Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Effects of In-Class Technology Use in Education in Line with Students' Professional Development: A Study on University Students

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 2, 132 - 145

Öz

The aim of this study is to reveal university students’ perceptions regarding the use of classroom technologies in education and to examine the effects of such use based on students’ opinions. The data collected in the study were analyzed using descriptive statistics and parametric tests. A total of 175 undergraduate students from various departments within the Faculty of Education participated in the study. Among them, 140 were female and 35 were male students, with 173 students falling within the 17–22 age range. The questionnaire technique was employed for data collection. The questionnaire consisted of two sections: the first section included items on students’ demographic information, while the second section contained 25 survey questions. Expert opinions were obtained to ensure content validity, and the Cronbach’s Alpha coefficient was measured as 0.89, indicating that the questionnaire was reliable. Thus, validity and reliability controls were confirmed. Descriptive analyses were performed for all questionnaire items, and frequency and percentage distributions were calculated to understand students’ general perspectives. In relational analyses, the independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were utilized. The results of the study revealed that classroom technologies had positive effects on students’ learning efficiency and professional development. Examination of students’ beliefs and attitudes toward classroom technologies showed that they valued classroom technologies and acknowledged their positive influence on learning. It was also observed that students considered their technological competencies to be adequate while expressing a desire for further improvement. Analyses regarding whether students’ demographic characteristics affected their opinions indicated that significant differences were found in some items.

Etik Beyan

Ethical values ​​were strictly adhered to throughout the study. Ethics Committee approval was also obtained.

Proje Numarası

1744959482451

Teşekkür

I would like to thank my Project Advisor, Dr. Lecturer Uğur Başboğaoğlu, for his support and the editors and instructors of Sivas Cumhuriyet University Educational Sciences Institute Journal for their interest and support.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, Ü., Çebi, A., & Gökoğlu, S. (2015). Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonlarına yönelik temel göstergeler: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 793–818.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Pegem Akademi.
  • Genç, Z. (2019). Fırsat eşitliği bağlamında eğitimde teknoloji: FATİH projesi örneği [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (10th ed., version 17.0 update). Pearson.
  • Harris‐Bowlsbey, J., & Sampson, J. P., Jr. (2001). Computer ‐ based career planning systems: Dreams and realities. The Career Development Quarterly, 49(3), 250–260. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2001.tb00951.x
  • Ismail, M. (2016). Cultural values and career goal of Gen-X and Gen-Y: A conceptual framework. Global Business & Management Research, 8(2), 1–10.
  • Karademirci, A. H. (2010, Şubat). Öğretim teknolojileri: Tanımı ve tarihsel gelişimine yeniden bakmak [Bildiri sunumu]. Akademik Bilişim 2010 Konferansı, Muğla, Türkiye. https://ab.org.tr/ab10/bildiri/ogretim_karademirci.pdf
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, teknikler ve ilkeler (24. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kenar, İ. (2012). Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve Tablet PC uygulaması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 123–139.
  • Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 20(2), 503–520.
  • Metin, M., Birişçi, S., & Coşkun, K. (2013). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1345–1364.
  • Oktay, S., & Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(3), 3–23.
  • Özan, M. B. (2014). Temel kavramlar. In M. Taşpınar (Ed.), Eğitim bilimine giriş (ss. 42–66). Edge Akademi.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 5(13), 41–61.
  • Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25–36.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • TDK, Türk Dil Kurumu. (2020, Temmuz). Türk Dil Kurumu sözlükleri. https://sozluk.gov.tr
  • Tüz, M. V. (2003). Kariyer planlamasında yeni yaklaşımlar. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 169–176.

Eğitimde Sınıf İçi Teknoloji Kullanımının Öğrencilerin Mesleki Gelişimleri Doğrultusunda Etkilerinin Saptanması: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 2, 132 - 145

Öz

Bu çalışmanın amacı, eğitimde sınıf içi teknoloji kullanımına ilişkin üniversite öğrencilerinin görüşlerinin ortaya çıkarılması ve öğrenci görüşleri doğrultusunda etkilerinin incelenmesidir. Çalışmada toplanan veriler betimleyici istatistikler ve parametrik testler ile incelenmiştir. Bu çalışmaya Eğitim Fakültesi bünyesinde farklı bölümlerden 175 lisans öğrencisi katılım sağlamıştır. Bunlardan 140’ı kadın, 35’i erkek öğrenci olmakla birlikte 173 öğrencinin 17-22 yaş aralığında olduğu gözlenmiştir. Araştırmada verilerin toplanmasında Anket tekniği kullanılmıştır. Anket iki bölümden oluşmakta ve ilk bölümde öğrenci demografik bilgileri, ikinci bölümde ise 25 maddeden oluşan anket soruları yer almaktadır. Anket için uzman görüşleri alınmış ve Cronbach Alpha değeri 0,89 olarak ölçülmüştür. Bu değer anketin güvenilir olduğunu göstermektedir. Bu şekilde geçerlilik güvenirlilik kontrolleri sağlanmıştır. Anketin tüm soruları için betimsel analizler yapılarak, öğrencilerin genel düşüncelerini anlamak amacıyla frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. İlişkisel analizlerde bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, sınıf içi teknolojilerin öğrencilerin öğrenme verimliliği ve mesleki gelişimlerine olumlu etkileri olduğu gözlenmiştir. Eğitimde sınıf içi teknolojilerine dair inançlar ve tutumlar incelendiğinde, sınıf içi teknolojileri önemsedikleri ve öğrenme üzerine olumlu etkilerini dile getirdikleri gözlenmiştir. Öğrenciler kendi teknolojik yetkinliklerini yeterli buldukları ve kendilerini daha da geliştirmek istedikleri gözlenmiştir. Öğrencilerin demografik özelliklerinin düşüncelerini etkileyip etkilemediği analiz edildiğinde bazı maddelerde anlamlı farklar tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Çalışmada etik değerler konusunda hassasiyet gösterilmiştir. Ayrıca Etik Kurul Onayı alınmıştır.

Proje Numarası

1744959482451

Teşekkür

Proje Danışmanım Dr. Öğr. Üyesi Uğur Başboğaoğlu hocama desteklerinden ötürü ve Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi editör ve hocalarına ilgi ve desteklerinden ötürü teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, Ü., Çebi, A., & Gökoğlu, S. (2015). Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonlarına yönelik temel göstergeler: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 793–818.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Pegem Akademi.
  • Genç, Z. (2019). Fırsat eşitliği bağlamında eğitimde teknoloji: FATİH projesi örneği [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (10th ed., version 17.0 update). Pearson.
  • Harris‐Bowlsbey, J., & Sampson, J. P., Jr. (2001). Computer ‐ based career planning systems: Dreams and realities. The Career Development Quarterly, 49(3), 250–260. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2001.tb00951.x
  • Ismail, M. (2016). Cultural values and career goal of Gen-X and Gen-Y: A conceptual framework. Global Business & Management Research, 8(2), 1–10.
  • Karademirci, A. H. (2010, Şubat). Öğretim teknolojileri: Tanımı ve tarihsel gelişimine yeniden bakmak [Bildiri sunumu]. Akademik Bilişim 2010 Konferansı, Muğla, Türkiye. https://ab.org.tr/ab10/bildiri/ogretim_karademirci.pdf
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, teknikler ve ilkeler (24. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kenar, İ. (2012). Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve Tablet PC uygulaması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 123–139.
  • Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 20(2), 503–520.
  • Metin, M., Birişçi, S., & Coşkun, K. (2013). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1345–1364.
  • Oktay, S., & Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(3), 3–23.
  • Özan, M. B. (2014). Temel kavramlar. In M. Taşpınar (Ed.), Eğitim bilimine giriş (ss. 42–66). Edge Akademi.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 5(13), 41–61.
  • Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25–36.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • TDK, Türk Dil Kurumu. (2020, Temmuz). Türk Dil Kurumu sözlükleri. https://sozluk.gov.tr
  • Tüz, M. V. (2003). Kariyer planlamasında yeni yaklaşımlar. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 169–176.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Gölcük 0009-0004-9659-8242

Uğur Başboğaoğlu 0000-0001-9877-4060

Proje Numarası 1744959482451
Erken Görünüm Tarihi 20 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2025
Kabul Tarihi 11 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gölcük, A., & Başboğaoğlu, U. (2025). Eğitimde Sınıf İçi Teknoloji Kullanımının Öğrencilerin Mesleki Gelişimleri Doğrultusunda Etkilerinin Saptanması: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 132-145.