Çocuk edebiyatı; çocuğun yaş ve seviyesine göre, çocuğa görelik ilkeleri doğrultusunda onların duygu, düşünce, ilgi, hayal ve isteklerine yönelik ortaya konulan hem eğitme hem de eğlendirme işlevi olan bir edebiyattır. Bu anlamda çocuk edebiyatı, çocukların benlik ve kimlik oluşturmasında etkilidir. Bunun yanında kullanılan yaklaşımlarla çocuklar için tecrübe alanları oluşturmaktadır. İşte bu yaklaşımlardan biri olan sorun odaklı çocuk edebiyatı yaklaşımı, çocuklara gerçek hayatta karşılaşabilecekleri kimi sorunlarla baş edebilme becerisini kitaplar aracılığı ile kazandırmayı hedeflemektedir. Bu yaklaşım; ölüm, ayrılık, boşanma, savaş, ırkçılık, akran zorbalığı, cinsel istismar, madde bağımlılığı, terörizm ve göç gibi temaları ele almaktadır. Bu temalardan biri olan ve son yıllarda ülkemizde sıkça gündeme gelen akran zorbalığı, bir veya birden çok öğrencinin, kendilerinden daha güçsüz öğrencileri, kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız etmesiyle sonuçlanan, kurbanın kendisini koruyamayacak durumda olduğu bir saldırganlık türüdür. İşte bu bağlamda, bu çalışmada R. J. Palacio’nun “Mucize” adlı eserinin akran zorbalığı problemini çözmede yararlanabilecek bir kaynak olup olmadığı incelenmiştir. Çalışma; nitel bir araştırma olup veriler doküman analiziyle toplanmış ve elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak incelenen “Mucize” adlı eserin akran zorbalığı problemini çözmede kullanılabilecek nitelikte bir kaynak olduğu tespit edilmiştir.
Children's literature; it is a literature that has the function of both educating and entertaining, and is aimed at the child's feelings, thoughts, interests, dreams and wishes, according to the child's age and level, in line with the principles of suitability for the child. In this sense, children's literature is effective in children's formation of self and identity. In addition, it creates areas of experience for children with the approaches used. One of these approaches, the problem-oriented children's literature approach, aims to provide children with the ability to deal with some problems they may encounter in real life through books. This approach; It deals with themes such as death, separation, divorce, war, racism, peer bullying, sexual abuse, substance addiction, terrorism and immigration. Peer bullying, which is one of these themes and has come to the fore frequently in our country in recent years, is a type of aggression that results in one or more students deliberately and constantly disturbing students who are weaker than themselves, and the victim is unable to protect himself. In this context, this study examined whether R. J. Palacio's work "Miracle" is a resource that can be used to solve the problem of peer bullying. Study; It is qualitative research and the data was collected by document analysis and the data obtained was analyzed by content analysis. As a result, it has been determined that the examined work called "Miracle" is a resource that can be used to solve the problem of peer bullying.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |