Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 24 - 42, 30.06.2025
https://doi.org/10.47935/ceded.1583537

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkçe alanında hazırladığı projeleri TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na sunan ortaokul öğrencilerinin bu fuarlar hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmanın katılımcılarını Doğu Anadolu’da bir devlet okulunda, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında düzenlenen Bilim Fuarları’na katılan 7 ve 8. sınıftan toplam 12 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Bilim Fuarları’nın sadece Fen Bilimleri alanıyla ilgili olmadığı, öğrencilerin Türkçe alanına yönelik de projeler hazırlayıp bu fuarlara katıldığı görülmüştür. Ayrıca Bilim Fuarları’nın öğrencilere akademik alanda ve günlük hayatta çeşitli katkılar sunduğu, onların bilimsel süreç becerilerini ön plana çıkardığı sonucuna ulaşılmıştır. Proje sürecinde yaşanan sorunların neler olduğu belirtilmiş ve bunların çözülmesi için danışman öğretmenlere, okul yöneticilerine birtakım öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Avcı, E., & Su Özenir, Ö. (2019). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Atalmış, E, Ataç, A, & Selçuk, G. (2018). TÜBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.006
  • Balcı, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuarlarının değerlendirilmesi: Polatlı örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Benzer, S., & Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 Bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri. Journal of STEAM Education, 2 (2), 28-38. https://doi.org/10.55241/steam.643344
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarları’nda yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Böyük, U., Tanık, N., & Saraçoğlu, S. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 4(1), 20-30.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Third edition).
  • Çağan, S., Kızılcık, H., & Yavaş, P. (2020). Bir TÜBİTAK bilim fuarına katılan öğrencilerin Fizik dersine yönelik tutumlarındaki değişimin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 168-184. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.02.001
  • Çelik, A. (2019). Bilim şenliklerinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisi, motivasyon, Fen Bilimleri dersi ve bilime yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolakoğlu, M. (2018). TUBİTAK 4006 Bilim Fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Journal of STEAM Education, 1(1), 48-63 .
  • Erdal, C., & Sarı, U. (2020). Bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 5(2), 37-54.
  • Günbey, E., & Değirmençay, Ş.A. (2021). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı hakkında öğrenci görüşleri: Giresun ili Örneği. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 171-188.
  • Günbey, E. (2022). Tübitak 4006 Bilim Fuarları hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri: Giresun ili örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadeniz, O., & Ata, B. (2013). Sosyal Bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 375-410.
  • Keskin, D. (2019). Bilim Fuarlarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, Fen dersine karşı motivasyonları ve kaygı düzeyleri üzerinde etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Okuyucu, M . (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218. https://doi.org/10.24289/ijsser.545583
  • Sontay, G., Anar, F. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarı’na katılan ortaokul öğrencilerinin Bilim Fuarı hakkındaki görüşleri. 3(5). 16-28. https://doi.org/10.31458/iejes.423600
  • Tan, M., & Temiz, A. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13) , 89-101.
  • Tezcan, S., & Gülperçin, N. (2008). The outlook of the participants joining the Science Fair and Education and Science Festival in Izmir, Turkey on insects . Turkish Journal of Entomology, 32 (2), 103-113.
  • Ural Keleş, P., & Soyuçok H. (2019). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarına Fen projeleriyle katılan öğrencilerin Bilim Fuarları hakkındaki görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 361-377. https://doi.org/10.24315/tred.558052
  • Uygun, N. (2021). Bilim Fuarı Matematik alt projelerine ait bir içerik analizi çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. (2020). Bilim fuarında projeyle yer alan öğrencilerin ve danışman öğretmenlerin bilim fuarına ilişkin görüşleri. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(28). https://doi.org/10.30900/kafkasegt.677181

Opinions of Secondary School Students Participating in TÜBİTAK 4006 Science Fairs with Projects in the Field of Turkish about Science Fairs

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 24 - 42, 30.06.2025
https://doi.org/10.47935/ceded.1583537

Öz

The aim of this study is to examine the views of secondary school students who presented their projects in the field of Turkish to TÜBİTAK 4006 Science Fairs. The participants of the study consisted of a total of 12 students from the 7th and 8th grades who participated in the Science Fairs organised in a public school in Eastern Anatolia in the 2020-2021 academic year. In the study, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. The data were collected with a semi-structured interview form and analysed by content analysis method. As a result of the research, it was seen that Science Fairs were not only related to the field of Science, but also students prepared projects in the field of Turkish and participated in these fairs. In addition, it was concluded that Science Fairs make various contributions to students in academic and daily life and emphasise their scientific process skills. The problems encountered during the project process were stated and some suggestions were presented to counsellor teachers and school administrators to solve them.

