkilerinin araştırılması yararlı görünmektedir. Ancak araştırdığımız kadarıyla yüz masajının kognitif fonksiyonların tedavisindeki etkilerine dair az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle çalışmamızda, masajın kan akışı ve otonomik sistem üzerindeki etkisinden yararlanılarak, yüz masajının akut dönemde üniversite öğrencilerinin kaygı ve dikkat düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Rastgele seçilen 59 üniversite birinci ve ikinci sınıf klasik yüz masajı uygulandı ve masajın akut etkileri kaydedildi. Değerlendirmede Burdon Dikkat Testi, Beck Anksiyete Testi ve nabız ölçüm yöntemleri kullanıldı.
Bulgular: Elde edilen sonuçlara göre klasik masajdan hemen sonra nabız (p=0,001) ve kaygı düzeyinde (p=0,001) anlamlı bir azalma gözlendi.
Sonuç: Klasik yüz masajı nabız, kaygı üzerinde etkilidir. Bilişsel işlev üzerindeki etkisine ilişkin elde edilen sonucun bundan sonraki çalışmalara yol gösterici olacağını umuyoruz.

Kaynakça

  • 1. Yüksel, İ. and S. Baltacıoğlu, Klasik masaj teknikleri. İçinde: İnci Yüksel (editör). Masaj Teknikleri, 2010. 4: p. 15-160.
  • 2. PİŞKİN, N.E. and C.B. ALPAY, ÇOCUKLARDA 8 HAFTALIK KORT TENİS ANTRENMANININ DİKKAT DÜZEYİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ ÖZ.
  • 3. Beck, A.T., et al., An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 1988. 56(6): p. 893.
  • 4. Ulusoy, M., N.H. Sahin, and H. Erkmen, Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 1998. 12(2): p. 163.
  • 5. Nozawa, A. and Y. Takei, Comparative discussion on psychophysiological effect of self-administered facial massage by treatment method. IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems, 2012. 132(5): p. 706-712.
  • 6. Field, T., Massage therapy research review. Complementary therapies in clinical practice, 2016. 24: p. 19-31.
  • 7. Makinian, M., T. Mirzaei, and A. Ravari, The effects of head and face massage on delirium among elderly women hospitalized in coronary care units. Iran J Crit Care Nurs, 2015. 8(3): p. 125-132.
  • 8. Najafi Ghezeljeh, T., H. Salehzadeh, and F. Rafii, Comparison of the effect of Swedish massage and preferred music intervention on anxiety in patients with chronic heart failure. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing, 2016. 5(1): p. 36-43.
  • 9. Prato, C.A. and C.B. Yucha, Biofeedback-assisted relaxation training to decrease test anxiety in nursing students. Nursing education perspectives, 2013. 34(2): p. 76-81.
  • 10. Adib-Hajbaghery, M., et al., The effects of massage therapy by the patients relative on vital signs of males admitted in critical care unit. Nurs Midwifery Stud, 2012. 1(1): p. 16-21.
  • 11. Vahedian-Azimi, A., et al., Effect of massage therapy on vital signs and GCS scores of ICU patients: a randomized controlled clinical trial. Trauma monthly, 2014. 19(3).
  • 12. Adib-Hajbaghery, M., A. Abasi, and R. Rajabi-Beheshtabad, Whole body massage for reducing anxiety and stabilizing vital signs of patients in cardiac care unit. Medical journal of the Islamic Republic of Iran, 2014. 28: p. 47.
  • 13. Çinar, Ş., İ. Eşer, and L. Khorshıd, The Effects of Back Massage on the Vital Signs and Anxiety Level of Elderly Staying in a Rest Home. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal, 2009. 16(2).
  • 14. Lataro, R.M., et al., Increase in parasympathetic tone by pyridostigmine prevents ventricular dysfunction during the onset of heart failure. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 2013. 305(8): p. R908-R916.
  • 15. Cicekci, M.A. and F. Sadik, Teachers' and Students' Opinions about Students' Attention Problems during the Lesson. Journal of Education and Learning, 2019. 8(6): p. 15-30.
  • 16. SÜRÜCÜ, A. and E. KULA, Dikkat becerisinin geliştirilmesi. EGITlffi ve PSIKOLOJIDEn YAnsımALAR, 2016: p. 135.
  • 17. Gustems-Carnicer, J., C. Calderón, and D. Calderón-Garrido, Stress, coping strategies and academic achievement in teacher education students. European Journal of Teacher Education, 2019. 42(3): p. 375-390.
  • 18. Henning, C., L.J. Summerfeldt, and J.D. Parker, ADHD and Academic Success in University Students: The Important Role of Impaired Attention. Journal of attention disorders, 2022. 26(6): p. 893-901.
  • 19. Yaycı, L., İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde seçici ve yoğunlaştırılmış dikkat becerilerini grup çalışması yoluyla geliştirme. OPUS International Journal of Society Researches, 2018. 8(15): p. 1638-1668.
  • 20. Lee, S.-C., Relationship of visual dependence to age, balance, attention, and vertigo. Journal of physical therapy science, 2017. 29(8): p. 1318-1322.
  • 21. Aydın, A., Gelişim öğrenme psikolojisi. Anı yayınları, Ankara. Bacanli, H., İlhan, T., & Aslan, S.(2017). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1999. 7(2): p. 261-279.
  • 22. Sünbül, A. and M. Çelik, Başarılı ve başarısız öğrencilerin dikkat düzeylerinin karşılaştırılması. S. Ü Eğitim Bilimleri Bölümü 7. Eğitim Bilimleri Kongresi, 1998. 1: p. 437-447.

