Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK METAFOR ALGILARI

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 85 - 97, 19.10.2022

Öz

Covid-19 salgınının ortaya çıkmasıyla birlikte ortaokul öğrencileri de uzaktan eğitim kavramı ile karşılaşmış ve eğitim öğretimlerine bir süre bu şekilde devam etmek zorunda kalmıştır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algılarını metafor yoluyla tespit etmektir. Metafor insanların çok az bildikleri veya hiç bilmedikleri bir kavramı bildikleri kavramlara benzeterek açıklamaya çalışmaktır. Metaforlar yeni bir bilginin daha kolay öğrenilmesinde oldukça faydalı bir yöntemdir. Öğrencilerin uzaktan eğitim süresince edindikleri bu deneyimleri anlamak için yapılan çalışmada, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Burdur’un Bucak ilçesinde öğrenim gören 200 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerden ‘Uzaktan eğitim……gibidir/benzer. Çünkü ……’ cümlelerini tamamlamaları istenmiştir ve veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yolu ile kategorilere ayrılmıştır. Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik algıları şu şekilde kategorilere ayrılmıştır: Anlaşılmazlık, kaygı verici, zorunluluk, verimsizlik, bağımlılık, çeşitlilik, eğitici unsur, karmaşıklık, yalnızlık, kolaylaştırıcı, erişebilirlik ve yetersizliktir. Öğrencilerin oluşturduğu metaforlar incelendiğinde, uzaktan eğitime yönelik algıları daha çok negatif yönde olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.
  • Akpolat, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 497-522.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 285-308.
  • Aktay, S. & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ.D. & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim 11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Aruğaslan, E., Çivril, H. & Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik metafor algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama,8(1), 39-59.
  • Arslan, K. & Görgülü Arı, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Electronic Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yoluyla analizi (Yüksek lisans tezi). Osmangazi, Fen Bilimleri Ensititüsü, Eskişehir.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Coronavirüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
  • Balcı, E. Ö., Gökkaya, Z. & Kar, A. (2013). Fatih projesinin üniversiteler yüzü.İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 13-30.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46
  • Baş, Ö. & Sirem, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinde Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 993- 1009.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime algısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 3(2), 14-22.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(21),1-23.
  • Çevik, A., Gürbey, S. & Metin, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Çokyaman, M. & Ünal M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir Metafor Analizi. Uluslararası Toplum Araştırması Dergisi, (18), 1684-1715.
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. E-Uluslar arası Eğitim Araştırma Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Demirtaş, H. (2021). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslar arası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • Doğan, A. & Doğan, Ü. (2021). Öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9), 12-23.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerinin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Güven, B. & Yılmaz, G.K. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Gündüz, A. Y. (2013). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kantekin, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarıyla ilgili metaforik algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon.
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N. & Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Humanistic Perspective, 3(1), 209-224.
  • Karadağ, E. & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi,10(2), 181-192.
  • Karakaş, H. (2019). A metaphoric study on classroom teacher candidates' perception of nuclear power plants in a socio-scientific ıssues-based environmental education class. International Journal of Progressive Education, 15(1), 44-60.
  • Kazu, İ.Y.,Bahçeci, F. & Kurtoğlu Yalçın, C. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 701-715.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerinuzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi 49(1), 293-322.
  • Taşpınar, M. (2014). Mesleki eğitimde uzaktan eğitim ve toplumsal algı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-7.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslar arası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Yılmaz, H., Düğenci, M. (2010). Hizmet içi eğitime farklı bir yaklaşım: E-Hizmet İçi Eğitim, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Muğla Üniversitesi, Muğla.

Metaphorical Examination Of Secondory School Students’ Perception Of Distance Learning

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 85 - 97, 19.10.2022

Öz

With the emergence of the Covid-19 epidemic , secondary school students also encountered the concept of distance education and had to continue their education in this way for a while. The aim of this determine secondry school students perceptions of distance education through metaphor. Metaphor is trying to explain a concept that people know little or not at all by comparing it to concepts they know. Metaphors are a very useful method in learning new information more easily. The phenomenogy model,one of the qualitative research designs, was used in the study to understand these experiences that studens gained during distance education. The study group of this research consisted of 200 secondry school students studying in Bucak district of Burdur in the 2021-2022 academic year. Distance education from studens was like/similar because. The were asked to complete their sentences and the data were collected. The collected data was categorized through content analysis. The student’s perceptions of distance education were categorized as follows: Incomprehensible, antiety-provoking, necessity, inefficiency, addiction, diversity, educational element, complexity is loneliness, facilitator, accessibility and inadequacy.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.
  • Akpolat, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 497-522.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 285-308.
  • Aktay, S. & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ.D. & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim 11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Aruğaslan, E., Çivril, H. & Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik metafor algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama,8(1), 39-59.
  • Arslan, K. & Görgülü Arı, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Electronic Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yoluyla analizi (Yüksek lisans tezi). Osmangazi, Fen Bilimleri Ensititüsü, Eskişehir.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Coronavirüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
  • Balcı, E. Ö., Gökkaya, Z. & Kar, A. (2013). Fatih projesinin üniversiteler yüzü.İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 13-30.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46
  • Baş, Ö. & Sirem, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinde Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 993- 1009.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime algısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 3(2), 14-22.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(21),1-23.
  • Çevik, A., Gürbey, S. & Metin, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Çokyaman, M. & Ünal M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir Metafor Analizi. Uluslararası Toplum Araştırması Dergisi, (18), 1684-1715.
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. E-Uluslar arası Eğitim Araştırma Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Demirtaş, H. (2021). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslar arası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • Doğan, A. & Doğan, Ü. (2021). Öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9), 12-23.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerinin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Güven, B. & Yılmaz, G.K. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Gündüz, A. Y. (2013). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kantekin, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarıyla ilgili metaforik algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon.
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N. & Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Humanistic Perspective, 3(1), 209-224.
  • Karadağ, E. & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi,10(2), 181-192.
  • Karakaş, H. (2019). A metaphoric study on classroom teacher candidates' perception of nuclear power plants in a socio-scientific ıssues-based environmental education class. International Journal of Progressive Education, 15(1), 44-60.
  • Kazu, İ.Y.,Bahçeci, F. & Kurtoğlu Yalçın, C. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 701-715.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerinuzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi 49(1), 293-322.
  • Taşpınar, M. (2014). Mesleki eğitimde uzaktan eğitim ve toplumsal algı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-7.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslar arası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Yılmaz, H., Düğenci, M. (2010). Hizmet içi eğitime farklı bir yaklaşım: E-Hizmet İçi Eğitim, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Muğla Üniversitesi, Muğla.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berna Yaşdal 0000-0002-5059-3487

Öznur Tulunay Ateş 0000-0003-1784-7227

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yaşdal, B., & Tulunay Ateş, Ö. (2022). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK METAFOR ALGILARI. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 85-97.