Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde dijital oyun ile ilgili yapılan akademik çalışmaları bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırma tarama deseniyle yürütülmüştür. WoS (Web of Science) veri tabanında “dijital oyun” ve “okul öncesi” anahtar kelimeleriyle tarama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. “Dijital oyun” ve “okul öncesi” anahtar kelimeleriyle yapılan aramada WoS’ta 42 çalışma listelenmiştir. Okul öncesi eğitimde dijital oyuna ilişkin ilk çalışma 2009 yılında yayınmıştır. Veriler bibliyometrik analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Okul öncesi dönemde dijital oyunla ilgili en çok yayın yapan ülke Türkiye’dir. Ulusal Tayvan Bilim ve Teknoloji Üniversitesi en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumdur. Türkiye’den ise en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumlar Afyon Kocatepe Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi’dir. Sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsamında incelendiğinde daha çok ‘kaliteli eğitim’ hedefine yönelik yayınların yapıldığı görülmektedir. En çok alan atıf alan yazarlar kapsamında bağlantı gücü açısından Michail Kalogiannakis, Stamatios Papadakis ve Elçin Yazıcı Arıcı ilk üçte ve eşit bağlantı gücüne sahip yazarlardır. Anahtar sözcük analizinden elde edilen bulgulara göre en çok kullanılan anahtar kelimenin ‘preschool’ olduğu görülürken; yıl bazında ele alındığında son zamanlarda en çok kullanılan anahtar kelimenin ‘preschool children’ olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ‘preschool children’ anahtar kelimesinin son yıllarda en fazla birlikte olduğu anahtar kelimelerin dört ayrı kümede yer aldığı tespit edilmiştir. Kümelerdeki anahtar kelimeler dijital oyun, dijital okuryazarlık, dijital ebeveynlik, oyun bağımlılığı eğilimi; dijital oyun bağımlılığı, sosyal duygusal gelişim ve ebeveyn rehberliği; alfabe yazımı, dijital oyun tabanlı öğrenme uygulaması, dil gelişimi; konuşma terapisi, değerlendirme, konuşma sesi bozuklukları ve ciddi oyun olduğu görülmüştür.
Dijital oyun okul öncesi bibliyometrik analizi VOSviewer programı görsel haritalama
The aim of this study is to examine academic studies on digital games in preschool education through bibliometric analysis. The research was conducted using a survey design. A search was performed in the Web of Science (WoS) database using the keywords “digital game” and “preschool.” The search criteria included “document title,” “abstract,” and “keywords.” A total of 42 studies were identified in WoS using these keywords. The first study on digital gaming in early childhood education was published in 2009. The data were analyzed using bibliometric analysis techniques. Turkey was identified as the leading country in publishing studies on digital games in preschool education. The National Taiwan University of Science and Technology has the most prolific researchers. The institutions with the most prolific researchers from Turkey are Afyon Kocatepe University and Uludağ University. When examined within the scope of sustainable development goals, it is seen that publications are mainly made for the goal of 'quality education'. Within the scope of the most cited authors, Michail Kalogiannakis, Stamatios Papadakis, and Elçin Yazıcı Arıcı are in the top three in terms of link strength and are authors with equal link strength. According to the findings obtained from the keyword analysis, the most used keyword is 'preschool'; when considered on a yearly basis, it was determined that the most used keyword recently is 'preschool children'. In addition, it has been determined that the keywords that are most frequently used with the keyword ‘preschool children’ in recent years are in four separate clusters. These clusters included: digital play, digital literacy, digital parenting, and play addiction tendency; digital game addiction, social-emotional development, and parental guidance; alphabet writing, digital game-based learning app, and language development; speech therapy, evaluation, speech sound disorders, and serious game.
Digital game preschool bibliometric analysis VOSviewer software visual mapping
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi, Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1 |