Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Önerilen Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarını Gerçekleştirme Düzeylerine İlişkin Görüşleri
Yıl 2022,
Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 38, 31.03.2022
Abdulkadir Baygül
,
Serkan Buldur
Öz
Bu çalışmada Fen Bilimleri öğretmenlerinin önerilen ölçme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseninin esas alındığı araştırmanın örneklemini 74 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Alkharusi (2007) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışması Baygül ve Buldur (2021) tarafından yapılan “Önerilen Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde önerilen ölçme ve değerlendirme uygulamaları ölçeği alt boyutlarındaki ilişkileri belirlemek için tekrarlı ölçümler ANOVA ve katılımcıların puan ortalamalarının demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla ise MANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Fen Bilimleri öğretmenlerinin önerilen ölçme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme düzeylerinin cinsiyetleri açısından anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna ulaşılırken, mesleki kıdemleri açısından anlamlı olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Destekleyen Kurum
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Başkanlığı
Kaynakça
- Alkharusi, H. (2007). Effects of teachers’ assessment practices on ninth grade students’ perceptions of classroom assessment environment and achievement goal orientations in Muscat science classrooms in the sultanate of Oman. Unpublished Doctoral Dissertation, Kent University, USA.
- American Federation of Teachers (AFT), National Council on Measurement in Education (NCME) & National Education Association (NEA). (1990). Standards for teacher competence in educational assessment of students. Educational Measurement: Issues and Practice, 9, 30 – 32.
- Altınışık, D. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme etkinliklerini gerçekleştirme düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
- Aydeniz, M. (2007). Understanding the challenges of implementing assessment reform in science classrooms. A case study of science teachers conceptions and practices of assessment. Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University, Tallahassee
- Bahar, E. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve bunları kullanmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Balcı, E. ve Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
- Baygül, A., & Buldur, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin önerilen sınıf-içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin görüşleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 41(1).
- Buldur, S. & Tatar, N. (2009). Science teachers’ level of using alternative assessment and their perceptions. In G.
- Çakmakçı & M.F. Taşar (Eds.), Contemporary science education research: learning and assessment (pp. 395–405). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
- Brookhart, S. M. (2004). Classroom assessment: Tensions and intersections in theory and practice. Teachers College Record, 106(3), 429–458.
- Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational
Measurement: Issues and Practice, 30, 3-12. http://doi.org/cwcqj4
- Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2018). Educational assessment of students. Pearson Higher Ed.
- Cheng, H. M. (2006). Junior secondary science teachers' understanding and practice of alternative assessment in Hong Kong: Implications for teacher professional development. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 227-243.
- Cizek, G. J. (1997). Learning, achievement, and assessment: Constructs at a crossroads. Handbook of Classroom Assessment, 1-32.
- Çoruhlu, T. Ş., Er Nas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(1), 122-141.
- Dietel, R. J., Herman, J. L., & Knuth, R. A. (1991). What does research say about assessment. North Central Regional Educational Laboratory, 1-18.
- Doğan, B. N. (2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Er, Ö. (2018). Fen ve teknoloji dersi 7.sınıf ışık ünitesinde alternatif değerlendirme yaklaşımları temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Manise Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New york: McGraw-hill
- Gao, R., Liu, X., & Fan, X. (2022). Factors associated with Chinese undergraduates’ perceptions of the ethical issues in classroom assessment practices—a mixed methods study. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 1-28.
- Genç, E. (2005). Development and validation of an instrument to evaluate science teachers’ assessment beliefs and practice. Unpublished Doctoral Dissertation, College of Education, The Florida State University.
- Gronlund, N. E. (2006). Assessment of student achievement (8th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Linn, R. (1990). Essentials of student assessment: from accountability to instructional aid. Teachers College Record, 91(3), 422–436.
- Nitko, A. J. (2001). Educational assessment of students (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
- Oosterhof, A. (2009). Developing and using classroom assessments (4th ed.). Pearson.
- Orhan, T. A. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Rasooli, A., Zandi, H., & DeLuca, C. (2019). Conceptualizing fairness in classroom assessment: Exploring the value of organizational justice theory. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(5), 584–611.
- Sağlam, F. Ş. (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve araçlarını kullanabilme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, D. ve Arslan, S. (2009). Alternatif ölçme değerlendirme etkinliklerinde karşılaşılan problemler: Fen ve teknoloji öğretmenleri örneği. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-12.
- Saylan, A., Yanar, S., & Kaya, H. (2019). Fen bilimleri dersinde tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarından portfolyo kullanımının akademik başarı ve kalıcılığa etkisinin araştırılması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 21-30.
- Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment. New York: Merrill.
- Stiggins, R. J., Frisbie, D. A., & Griswold, P. A. (1989). Inside high school grading practices: Building a research agenda. Educational Measurement: Issues and Practice, 8, 5-14. http:// doi.org/brbfqq
- Şenel, T. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programının etkililiğinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Yenice, N., Özden, B., & Tunç, G. A. (2017). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 367-397.
Science Teachers' Views Regarding Level of Performing the Recommended Assessment Practices
Yıl 2022,
Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 38, 31.03.2022
Abdulkadir Baygül
,
Serkan Buldur
Öz
The aim of the study is to determine the science teachers' views regarding level of performing the recommended classroom assessment. Survey model was employed in the study. The sample of the study consists of 74 science teachers. “The recommended classroom assessment practices (RCAP)” developed by Alkharusi (2007) and adapted into Turkish by Baygül and Buldur (2021) were used as a data collection tool. In the analysis of the data, repeated measures ANOVA were used to determine the relationships in the recommended classroom assessment practices scale sub-dimensions, and the MANOVA test was used to determine whether the mean scores of the participants differed according to demographic variables. As a result of the study, it was concluded that the levels of performing the recommended classroom assessment practices of the Science teachers differed significantly in terms of their genders, but did not differ significantly in terms of their professional seniority.
Kaynakça
- Alkharusi, H. (2007). Effects of teachers’ assessment practices on ninth grade students’ perceptions of classroom assessment environment and achievement goal orientations in Muscat science classrooms in the sultanate of Oman. Unpublished Doctoral Dissertation, Kent University, USA.
- American Federation of Teachers (AFT), National Council on Measurement in Education (NCME) & National Education Association (NEA). (1990). Standards for teacher competence in educational assessment of students. Educational Measurement: Issues and Practice, 9, 30 – 32.
- Altınışık, D. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme etkinliklerini gerçekleştirme düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
- Aydeniz, M. (2007). Understanding the challenges of implementing assessment reform in science classrooms. A case study of science teachers conceptions and practices of assessment. Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University, Tallahassee
- Bahar, E. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve bunları kullanmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Balcı, E. ve Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
- Baygül, A., & Buldur, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin önerilen sınıf-içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin görüşleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 41(1).
- Buldur, S. & Tatar, N. (2009). Science teachers’ level of using alternative assessment and their perceptions. In G.
- Çakmakçı & M.F. Taşar (Eds.), Contemporary science education research: learning and assessment (pp. 395–405). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
- Brookhart, S. M. (2004). Classroom assessment: Tensions and intersections in theory and practice. Teachers College Record, 106(3), 429–458.
- Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational
Measurement: Issues and Practice, 30, 3-12. http://doi.org/cwcqj4
- Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2018). Educational assessment of students. Pearson Higher Ed.
- Cheng, H. M. (2006). Junior secondary science teachers' understanding and practice of alternative assessment in Hong Kong: Implications for teacher professional development. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 227-243.
- Cizek, G. J. (1997). Learning, achievement, and assessment: Constructs at a crossroads. Handbook of Classroom Assessment, 1-32.
- Çoruhlu, T. Ş., Er Nas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(1), 122-141.
- Dietel, R. J., Herman, J. L., & Knuth, R. A. (1991). What does research say about assessment. North Central Regional Educational Laboratory, 1-18.
- Doğan, B. N. (2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Er, Ö. (2018). Fen ve teknoloji dersi 7.sınıf ışık ünitesinde alternatif değerlendirme yaklaşımları temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Manise Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New york: McGraw-hill
- Gao, R., Liu, X., & Fan, X. (2022). Factors associated with Chinese undergraduates’ perceptions of the ethical issues in classroom assessment practices—a mixed methods study. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 1-28.
- Genç, E. (2005). Development and validation of an instrument to evaluate science teachers’ assessment beliefs and practice. Unpublished Doctoral Dissertation, College of Education, The Florida State University.
- Gronlund, N. E. (2006). Assessment of student achievement (8th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Linn, R. (1990). Essentials of student assessment: from accountability to instructional aid. Teachers College Record, 91(3), 422–436.
- Nitko, A. J. (2001). Educational assessment of students (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
- Oosterhof, A. (2009). Developing and using classroom assessments (4th ed.). Pearson.
- Orhan, T. A. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Rasooli, A., Zandi, H., & DeLuca, C. (2019). Conceptualizing fairness in classroom assessment: Exploring the value of organizational justice theory. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(5), 584–611.
- Sağlam, F. Ş. (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve araçlarını kullanabilme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, D. ve Arslan, S. (2009). Alternatif ölçme değerlendirme etkinliklerinde karşılaşılan problemler: Fen ve teknoloji öğretmenleri örneği. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-12.
- Saylan, A., Yanar, S., & Kaya, H. (2019). Fen bilimleri dersinde tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarından portfolyo kullanımının akademik başarı ve kalıcılığa etkisinin araştırılması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 21-30.
- Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment. New York: Merrill.
- Stiggins, R. J., Frisbie, D. A., & Griswold, P. A. (1989). Inside high school grading practices: Building a research agenda. Educational Measurement: Issues and Practice, 8, 5-14. http:// doi.org/brbfqq
- Şenel, T. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programının etkililiğinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Yenice, N., Özden, B., & Tunç, G. A. (2017). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 367-397.