Üniversiteler farklı programları aracılığıyla öğrencilere öğrenim gördükleri alanlar doğrultusunda çeşitli bilgi, beceri, değer ve tutumların kazandırıldığı örgün eğitim kurumlarıdır. Üniversiteler günümüzde eğitim misyonunun yanında araştırma, kamu hizmeti ve girişimcilik gibi birçok misyonu da üstlenmektedirler. Üniversitelerin en önemli göstergelerinden biri olan araştırma misyonu daha çok akademisyenler tarafından gerçekleştirilse de ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenciler de bu misyonu destekleyebilmektedir. Bu doğrultuda üniversitelerde öğrencilere araştırma becerisi kazandıracak bir proje kültürünün oluşturulması önem taşımaktadır. Türkiye'de üniversite öğrencilerinin dersler dışında proje yürütebileceği başlıca programlardan biri de TÜBİTAK’ın Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından yürütülen 2209-A/B Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı’dır. Program kapsamında ünirversite öğrencilerinin projeleri 12 ay süreyle desteklenebilmektedir. Araştırmanın amacı eğitim fakültesinin farklı programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının TÜBİTAK’a ve lisans projelerine ilişkin bilgi ve farkındalıklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin beş farklı programında öğrenim gören 204 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracını araştırmacılar tarafından geliştirilen 24 kapalı uçlu sorudan oluşan beşli likert tipi bir bilgi ve farkındalık anketi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 16.0 programında istatistiksel analizler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının lisans projelerine ve TÜBİTAK’a ilişkin bilgi ve farkındalıklarının yüksek olmadığı tespit edilmiştir. Ancak eğitimde proje hazırlama dersi alanların, bir lisans projesine başvuran, projelerde görev alan veya TÜBİTAK’ın herhangi bir etkinliğine katılanların bilgi ve farkındalıklarının ise yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
TÜBİTAK - BİDEB
1919B012006261
Universities are formal education institutions where students gain various knowledge, skills, values, and attitudes in line with the fields they study. Universities today undertake many missions such as research, public service, and entrepreneurship, in addition to their educational mission. The research mission, which is one of the most important indicators of universities, is supported by academicians and students. In this context, universities strive to create a project culture in their institutions by providing their students with research skills. The main program in Turkey where university students can carry out projects apart from the courses they are studying is the 2209-A University Students Research Projects Support Program carried out by the Scientist Support Department of TÜBİTAK (Turkish Scientific and Technological Research Council). In this context, the research aims to reveal the knowledge and awareness of teacher candidates studying in different programs of the education faculty about TÜBİTAK and undergraduate projects. The sample of the research consists of 204 teacher candidates studying in five different programs of the Faculty of Education of the University of Erciyes. The data collection tool of the research consists of a five-point likert-type questionnaire consisting of 24 closed-ended questions developed by the researchers. A survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The data of the research were analyzed by using statistical analysis in SPSS 16.0 program. As a result of the research, it has been determined that the knowledge and awareness of teacher candidates about undergraduate projects and TUBITAK is not high in general. However, it was concluded that the knowledge and awareness of those who took the project preparation course in education, applied for an undergraduate project, took part in any project or participated in any activity of TÜBİTAK were higher.
1919B012006261
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012006261 |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |