Aim; Within the scope of this study, it is aimed to reveal the factors affecting the level of patient-centred communication of the participants through the data of American cancer patients, and to reveal the effect of patient-centred communication on health service quality, general health status and patients' trust in the health system.
Method; This study was descriptive and cross-sectional. In the study population, t-tests and ANOVA tests were used. Multiple regression analyses were performed using the data obtained from 900 cancer patients who were research participants.
Results; Patient-centred communication levels of cancer patients did not differ according to gender, occupation, family history of cancer, marital status and education variables, but PCC levels differed according to income variables. Patient-centred communication positively affects service quality, health status and trust in the health system.
Conclusion; Patient-centred communication positively affects health outcomes. Patient-centered communication should be used effectively in healthcare. Various communication channels such as telephone, e-mail, mobile applications and online platforms should be offered to meet patients' needs. Likewise, surveys, comment boxes and digital feedback systems should be established to measure patient satisfaction and receive feedback
Patient-centered communication service quality general health status trust U.S. cancer patients.
Giriş ve Amaç: Bu çalışma kapsamında Amerikalı kanser hastalarının verileri üzerinden katılımcıların hasta merkezli iletişim düzeyini etkileyen faktörlerin ortaya konulması ve hasta merkezli iletişimin sağlık hizmet kalitesi, genel sağlık durumu ve hastaların sağlık sistemine olan güveni üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma tanımlayıcı ve kesitseldir. Çalışma evreninde t-testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırma katılımcısı olan 900 kanser hastasından elde edilen veriler kullanılarak çoklu regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Kanser hastalarının hasta merkezli iletişim düzeyleri cinsiyet, meslek, ailede kanser öyküsü, medeni durum ve eğitim değişkenlerine göre farklılaşmazken, gelir değişkenine göre farklılık göstermiştir. Hasta odaklı iletişim, hizmet kalitesini, sağlık durumunu ve sağlık sistemine olan güveni olumlu yönde etkilemektedir.
Sonuç: Hasta merkezli iletişim sağlık sonuçlarını olumlu yönde etkiler. Hasta merkezli iletişim sağlık hizmetlerinde etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Hastaların ihtiyaçlarını karşılamak için telefon, e-posta, mobil uygulamalar ve çevrimiçi platformlar gibi çeşitli iletişim kanalları sunulmalıdır. Aynı şekilde hasta memnuniyetini ölçmek ve geri bildirim almak için anketler, yorum kutuları ve dijital geri bildirim sistemleri kurulmalıdır.
Hasta merkezli iletişim hizmet kalitesi genel sağlık durumu güven ABD
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4 |