Bu çalışma, 2018-2023 yılları arasında Türkiye’de lisansüstü tezler ve bilimsel makalelerde okul öncesi eğitimi alanında yayınlanmış olan metafor analizi çalışmalarına dair genel bir bakış açısı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma deseni, sistematik derleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini50 akademik çalışma oluşturmaktadır. Veriler toplanırken çeşitli dahil etme- dışlama kriterleri kullanılmıştır. Yapılan analizlerde okul öncesi eğitimi alanında metafor çalışmalarının 41 makale, 9 lisansüstü tez olarak dağılım gösterdiği; en fazla çalışmanın 14 araştırma ile 2022 yılında yapıldığı; en sık tercih edilen araştırma deseninin nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji yöntemi olduğu; örneklem grubunun çoğunlukla okul öncesi öğretmenleri, okul öncesi öğretmen adayları, okul öncesi eğitim çağdaki çocuklar, çocukların ebeveynleri, okul öncesi eğitim kurumu yöneticileri olarak sıralandığı görülmüştür. Metafor aracılığı ile ifade edilen kavram ve olguların, yoğunlukla okul öncesi eğitime yönelik; okul öncesi eğitim çağındaki çocuk- okul öncesi öğretmeni- öğretmen adayları- okul öncesi eğitim kurumu yöneticisi- akademisyenlerin birbirlerine yönelik algılarını analiz etmeye dönük çalışmalar olduğu görülmüştür. Ayrıca katılımcıların; farklı eğitim yaklaşımlarına ve yöntemlerine; fen, matematik, doğa kavramlarına; dezavantajlı gruplarla ilgili algılarına; ihmal ve istismara; teknolojik araçları algılayış biçimlerine yönelik çalışmaların olduğu dikkat çekmiştir. Analizler sonrası çalışmaların; türlerine göre dağılımları, veri analiz yöntemleri, katılımcı gruplarının tercih edilme oranı, araştırmaların desen ve yöntemlerine yönelik dağılımlar gibi konularda alan yazındaki diğer derleme çalışmalarıyla ortak bulgulara sahip olduğu görülmüştür.
This study aims to provide a general overview of the metaphor analysis studies conducted in the field of early childhood education in post graduate these sand scientific articles published in Turkey between 2018 and 2023.A qualitative research design was used in this study, and a systematic review method was employed to form a sample of 50 academic studies, using various inclusion-exclusion criteria. The analysis showed that there were 41 article sand 9 post graduate theses in the field of early childhood education, with the most studies conducted in 2022 with 14 researches. The most frequently preferred research design was phenomenology, which is a qualitative research design. The majority of the participants were early childhood teachers, pre-service teachers, parents of children of early childhood education age, managers in early childhood education, and academicians. The concepts and phenomena expressed through metaphors were mainly related to early childhood education, such as analyzing perceptions of early childhood teachers, pre-service teachers, early childhood education institution managers, and academicians towards each other. The studies also focused on various educational approaches and methods, science, mathematics, nature concepts, perceptions of dis advantaged groups, neglect, and abuse, and technological tools. After the analysis, it was observed that the distribution of studies by type, data analysis methods, and the rate of preference of participant groups were consistent with other literature review studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |