Aim; Hearing impaired women are also disadvantaged in early diagnosis of breast cancer due to the barriers they experience in accessing health services and health education. This study was conducted to determine the level of knowledge of hearing-impaired women about breast cancer and breast self-examination (BSE) and the barriers they experience in accessing health services, and to determine the effect of planned education on the level of knowledge and practice.
Method; The research is a quasi-experimental mixed design study. Support was received from a sign language interpreter at every stage of the study. Quantitative data were collected just before the training, just after the training and again one month after the training (n=83). Qualitative data were collected only once before the training (n=6).
Results; Themes and codes were used in the analysis of qualitative data, and descriptive statistics, Friedman Test and McNemar test were used in the analysis of quantitative data. When qualitative data were evaluated, the biggest problem encountered in health services was found to be the lack of an interpreter who knows sign language. When the quantitative data were evaluated, the knowledge and practice levels of the participants before the training were higher than the knowledge and practice levels after the training, and the difference between them was statistically significant (p<0.05).
Conclusion; It was found that planned education given to hearing-impaired women was effective in increasing their knowledge and practice levels about BSE.
Giriş ve Amaç: İşitme engelli kadınlar sağlık hizmeti ve sağlık eğitimine erişimde yaşadıkları engeller nedeniyle meme kanserinin erken tanısı konusunda dezavantajlıdırlar. Bu çalışmada, işitme engelli kadınların sağlık hizmetlerine erişimde yaşadıkları engellerin belirlenmesi ve meme kanseri ile kendi kendine meme muayenesi (KKMM) konularındaki bilgi düzeylerinin artırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmada açıklayıcı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Nitel aşamada, meme kanseri ve KKMM hakkındaki bilgi düzeylerini incelemek için 6 işitme engelli kadınla durum çalışması yapılmıştır. Nicel aşamada ise planlı eğitimin etkisini ölçmek amacıyla 83 katılımcıyla yarı deneysel ön test-son test tasarımı uygulanmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu, kişisel bilgi formu ve kapsamlı meme kanseri bilgi testi kullanılarak toplanmıştır. Nitel veriler içerik analizi ile nicel veriler ise tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare ve tekrarlayan ölçümler ANOVA ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Nitel verilerde işitme engelinin sağlık hizmetlerine erişim, meme kanseri bilgisi ve meme muayenesi bilgisi olmak üzere 3 tema ortaya çıkmıştır. Eğitim öncesi bilgi puanı ortalaması 7±2 iken, eğitim sonrası 19±1,4’e ve bir ay sonra 18,2±2,4’e yükselmiştir (χ²=147,32; p<0,001). KKMM uygulama oranı eğitim öncesi %12 iken, bir ay sonra %60,2’ye yükselmiş ve fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: İşitme engelli kadınlara verilen planlı eğitim, meme kanseri bilgisi ve KKMM uygulama düzeylerinde olumlu etkiler sağlamıştır
Yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır
Yazarlar, bu çalışmaya katkıda bulunan tüm işitme engelli kadınlara ve işaret dili tercümanlığı yapan Keziban Sipar'a en içten teşekkürlerini sunarlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3 |