The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 615 - 619, 29.12.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1488409

Öz

Aim; Psychological problems are common throughout the world. Due to psychological problems such as stress and anxiety, the sympathetic nervous system is activated. Constant worry causes several physical, mental, and social difficulties, which threatens an individual's health. There are many methods used to overcome this troublesome situation, and one of them is massage. Massage has been used for thousands of years in many parts of the world. Massage therapy has a variety of biomechanical, physical, neurological, and psychosocial effects. Considering the positive effects of facial massage, it seems useful to investigate its effects on cognitive functions. However, as far as we have researched, there are few studies on the effects of facial massage in the treatment of cognitive functions. Therefore, our study aimed to examine the effect of facial massage on the anxiety and attention level of university students in the acute period by utilizing the effect of massage on blood flow and autonomic system.
Method; Classical facial massage was applied to 59 randomly selected first- and second-year university students, and the acute effects of the massage were recorded. Burdon Attention Test, Beck Anxiety Test and pulse measurement methods were used for evaluation.
Results; According to the results obtained, a significant decrease in pulse (p=0.001) and anxiety level (p=0.001) was observed immediately after the classical massage.
Conclusion; Classic facial massage is effective on pulse, anxiety. We hope that the result obtained on the effect on cognitive function will guide subsequent studies.