Kaynakça

  • Avcı, E., & Su Özenir, Ö. (2019). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Atalmış, E, Ataç, A, & Selçuk, G. (2018). TÜBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.006
  • Balcı, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuarlarının değerlendirilmesi: Polatlı örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Benzer, S., & Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 Bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri. Journal of STEAM Education, 2 (2), 28-38. https://doi.org/10.55241/steam.643344
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarları’nda yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Böyük, U., Tanık, N., & Saraçoğlu, S. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 4(1), 20-30.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Third edition).
  • Çağan, S., Kızılcık, H., & Yavaş, P. (2020). Bir TÜBİTAK bilim fuarına katılan öğrencilerin Fizik dersine yönelik tutumlarındaki değişimin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 168-184. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.02.001
  • Çelik, A. (2019). Bilim şenliklerinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisi, motivasyon, Fen Bilimleri dersi ve bilime yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolakoğlu, M. (2018). TUBİTAK 4006 Bilim Fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Journal of STEAM Education, 1(1), 48-63 .
  • Erdal, C., & Sarı, U. (2020). Bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 5(2), 37-54.
  • Günbey, E., & Değirmençay, Ş.A. (2021). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı hakkında öğrenci görüşleri: Giresun ili Örneği. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 171-188.
  • Günbey, E. (2022). Tübitak 4006 Bilim Fuarları hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri: Giresun ili örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadeniz, O., & Ata, B. (2013). Sosyal Bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 375-410.
  • Keskin, D. (2019). Bilim Fuarlarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, Fen dersine karşı motivasyonları ve kaygı düzeyleri üzerinde etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Okuyucu, M . (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218. https://doi.org/10.24289/ijsser.545583
  • Sontay, G., Anar, F. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarı’na katılan ortaokul öğrencilerinin Bilim Fuarı hakkındaki görüşleri. 3(5). 16-28. https://doi.org/10.31458/iejes.423600
  • Tan, M., & Temiz, A. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13) , 89-101.
  • Tezcan, S., & Gülperçin, N. (2008). The outlook of the participants joining the Science Fair and Education and Science Festival in Izmir, Turkey on insects . Turkish Journal of Entomology, 32 (2), 103-113.
  • Ural Keleş, P., & Soyuçok H. (2019). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarına Fen projeleriyle katılan öğrencilerin Bilim Fuarları hakkındaki görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 361-377. https://doi.org/10.24315/tred.558052
  • Uygun, N. (2021). Bilim Fuarı Matematik alt projelerine ait bir içerik analizi çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. (2020). Bilim fuarında projeyle yer alan öğrencilerin ve danışman öğretmenlerin bilim fuarına ilişkin görüşleri. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(28). https://doi.org/10.30900/kafkasegt.677181
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuba Gül Koşar 0000-0001-8400-2588

Bahar Doğan Kahtalı 0000-0001-6184-2306

Erken Görünüm Tarihi 25 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2024
Kabul Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gül Koşar, T., & Doğan Kahtalı, B. (2025). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 8(1), 24-42. https://doi.org/10.47935/ceded.1583537
AMA Gül Koşar T, Doğan Kahtalı B. TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. ÇEDED. Haziran 2025;8(1):24-42. doi:10.47935/ceded.1583537
Chicago Gül Koşar, Tuba, ve Bahar Doğan Kahtalı. “TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2025): 24-42. https://doi.org/10.47935/ceded.1583537.
EndNote Gül Koşar T, Doğan Kahtalı B (01 Haziran 2025) TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8 1 24–42.
IEEE T. Gül Koşar ve B. Doğan Kahtalı, “TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri”, ÇEDED, c. 8, sy. 1, ss. 24–42, 2025, doi: 10.47935/ceded.1583537.
ISNAD Gül Koşar, Tuba - Doğan Kahtalı, Bahar. “TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8/1 (Haziran2025), 24-42. https://doi.org/10.47935/ceded.1583537.
JAMA Gül Koşar T, Doğan Kahtalı B. TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. ÇEDED. 2025;8:24–42.
MLA Gül Koşar, Tuba ve Bahar Doğan Kahtalı. “TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 24-42, doi:10.47935/ceded.1583537.
Vancouver Gül Koşar T, Doğan Kahtalı B. TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları’na Türkçe Alanındaki Projelerle Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. ÇEDED. 2025;8(1):24-42.