Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 107 - 138, 30.06.2025
https://doi.org/10.47935/ceded.1606997

Öz

Araştırmanın amacı, Peter H. Reynolds'un resimli çocuk kitaplarında yer alan ana temaları, alt temaları ve yazarın dil ve anlatım özelliklerini tespit etmektir. Araştırma, bütüncül çoklu durum deseni kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma kapsamında incelenen kitapların belirlenmesinde, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, Peter H. Reynolds tarafından yazılan ve resimlenen kitaplardan Türkçeye tercüme edilmiş ve ulaşılan on adet resimli kitap incelenmiştir. Ana ve alt temaların belirlenmesi amacıyla içerik analizi yapılmıştır. Yazarın dil ve anlatım özellikleri ise ilgili literatürden geliştirilen bir kod listesine dayalı olarak betimsel analizle incelenmiştir. Bulgular, Reynolds'un eserlerinde yaratıcılık, özgüven, dilin gücü, kişisel gelişim, toplumsal farkındalık ve empati gibi temaların öne çıktığını ortaya koymuştur. Kitaplarda yer alan ana temalar, alt temalarla somutlaştırılarak detaylandırılmıştır. Yazarın, çocukların gelişim düzeyine uygun, sade ve anlaşılır bir dil kullandığı, soyut kavramları somutlaştırarak ve beş duyuyu harekete geçiren imgelerle anlatımı zenginleştirdiği tespit edilmiştir. Temalar ve dilsel özellikler, Reynolds'un kitaplarının çocukların dilsel, sosyal, bireysel ve bilişsel becerilerine önemli katkılar sağlayabilecek potansiyele sahip olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akbaş, B., & Aksoy, E. (2024). Sevim Ak'ın öykülerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 62-73.
  • Bowen, G. A. (2009). Nitel bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Buran, A., & Erbay, F. (2022). Çocuk edebiyatı ve pedagojik katkıları. Eğitim Çalışmaları Dergisi, 34(2), 45-56.
  • Çubukçu, İ., & Kuzu, T. (2022). Rıfat Ilgaz'ın "Bacaksız Serisi"nde toplumsal meseleler. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 8, 772-783. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1130719
  • Deniz, P., & Gönen, M. (2023). Çocuk kitaplarında dil ve anlatı özellikleri. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 45(3), 78-89. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202042220
  • Doyle, B. G., & Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social-emotional learning through dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6), 554–564. https://doi.org/10.1598/rt.59.6.5
  • Eckhoff, A., & Urbach, J. (2008). Understanding imaginative thinking during childhood: Sociocultural conceptions of creativity and imaginative thought. Early Childhood Education Journal, 36(2), 179–185. https://doi.org/10.1007/s10643-008-0261-4
  • Ergin, Z., Namdar, Y., & Ertaş, S. (2022). Resimli erken çocukluk dönemi kitaplarının okul türüne göre bazı değişkenler açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 52(237), 33-52. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1080809
  • Erkan, M., & Namdar, E. (2023). Sara Şahinkanat'ın resimli çocuk kitaplarının biçimsel, içerik ve resimleme özelliklerinin incelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1727-1750. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1150839
  • Erol, T., & Yıldırım, N. (2022). Çağdaş çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında Yaşar Kemal'in "Yağmurla Gelen" adlı yapıtı. Uluslararası Dil Akademisi Dergisi, 43(3), 125-143. https://doi.org/10.29228/ijla.65064
  • Ertaş, Ö. N. (2023). Resimli hikâye kitaplarının fiziksel, içerik ve illüstrasyon özelliklerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 52(240), 3009-3032. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1164339
  • Eskimen, A. D. (2015). Gülten Dayıoğlu'nun Yada'nın Gizilgücü adlı eserinde eğitsel, fantastik, estetik ve folklorik unsurlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(34), 63-75. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645362
  • Freitas, L. B. D. L., Tudge, J. R. H., & Pieta, M. A. M. (2011). Beyond politeness: The expression of gratitude in children and adolescents. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(4), 757–764. https://doi.org/10.1590/s0102-79722011000400016
  • Garner, P. V., & Parker, T. S. (2018). Young children’s picture-books as a forum for the socialization of emotion. Journal of Early Childhood Research, 16(3), 291-304. https://DOI.org/10.1177/1476718X18775760
  • Halle, T. G., Whittaker, J. V., Zepeda, M., Rothenberg, L., Anderson, R., Daneri, P., Wessel, J., & Buysse, V. (2014). The social–emotional development of dual language learners: Looking back at existing research and moving forward with purpose. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 734–749. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2013.12.002
  • Heuvel-Panhuizen, M. V. D., & Boogaard, S. V. D. (2008). Picture books as an impetus for kindergartners’ mathematical thinking. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 341–373. https://doi.org/10.1080/10986060802425539
  • Horst, J. S., & Houston-Price, C. (2015). Editorial: An open book: What and how young children learn from picture and story books. Frontiers in Psychology, 6, 1719. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01719
  • Karatay, H. (2016). Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler. T. Şimşek (Ed.), Çocuk edebiyatında kuramdan uygulamaya içinde (ss. 81-129). Grafiker Yayıncılık.
  • Kazan Rencüzoğulları, Y., & Balcı, A. (2024). Kayıp masalın sırrı adlı çocuk romanının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (38), 1-21. https://doi.org/10.29000/rumelide.1439568
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Reynolds, P. H. (2024). Meet Peter H. Reynolds. Peter H. Reynolds Resmî Web Sitesi. Erişim 12 Ağustos 2024, https://www.peterhreynolds.com/meet
  • Reynolds, P. H. (2016). Kalbinin sesi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Benden bir tane daha olsa. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Bir şey söyle. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Gökyüzünün rengi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Kelime koleksiyoncusu. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Mutlu hayalperest. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Mış gibi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Dünyanın en küçük hediyesi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Nokta. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2023). Ben buradayım. Altın Kitaplar.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. Tudem.
  • Sever, S. (2011). Okul öncesi çocuklar için kitapların temel özellikleri. Z. Güneş (Ed.), Okul öncesinde çocuk edebiyatı içinde (ss. 55-67). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Spitz, E. H. (2000). Inside picture books. Yale University Press.
  • Strouse, G. A., Nyhout, A., & Ganea, P. A. (2018). The role of book features in young children’s transfer of information from picture books to real-world contexts. Frontiers in Psychology, 9(50). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00050
  • Tare, M., Chiong, C., Ganea, P., & DeLoache, J. (2010). Less is more: How manipulative features affect children’s learning from picture books. Journal of Applied Developmental Psychology, 31(5), 395–400. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2010.06.005
  • Temizyürek, F. (2014). Çocuk edebiyatı öğretimi üzerine. Türk Dili Dergisi: Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, 301-303.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin.

An Examination of Theme, Language, And Narrative In Peter H. Reynolds's Children's Picture Books

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 107 - 138, 30.06.2025
https://doi.org/10.47935/ceded.1606997

Öz

The research aims to determine the main themes, sub-themes, and the author's language and narrative characteristics in Peter H. Reynolds' picture books. The research was conducted using a holistic multiple-case design. The criterion sampling method was used to determine which books were examined within the scope of the research. In this context, ten picture books translated into Turkish and obtained from the books written and illustrated by Peter H. Reynolds were examined. Content analysis was conducted in order to determine the main and sub-themes. The author's language and narrative characteristics were examined with descriptive analysis based on a code list developed from the relevant literature. The findings revealed that themes such as creativity, self-confidence, the power of language, personal development, social awareness, and empathy were prominent in Reynolds' works. The main themes in the books were concretized and detailed with sub-themes. It was determined that the author used simple and understandable language appropriate for the children's developmental level, concretized abstract concepts, and enriched the narrative with images that stimulate the five senses. The themes and linguistic features show that Reynolds' books can significantly contribute to children's linguistic, social, individual, and cognitive skills.

Kaynakça

  • Akbaş, B., & Aksoy, E. (2024). Sevim Ak'ın öykülerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 62-73.
  • Bowen, G. A. (2009). Nitel bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Buran, A., & Erbay, F. (2022). Çocuk edebiyatı ve pedagojik katkıları. Eğitim Çalışmaları Dergisi, 34(2), 45-56.
  • Çubukçu, İ., & Kuzu, T. (2022). Rıfat Ilgaz'ın "Bacaksız Serisi"nde toplumsal meseleler. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 8, 772-783. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1130719
  • Deniz, P., & Gönen, M. (2023). Çocuk kitaplarında dil ve anlatı özellikleri. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 45(3), 78-89. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202042220
  • Doyle, B. G., & Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social-emotional learning through dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6), 554–564. https://doi.org/10.1598/rt.59.6.5
  • Eckhoff, A., & Urbach, J. (2008). Understanding imaginative thinking during childhood: Sociocultural conceptions of creativity and imaginative thought. Early Childhood Education Journal, 36(2), 179–185. https://doi.org/10.1007/s10643-008-0261-4
  • Ergin, Z., Namdar, Y., & Ertaş, S. (2022). Resimli erken çocukluk dönemi kitaplarının okul türüne göre bazı değişkenler açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 52(237), 33-52. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1080809
  • Erkan, M., & Namdar, E. (2023). Sara Şahinkanat'ın resimli çocuk kitaplarının biçimsel, içerik ve resimleme özelliklerinin incelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1727-1750. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1150839
  • Erol, T., & Yıldırım, N. (2022). Çağdaş çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında Yaşar Kemal'in "Yağmurla Gelen" adlı yapıtı. Uluslararası Dil Akademisi Dergisi, 43(3), 125-143. https://doi.org/10.29228/ijla.65064
  • Ertaş, Ö. N. (2023). Resimli hikâye kitaplarının fiziksel, içerik ve illüstrasyon özelliklerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 52(240), 3009-3032. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1164339
  • Eskimen, A. D. (2015). Gülten Dayıoğlu'nun Yada'nın Gizilgücü adlı eserinde eğitsel, fantastik, estetik ve folklorik unsurlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(34), 63-75. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645362
  • Freitas, L. B. D. L., Tudge, J. R. H., & Pieta, M. A. M. (2011). Beyond politeness: The expression of gratitude in children and adolescents. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(4), 757–764. https://doi.org/10.1590/s0102-79722011000400016
  • Garner, P. V., & Parker, T. S. (2018). Young children’s picture-books as a forum for the socialization of emotion. Journal of Early Childhood Research, 16(3), 291-304. https://DOI.org/10.1177/1476718X18775760
  • Halle, T. G., Whittaker, J. V., Zepeda, M., Rothenberg, L., Anderson, R., Daneri, P., Wessel, J., & Buysse, V. (2014). The social–emotional development of dual language learners: Looking back at existing research and moving forward with purpose. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 734–749. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2013.12.002
  • Heuvel-Panhuizen, M. V. D., & Boogaard, S. V. D. (2008). Picture books as an impetus for kindergartners’ mathematical thinking. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 341–373. https://doi.org/10.1080/10986060802425539
  • Horst, J. S., & Houston-Price, C. (2015). Editorial: An open book: What and how young children learn from picture and story books. Frontiers in Psychology, 6, 1719. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01719
  • Karatay, H. (2016). Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler. T. Şimşek (Ed.), Çocuk edebiyatında kuramdan uygulamaya içinde (ss. 81-129). Grafiker Yayıncılık.
  • Kazan Rencüzoğulları, Y., & Balcı, A. (2024). Kayıp masalın sırrı adlı çocuk romanının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (38), 1-21. https://doi.org/10.29000/rumelide.1439568
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Reynolds, P. H. (2024). Meet Peter H. Reynolds. Peter H. Reynolds Resmî Web Sitesi. Erişim 12 Ağustos 2024, https://www.peterhreynolds.com/meet
  • Reynolds, P. H. (2016). Kalbinin sesi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Benden bir tane daha olsa. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Bir şey söyle. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Gökyüzünün rengi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Kelime koleksiyoncusu. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2019). Mutlu hayalperest. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Mış gibi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Dünyanın en küçük hediyesi. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2020). Nokta. Altın Kitaplar.
  • Reynolds, P. H. (2023). Ben buradayım. Altın Kitaplar.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. Tudem.
  • Sever, S. (2011). Okul öncesi çocuklar için kitapların temel özellikleri. Z. Güneş (Ed.), Okul öncesinde çocuk edebiyatı içinde (ss. 55-67). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Spitz, E. H. (2000). Inside picture books. Yale University Press.
  • Strouse, G. A., Nyhout, A., & Ganea, P. A. (2018). The role of book features in young children’s transfer of information from picture books to real-world contexts. Frontiers in Psychology, 9(50). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00050
  • Tare, M., Chiong, C., Ganea, P., & DeLoache, J. (2010). Less is more: How manipulative features affect children’s learning from picture books. Journal of Applied Developmental Psychology, 31(5), 395–400. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2010.06.005
  • Temizyürek, F. (2014). Çocuk edebiyatı öğretimi üzerine. Türk Dili Dergisi: Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, 301-303.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Perihan Efe 0000-0002-2776-1702

Tuğçe Çapık 0000-0002-6353-6473

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2024
Kabul Tarihi 3 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Efe, P., & Çapık, T. (2025). Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 8(1), 107-138. https://doi.org/10.47935/ceded.1606997
AMA Efe P, Çapık T. Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme. ÇEDED. Haziran 2025;8(1):107-138. doi:10.47935/ceded.1606997
Chicago Efe, Perihan, ve Tuğçe Çapık. “Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2025): 107-38. https://doi.org/10.47935/ceded.1606997.
EndNote Efe P, Çapık T (01 Haziran 2025) Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8 1 107–138.
IEEE P. Efe ve T. Çapık, “Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme”, ÇEDED, c. 8, sy. 1, ss. 107–138, 2025, doi: 10.47935/ceded.1606997.
ISNAD Efe, Perihan - Çapık, Tuğçe. “Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 8/1 (Haziran2025), 107-138. https://doi.org/10.47935/ceded.1606997.
JAMA Efe P, Çapık T. Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme. ÇEDED. 2025;8:107–138.
MLA Efe, Perihan ve Tuğçe Çapık. “Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 107-38, doi:10.47935/ceded.1606997.
Vancouver Efe P, Çapık T. Peter H. Reynolds’un Resimli Çocuk Kitaplarında Tema, Dil ve Anlatım Üzerine Bir İnceleme. ÇEDED. 2025;8(1):107-38.