Kaynakça

  • 1. Yüksel, İ. and S. Baltacıoğlu, Klasik masaj teknikleri. İçinde: İnci Yüksel (editör). Masaj Teknikleri, 2010. 4: p. 15-160.
  • 2. PİŞKİN, N.E. and C.B. ALPAY, ÇOCUKLARDA 8 HAFTALIK KORT TENİS ANTRENMANININ DİKKAT DÜZEYİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ ÖZ.
  • 3. Beck, A.T., et al., An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 1988. 56(6): p. 893.
  • 4. Ulusoy, M., N.H. Sahin, and H. Erkmen, Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 1998. 12(2): p. 163.
  • 5. Nozawa, A. and Y. Takei, Comparative discussion on psychophysiological effect of self-administered facial massage by treatment method. IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems, 2012. 132(5): p. 706-712.
  • 6. Field, T., Massage therapy research review. Complementary therapies in clinical practice, 2016. 24: p. 19-31.
  • 7. Makinian, M., T. Mirzaei, and A. Ravari, The effects of head and face massage on delirium among elderly women hospitalized in coronary care units. Iran J Crit Care Nurs, 2015. 8(3): p. 125-132.
  • 8. Najafi Ghezeljeh, T., H. Salehzadeh, and F. Rafii, Comparison of the effect of Swedish massage and preferred music intervention on anxiety in patients with chronic heart failure. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing, 2016. 5(1): p. 36-43.
  • 9. Prato, C.A. and C.B. Yucha, Biofeedback-assisted relaxation training to decrease test anxiety in nursing students. Nursing education perspectives, 2013. 34(2): p. 76-81.
  • 10. Adib-Hajbaghery, M., et al., The effects of massage therapy by the patients relative on vital signs of males admitted in critical care unit. Nurs Midwifery Stud, 2012. 1(1): p. 16-21.
  • 11. Vahedian-Azimi, A., et al., Effect of massage therapy on vital signs and GCS scores of ICU patients: a randomized controlled clinical trial. Trauma monthly, 2014. 19(3).
  • 12. Adib-Hajbaghery, M., A. Abasi, and R. Rajabi-Beheshtabad, Whole body massage for reducing anxiety and stabilizing vital signs of patients in cardiac care unit. Medical journal of the Islamic Republic of Iran, 2014. 28: p. 47.
  • 13. Çinar, Ş., İ. Eşer, and L. Khorshıd, The Effects of Back Massage on the Vital Signs and Anxiety Level of Elderly Staying in a Rest Home. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal, 2009. 16(2).
  • 14. Lataro, R.M., et al., Increase in parasympathetic tone by pyridostigmine prevents ventricular dysfunction during the onset of heart failure. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 2013. 305(8): p. R908-R916.
  • 15. Cicekci, M.A. and F. Sadik, Teachers' and Students' Opinions about Students' Attention Problems during the Lesson. Journal of Education and Learning, 2019. 8(6): p. 15-30.
  • 16. SÜRÜCÜ, A. and E. KULA, Dikkat becerisinin geliştirilmesi. EGITlffi ve PSIKOLOJIDEn YAnsımALAR, 2016: p. 135.
  • 17. Gustems-Carnicer, J., C. Calderón, and D. Calderón-Garrido, Stress, coping strategies and academic achievement in teacher education students. European Journal of Teacher Education, 2019. 42(3): p. 375-390.
  • 18. Henning, C., L.J. Summerfeldt, and J.D. Parker, ADHD and Academic Success in University Students: The Important Role of Impaired Attention. Journal of attention disorders, 2022. 26(6): p. 893-901.
  • 19. Yaycı, L., İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde seçici ve yoğunlaştırılmış dikkat becerilerini grup çalışması yoluyla geliştirme. OPUS International Journal of Society Researches, 2018. 8(15): p. 1638-1668.
  • 20. Lee, S.-C., Relationship of visual dependence to age, balance, attention, and vertigo. Journal of physical therapy science, 2017. 29(8): p. 1318-1322.
  • 21. Aydın, A., Gelişim öğrenme psikolojisi. Anı yayınları, Ankara. Bacanli, H., İlhan, T., & Aslan, S.(2017). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1999. 7(2): p. 261-279.
  • 22. Sünbül, A. and M. Çelik, Başarılı ve başarısız öğrencilerin dikkat düzeylerinin karşılaştırılması. S. Ü Eğitim Bilimleri Bölümü 7. Eğitim Bilimleri Kongresi, 1998. 1: p. 437-447.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Ceylan 0000-0002-6465-0243

Muhammed Samed Dalakçı 0000-0003-3110-2846

Cengiz Taşkaya 0000-0002-1162-9731

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 14 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ceylan, İ., Dalakçı, M. S., & Taşkaya, C. (2024). The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(4), 615-619. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1488409
AMA Ceylan İ, Dalakçı MS, Taşkaya C. The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students. CBU-SBED. Aralık 2024;11(4):615-619. doi:10.34087/cbusbed.1488409
Chicago Ceylan, İsmail, Muhammed Samed Dalakçı, ve Cengiz Taşkaya. “The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, sy. 4 (Aralık 2024): 615-19. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1488409.
EndNote Ceylan İ, Dalakçı MS, Taşkaya C (01 Aralık 2024) The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 4 615–619.
IEEE İ. Ceylan, M. S. Dalakçı, ve C. Taşkaya, “The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students”, CBU-SBED, c. 11, sy. 4, ss. 615–619, 2024, doi: 10.34087/cbusbed.1488409.
ISNAD Ceylan, İsmail vd. “The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/4 (Aralık 2024), 615-619. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1488409.
JAMA Ceylan İ, Dalakçı MS, Taşkaya C. The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students. CBU-SBED. 2024;11:615–619.
MLA Ceylan, İsmail vd. “The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 4, 2024, ss. 615-9, doi:10.34087/cbusbed.1488409.
Vancouver Ceylan İ, Dalakçı MS, Taşkaya C. The Effect of Facial Massage on Anxiety and Cognitive Function in University Students. CBU-SBED. 2024;11(4):615-9.