Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİSİPLİNLERARASI SÜREÇ BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ HEYKEL SANATININ PLASTİK DİL OLARAK KULLANILMASI ve BİREYSEL SÖYLEMLER

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 73 - 84, 31.12.2019

Öz

İnsanlık
tarihinde ve onun tüm kültürel dinamikleri kapsamında öncül bir etkiye sahip
olan sanat ve sanat üretimleri, zaman içinde değişen çağın koşullarına ve
toplumsal dinamiklere bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Bu açıdan
değerlendirildiğinde çağlar ve dönemler boyunca hakkında farklı
tanımlar/tanımlandırmalar yapılan sanatsal üretimlere dair katı sınırlar
özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren ortadan kalkmaya başlamıştır.


Bu
araştırma kapsamında; plastik sanatlardaki disiplinlerarası sürecin bir sonucu
veya yansıması olarak çağdaş heykel sanatına yansıyan değişim/dönüşüm sürecini
genelde Tomas Saraceno, Yayoi Kusama, Jean Dubuffet ve Server Demirtaş’a ait
olan üretimler bağlamında sanatçı okumaları yapılmasının yanı sıra özelde Tülay
Özkul’un özgün heykel uygulamaları yeni açılımlar, düşünceler ve anlayışlar
kapsamında değerlendirilmesi yapılacaktır.
  

Anahtar
Kelimeler:

Çağdaş Heykel, Disiplinlerarası Sanat, Alternatif Malzemeler

Kaynakça

  • Referans1 Akalan, G. (2000). Gravür. İstanbul: Kale Seramik Sanat Yayınları.
  • Referans2 Akgün, Açıkalın, S. (2012). Modern Kaygılar; 20. Yüzyıl Sanatında Hazır NesneKullanımı ve Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Bakış, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans3 Ali. (2005). Sanatçı Müzeleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans4 Atakan, Nancy. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Editör ve Çevirmen: Zeynep Rona, Karakalem Kitabevi Yayınları, İzmir.
  • Referans5 Ayan, M. (2007). Sosyolojik Açıdan Özgün Baskıresim Sanatının Bugünkü Durumu İle İlgili Profesyonel Sanatçıların Görüşlerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans6 Çevik, Naile. (2018a), Disiplinler Arası Etkileşimler Kapsamında Alternatif Malzemeler ve Seramik-Baskı Resim Yakınlaşmaları Üzerine Bireysel Uygulamalar, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 22, Aralık: 111-132.
  • Referans7 Çevik, Naile. (2018b). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 78: 49-60
  • Referans8 Fırıncı, M. (2013), “Dijital Çağda Geleneksel Baskı Resim ve Teknikler Arası Geçiş (Melezleşme)”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Referans9 J. (2014). 1940’ tan Günümüze Sanat Varlık Stratejileri. İzmir: Karakalem Kitapevi Yayınları.
  • Referans10 İçmeli, M. (1985). “Çağdaş Açıdan Türk Grafik Sanatçıları, Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları 1, 61-66.
  • Referans11 Keleşoğlu M. (2019). Bezeme Ve Bezenen Kadın Figür Kurgusu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Referans12 Keser, N. (2005). Sanat Sözlüğü, Ütopya Yayınevi.
  • Referans13 Kılıç, Kapar, S. (2005). Yaratmak Üzerine, Rh+ Plastik Sanatlar Dergisi, Sayı 20.
  • Referans14 Kıran, Hasan (2013). “Puantiyeli Sonsuzluğun Obsesif sanatçısı: Yayoi Kusama”, s.117-125, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi 4. sayı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Referans15 Kocakaya, Sibel, (2015), Mekânsal İlişki Bağlamında Ruhsal Durumlar ve Sanattaki Etkileşimi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Referans16 Lynton, Norbert. (2015). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Referans17 Mengeş, Ferahi, (2015). Sanat Yapıtının Farklı Mekânlarda Anlam Problematiği, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Referans18 Özel, S. V. (2007). Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına Yansıması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Referans19 Saray, Ç. (2007). Günümüz Sanatı ve Disiplinlerarasılık Bağlamında Kırmızı Oda: Sekanslar. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İstanbul.
  • Referans20 Şenel, İpek. (2016). Günümüz Sanatında Değişen Mekânsal Algılar ve Yeni Malzeme Estetiği, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Referans21 Şumnu, Ece Akay (2018). Heykelin Dijitalleşmesi ve Heykel Eğitimi İçindeki Yeri, Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 3. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara
  • Referans22 Uz, N. (2015). Canlı Tablo Coucou Bazar Ve Jean Dubuffet Nin Heykel Anlayışı. Çukurova Üniversitesi 1. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu, 371-378.
  • Referans23 Yalçın, S. (2012). Sanayi Devriminden Günümüze Özgün Baskıresim Sanatının Önemi ve Yükseköğretimde Özgün Baskıresim Sanat Eğitiminin Sosyo- Kültürel Yansıma Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans24 Yılmaz, Mehmet. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ütopya Sanat Dizisi, Ankara
  • Referans25 Yücel, M. (2010). Açık Kamusal Mekânlarda Seramik Heykel Uygulamalarında Farklı Malzeme Kullanımı, Erciyes Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Referans26 Url1: https://www.archdaily.com/394622/in-orbit-installation-tomas-saraceno.
  • Referans27 Url 2: https://www.britannica.com/biography/Yayoi-Kusama.
  • Referans28 Url 3: https://bigumigu.com/haber/server-demirtas-in-kinetik-heykelleri/.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 73 - 84, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Referans1 Akalan, G. (2000). Gravür. İstanbul: Kale Seramik Sanat Yayınları.
  • Referans2 Akgün, Açıkalın, S. (2012). Modern Kaygılar; 20. Yüzyıl Sanatında Hazır NesneKullanımı ve Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Bakış, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans3 Ali. (2005). Sanatçı Müzeleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans4 Atakan, Nancy. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Editör ve Çevirmen: Zeynep Rona, Karakalem Kitabevi Yayınları, İzmir.
  • Referans5 Ayan, M. (2007). Sosyolojik Açıdan Özgün Baskıresim Sanatının Bugünkü Durumu İle İlgili Profesyonel Sanatçıların Görüşlerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans6 Çevik, Naile. (2018a), Disiplinler Arası Etkileşimler Kapsamında Alternatif Malzemeler ve Seramik-Baskı Resim Yakınlaşmaları Üzerine Bireysel Uygulamalar, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 22, Aralık: 111-132.
  • Referans7 Çevik, Naile. (2018b). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 78: 49-60
  • Referans8 Fırıncı, M. (2013), “Dijital Çağda Geleneksel Baskı Resim ve Teknikler Arası Geçiş (Melezleşme)”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Referans9 J. (2014). 1940’ tan Günümüze Sanat Varlık Stratejileri. İzmir: Karakalem Kitapevi Yayınları.
  • Referans10 İçmeli, M. (1985). “Çağdaş Açıdan Türk Grafik Sanatçıları, Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları 1, 61-66.
  • Referans11 Keleşoğlu M. (2019). Bezeme Ve Bezenen Kadın Figür Kurgusu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Referans12 Keser, N. (2005). Sanat Sözlüğü, Ütopya Yayınevi.
  • Referans13 Kılıç, Kapar, S. (2005). Yaratmak Üzerine, Rh+ Plastik Sanatlar Dergisi, Sayı 20.
  • Referans14 Kıran, Hasan (2013). “Puantiyeli Sonsuzluğun Obsesif sanatçısı: Yayoi Kusama”, s.117-125, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi 4. sayı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Referans15 Kocakaya, Sibel, (2015), Mekânsal İlişki Bağlamında Ruhsal Durumlar ve Sanattaki Etkileşimi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Referans16 Lynton, Norbert. (2015). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Referans17 Mengeş, Ferahi, (2015). Sanat Yapıtının Farklı Mekânlarda Anlam Problematiği, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Referans18 Özel, S. V. (2007). Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına Yansıması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Referans19 Saray, Ç. (2007). Günümüz Sanatı ve Disiplinlerarasılık Bağlamında Kırmızı Oda: Sekanslar. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İstanbul.
  • Referans20 Şenel, İpek. (2016). Günümüz Sanatında Değişen Mekânsal Algılar ve Yeni Malzeme Estetiği, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Referans21 Şumnu, Ece Akay (2018). Heykelin Dijitalleşmesi ve Heykel Eğitimi İçindeki Yeri, Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 3. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara
  • Referans22 Uz, N. (2015). Canlı Tablo Coucou Bazar Ve Jean Dubuffet Nin Heykel Anlayışı. Çukurova Üniversitesi 1. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu, 371-378.
  • Referans23 Yalçın, S. (2012). Sanayi Devriminden Günümüze Özgün Baskıresim Sanatının Önemi ve Yükseköğretimde Özgün Baskıresim Sanat Eğitiminin Sosyo- Kültürel Yansıma Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans24 Yılmaz, Mehmet. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ütopya Sanat Dizisi, Ankara
  • Referans25 Yücel, M. (2010). Açık Kamusal Mekânlarda Seramik Heykel Uygulamalarında Farklı Malzeme Kullanımı, Erciyes Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Referans26 Url1: https://www.archdaily.com/394622/in-orbit-installation-tomas-saraceno.
  • Referans27 Url 2: https://www.britannica.com/biography/Yayoi-Kusama.
  • Referans28 Url 3: https://bigumigu.com/haber/server-demirtas-in-kinetik-heykelleri/.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülay Özkul 0000-0003-2789-5396

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Özkul, Tülay. “DİSİPLİNLERARASI SÜREÇ BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ HEYKEL SANATININ PLASTİK DİL OLARAK KULLANILMASI Ve BİREYSEL SÖYLEMLER”. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi 6/2 (Aralık 2019), 73-84.

Creative Commons Lisansı
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dergimiz aşağıdaki indeksler tarafından taranmaktadır:

23357 23356 23355 23358 61804267d9f84.png