Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zero Waste Management Example in Education for Sustainability: Sakarya University

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 31, 30.06.2023

Öz

In parallel with rapid population growth and socio-economic developments, the use of all kinds of natural resources is rapidly increasing all over the world. Various regional and global environmental impacts caused by intensive resource use pose a serious threat to sustainable living. It is necessary to realise that the existing resources of this world we live in are gradually diminishing, to plan for the needs of future generations as well as today's needs in using resources in a sustainable manner, and to effectively assess the wastes generated by their use. In this study, the zero waste approach, which is one of the steps for an alternative solution in waste management, is investigated using Sakarya University as an example. For this purpose, a survey was conducted to find out the views of the students of Sakarya University on zero waste management. With the help of the questionnaire study, the differences between different factors such as male and female students, students of environmental engineering department and students of other departments were evaluated and the approaches and knowledge level of each person regarding zero waste management were analysed.

Kaynakça

  • Adeniran AE., Nubi AT., Adelopo AO. (2017). Solid waste generation and characterization in the University of Lagos for a sustainable waste management, Waste Manag., 67, 3–10.
  • Armijo de Vega C., Ojeda-Benítez S., Ramírez-Barreto ME. (2003). Mexican educational institutions and waste management programmes: A University case study, Resour. Conserv. Recycl. 39, 283–296.
  • Armijo de Vega C., Ojeda Benítez S., Ramírez Barreto ME. (2008). Solid waste characterization and recycling potential for a university campus, Waste Manag., 28.
  • Anonim (2022). https://www.sakarya.edu.tr/sayilarla-sau.html.
  • Espinosa RM., Turpin S., Polanco G., De laTorre A., Delfín I., Raygoza I. (2008). Integral urban solid waste management program in a Mexican university, Waste Manag., 28, 27– 32.
  • Ferronato N., Guisbert Lizarazu EG., Velasco Tudela JM., Blanco Callisaya JK., Preziosi G., Torretta V. (2020). Selective collection of recyclable waste in Universities of low- middle income countries: Lessons learned in Bolivia, Waste Manag., 105, 198–210.
  • Gallardo A., Edo-Alcón N., Carlos M., Renau M. (2016). The determination of waste generation and composition as an essential tool to improve the waste management plan of a university, Waste Manag., 53, 3–11.
  • Harris BK., Probert EJ. (2009). Waste minimisation at a Welsh university: A viability study using choice modelling, Resour. Conserv. Recycl., 53, 269–275.
  • Mason IG., Brooking AK., Oberender A., Harford JM., Horsley PG. (2003). Implementation of a zero waste program at a university campus, Resour. Conserv. Recycl., 38, 257–269.
  • Smyth DP., Fredeen AL., Booth AL. (2010). Reducing solid waste in higher education: The first step towards “greening” a university campus, Resour. Conserv. Recycl., 54, 1007–1016.
  • Tu Q., Zhu C., McAvoy DC. (2015). Converting campus waste into renewable energy - A case study for the University of Cincinnati, Waste Manag., 39, 258–265.
  • Ugwu CO., Ozoegwu CG., Ozor PA. (2020). Solid waste quantification and characterization in university of Nigeria, Nsukka campus, and recommendations for sustainable management, Heliyon, 6(6), e04255.
  • Wu Y., Tian X., Li X., Yuan H., Liu G. (2019). Characteristics, influencing factors, and environmental effects of plate waste at university canteens in Beijing, China, Resour. Conserv. Recycl., 149, 151–159.
  • Zaman AU. (2015). A comprehensive review of the development of zero waste management: Lessons learned and guidelines, J. Clean. Prod., 91, 12–25.

Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 31, 30.06.2023

Öz

Hızlı nüfus artışı ve sosyo-ekonomik gelişmelere paralel şekilde tüm dünyada her türlü doğal kaynak kullanımı hızla artmaktadır. Yoğun kaynak kullanımının neden olduğu çeşitli bölgesel ve küresel çevresel etkiler, sürdürülebilir yaşam için ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. İçinde yaşadığımız dünyanın mevcut kaynaklarının giderek azaldığının farkına varmak, kaynakları sürdürülebilir bir şekilde kullanmak için bugünün ihtiyaçları kadar gelecek nesillerin de ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak planlamak ve bunların kullanımından kaynaklanan atıkları etkin bir şekilde değerlendirmek gerekmektedir. Bu çalışmada, atık yönetiminde alternatif çözüm adımlarından biri olan sıfır atık yaklaşımı Sakarya Üniversitesi örnek alınarak incelenmiştir. Bu amaçla Sakarya Üniversitesi öğrencilerinin sıfır atık yönetimi konusundaki görüşlerini öğrenmek amacıyla bir anket yapılmıştır. Anket çalışması ile kız ve erkek öğrenciler, çevre mühendisliği bölümü öğrencileri ve diğer bölümler öğrencileri gibi farklı faktörler arasındaki farklar değerlendirilmiş ve her bireyin sıfır atık yönetimi konusundaki yaklaşımları ve bilgi düzeyleri analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Adeniran AE., Nubi AT., Adelopo AO. (2017). Solid waste generation and characterization in the University of Lagos for a sustainable waste management, Waste Manag., 67, 3–10.
  • Armijo de Vega C., Ojeda-Benítez S., Ramírez-Barreto ME. (2003). Mexican educational institutions and waste management programmes: A University case study, Resour. Conserv. Recycl. 39, 283–296.
  • Armijo de Vega C., Ojeda Benítez S., Ramírez Barreto ME. (2008). Solid waste characterization and recycling potential for a university campus, Waste Manag., 28.
  • Anonim (2022). https://www.sakarya.edu.tr/sayilarla-sau.html.
  • Espinosa RM., Turpin S., Polanco G., De laTorre A., Delfín I., Raygoza I. (2008). Integral urban solid waste management program in a Mexican university, Waste Manag., 28, 27– 32.
  • Ferronato N., Guisbert Lizarazu EG., Velasco Tudela JM., Blanco Callisaya JK., Preziosi G., Torretta V. (2020). Selective collection of recyclable waste in Universities of low- middle income countries: Lessons learned in Bolivia, Waste Manag., 105, 198–210.
  • Gallardo A., Edo-Alcón N., Carlos M., Renau M. (2016). The determination of waste generation and composition as an essential tool to improve the waste management plan of a university, Waste Manag., 53, 3–11.
  • Harris BK., Probert EJ. (2009). Waste minimisation at a Welsh university: A viability study using choice modelling, Resour. Conserv. Recycl., 53, 269–275.
  • Mason IG., Brooking AK., Oberender A., Harford JM., Horsley PG. (2003). Implementation of a zero waste program at a university campus, Resour. Conserv. Recycl., 38, 257–269.
  • Smyth DP., Fredeen AL., Booth AL. (2010). Reducing solid waste in higher education: The first step towards “greening” a university campus, Resour. Conserv. Recycl., 54, 1007–1016.
  • Tu Q., Zhu C., McAvoy DC. (2015). Converting campus waste into renewable energy - A case study for the University of Cincinnati, Waste Manag., 39, 258–265.
  • Ugwu CO., Ozoegwu CG., Ozor PA. (2020). Solid waste quantification and characterization in university of Nigeria, Nsukka campus, and recommendations for sustainable management, Heliyon, 6(6), e04255.
  • Wu Y., Tian X., Li X., Yuan H., Liu G. (2019). Characteristics, influencing factors, and environmental effects of plate waste at university canteens in Beijing, China, Resour. Conserv. Recycl., 149, 151–159.
  • Zaman AU. (2015). A comprehensive review of the development of zero waste management: Lessons learned and guidelines, J. Clean. Prod., 91, 12–25.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Yönetimi (Diğer), Çevre Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Yıldırım 0000-0003-2371-7605

Aliye Suna Erses Yay 0000-0001-7853-6997

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, C., & Erses Yay, A. S. (2023). Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi. Sürdürülebilir Çevre Dergisi, 3(1), 24-31.
AMA Yıldırım C, Erses Yay AS. Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi. Çevre. Haziran 2023;3(1):24-31.
Chicago Yıldırım, Ceren, ve Aliye Suna Erses Yay. “Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2023): 24-31.
EndNote Yıldırım C, Erses Yay AS (01 Haziran 2023) Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3 1 24–31.
IEEE C. Yıldırım ve A. S. Erses Yay, “Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi”, Çevre, c. 3, sy. 1, ss. 24–31, 2023.
ISNAD Yıldırım, Ceren - Erses Yay, Aliye Suna. “Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3/1 (Haziran 2023), 24-31.
JAMA Yıldırım C, Erses Yay AS. Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi. Çevre. 2023;3:24–31.
MLA Yıldırım, Ceren ve Aliye Suna Erses Yay. “Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi, c. 3, sy. 1, 2023, ss. 24-31.
Vancouver Yıldırım C, Erses Yay AS. Sürdürülebilirlik için Eğitim Alanındaki Sıfır Atık Yönetimi Örneği: Sakarya Üniversitesi. Çevre. 2023;3(1):24-31.