Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis of Traffic Awareness in Pre-School Children in Terms of Certain Variables:The Case of Hilvan/Şanlıurfa

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 51, 25.06.2018
https://doi.org/10.36731/cg.430733

Öz

In this
study it is aimed to determine traffic awareness in 5 year old pre-school
children and analyze whether gender, type of the institution, and educational
status of parents are effective in traffic awareness. In this survey method
study, 100 volunteer children who had normal development were included. 56 of
them were enrolled in mind games-intelligence club opened for pre-school
children in a youth center in Hilvan district of Şanlıurfa and 44 of them were
5 year old children enrolled in kindergarten. In order to obtain information on
the child and family, general information form was used and Traffic Awareness
Assessment Scale – Children's Form developed by Aral et al (2016) was
conducted. Data collection was carried out individually in approximately 15-20
minutes for each. In data analysis, reliability was determined as 95% and the
analysis of normal distribution of data was done. As non-normal distribution of
data was observed, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used. In the
analysis regarding difference (k>2), the source of the difference found in
groups with significant difference was found out with Mann Whitney U test.
Results showed that children had medium level traffic awareness. The average
score obtained from Traffic Awareness Assessment Scale indicated that father’s
education status showed a significant difference (X2=14,042;
p<0,05). Mann Whitney-U test conducted to evaluate from which group this
difference arose showed that children of university graduate fathers had higher
traffic awareness comparing to those of illiterate, primary school, secondary
school and high school graduate fathers. Besides, children of illiterate
fathers had lower traffic awareness than those of secondary and high school
graduate fathers. In the average scores obtained in Traffic Awareness
Assessment Scale, no statistically significant difference was observed in terms
of gender, type of institution and educational status of mothers.

Kaynakça

  • Aral, N., Gürsoy, F., Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. &Aydın, R.(2016, Mart).Erken çocukluk döneminde trafik bilinci değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Çocuk, Ebeveyn ve Öğretmen Formu. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi bildiriler kitabı içinde (ss. 268-281), İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi.
  • Aral, N., Gürsoy, F., Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. & Aydın, R.(2015,Kasım).Trafik bilincinin oluşmasında oyun temelli trafik eğitiminin etkisi.6. Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyum ve Sergisi (Uluslararası) Sunulan bildiriler 1 kitabı içinde (ss. 228-241), Ankara: Ankara Emniyet Genel Müdürlüğü.
  • Gökdağ, M. & Atalay, A. (2015). Trafik eğitiminin trafik kazaları üzerindeki etkisi. Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (2), 272-283.
  • Gürsoy, F.,Aral, N.,Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. &Aydın, R.(2015). Trafik bilincinin oluşmasında oyun temelli trafik eğitiminin etkisi. Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi (12B3430001), Ankara.
  • Hatipoğlu, S. (2011). Okul öncesi çağı çocuklarının trafik bilgi ve algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3, 23-28.
  • Hatipoğlu, S., Özdemir, S. & Arıkan Öztürk, E. (2012). Türkiye’de ilköğretim okullarında verilen trafik eğitiminin farklı ülkelerde verilen eğitimle karşılaştırılarak incelenmesi ve geliştirilmesi için öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 9-22.
  • Karasar, N.(2014).Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel.
  • Polat, S.,Güdücü Tüfekci, F., Özyazıcıoğlu, N. & Yazar, F. (2005). Çocuk Acil Kliniğine Başvuran 0-18 Yaş Grubu Olguların İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 55-62.
  • Sarıçiçek, T. & Bekir, H. (2018). 5 yaş çocuk resimlerinde trafik. II. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS 2018) bildiri özetleri kitabı içinde (ss. 215), Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği.
  • Stipek, F. D. R., Daniels, D. and Milburn S. (1995). Effects of Different Instructional) Approaches on Young Children's Achievement and Motivation. Child Development, 66(1, Feb): 209–223. EJ 501 879.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2016). Yıllara göre ölü ve yaralı sayılarının yaş gruplarına göre dağılımı.www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=363 sayfasından 01.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yelmen, Y.(2010). Türkiye’de okul öncesi çocukların trafik bilgi ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • https://gateway.euro.who.int/en/indicators/hfamdb_670-sdr-0-14-motor-vehicle-traffic-accidents-per-100-000/ 20.04.2018

Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Trafik Farkındalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Şanlıurfa Hilvan Örneği)

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 51, 25.06.2018
https://doi.org/10.36731/cg.430733

Öz

Araştırmada, okul öncesi eğitime devam eden
beş yaş çocukların trafik farkındalığını belirlemek, trafik farkındalığında
cinsiyet, devam edilen kurum türü ve anne baba öğrenim durumunun etkili olup
olmadığını incelemek amaçlanmıştır.
Tarama modelinde olan bu çalışmaya Urfa ili Hilvan ilçesinde okul öncesi dönem
çocuklarına yönelik olarak gençlik merkezi bünyesinde açılan akıl oyunları-zeka
kulübüne ve eğlence merkezine katılan 56’sı anaokuluna, 44’ü ise anasınıfına
devam eden beş yaş, çalışmaya gönüllü katılan ve normal gelişim gösteren toplam
100 çocuk dahil edilmiştir. Çalışmada çocuk ve ailesi hakkında bilgi
edinebilmek amacıyla Genel Bilgi Formu ile çocukların trafik farkındalıklarını
belirlemek amacıyla Aral vd.  (2016)
tarafından geliştirilen  “Trafik Bilinci
Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu” kullanılmıştır. Verilerin toplanma sürecinde
çocuklar ayrı ayrı bir sınıfa alınmış ve veri toplama süresi her çocuk için
ortalama 15-20 dakika sürmüştür. Verilerin analizinde 
%95 güven düzeyi ile çalışılmış ve verilerin
normal dağılım gösterip göstermediği analiz edilmiştir. Analizler sonucunda
veriler normal dağılım göstermediği için parametrik olmayan test tekniklerinden
Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır Farklılığa yönelik
yapılan analizlerde (k>2), anlamlı farklılık bulunan gruplardaki
farklılaşmanın nereden kaynaklandığının belirlenmesinde Mann Whitney U testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
çocukların
trafik farkındalıklarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Trafik Bilinci
Değerlendirme Ölçeğinden elde edilen puan ortalamasının baba
öğrenim
durumuna göre anlamlı düzeyde farklı olduğu
(X2=14,042; p<0,05) saptanmıştır. Bu farklılığın hangi gruplardan
kaynaklandığını belirlemek üzere yapılan “Mann Whitney-U” testi sonucunda
üniversite mezunu
olan babaların çocuklarının trafik konusundaki farkındalıklarının okuma yazma
bilmeyen, ilkokul, ortaokul ve lise mezunu olan babaların çocuklarına göre daha
yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca okuma yazma bilmeyen babaların çocuklarının
trafik konusundaki farkındalıklarının ortaokul ve lise mezunu olan babaların
çocuklarına göre daha düşük olduğu görülmüştür. Çocukların
cinsiyet,
okul öncesi eğitime
devam ettikleri kurum türü,
anne öğrenim düzeyinin Trafik Bilinci
Değerlendirme Ölçeği puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
bir farklılık oluşturmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aral, N., Gürsoy, F., Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. &Aydın, R.(2016, Mart).Erken çocukluk döneminde trafik bilinci değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Çocuk, Ebeveyn ve Öğretmen Formu. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi bildiriler kitabı içinde (ss. 268-281), İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi.
  • Aral, N., Gürsoy, F., Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. & Aydın, R.(2015,Kasım).Trafik bilincinin oluşmasında oyun temelli trafik eğitiminin etkisi.6. Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyum ve Sergisi (Uluslararası) Sunulan bildiriler 1 kitabı içinde (ss. 228-241), Ankara: Ankara Emniyet Genel Müdürlüğü.
  • Gökdağ, M. & Atalay, A. (2015). Trafik eğitiminin trafik kazaları üzerindeki etkisi. Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (2), 272-283.
  • Gürsoy, F.,Aral, N.,Büyüköztürk, Ş., Yıldız-Bıçakcı, M., Can-Yaşar, M., Fındık-Tanrıbuyurdu, E., Özbal, E. &Aydın, R.(2015). Trafik bilincinin oluşmasında oyun temelli trafik eğitiminin etkisi. Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi (12B3430001), Ankara.
  • Hatipoğlu, S. (2011). Okul öncesi çağı çocuklarının trafik bilgi ve algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3, 23-28.
  • Hatipoğlu, S., Özdemir, S. & Arıkan Öztürk, E. (2012). Türkiye’de ilköğretim okullarında verilen trafik eğitiminin farklı ülkelerde verilen eğitimle karşılaştırılarak incelenmesi ve geliştirilmesi için öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 9-22.
  • Karasar, N.(2014).Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel.
  • Polat, S.,Güdücü Tüfekci, F., Özyazıcıoğlu, N. & Yazar, F. (2005). Çocuk Acil Kliniğine Başvuran 0-18 Yaş Grubu Olguların İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 55-62.
  • Sarıçiçek, T. & Bekir, H. (2018). 5 yaş çocuk resimlerinde trafik. II. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS 2018) bildiri özetleri kitabı içinde (ss. 215), Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği.
  • Stipek, F. D. R., Daniels, D. and Milburn S. (1995). Effects of Different Instructional) Approaches on Young Children's Achievement and Motivation. Child Development, 66(1, Feb): 209–223. EJ 501 879.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2016). Yıllara göre ölü ve yaralı sayılarının yaş gruplarına göre dağılımı.www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=363 sayfasından 01.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yelmen, Y.(2010). Türkiye’de okul öncesi çocukların trafik bilgi ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • https://gateway.euro.who.int/en/indicators/hfamdb_670-sdr-0-14-motor-vehicle-traffic-accidents-per-100-000/ 20.04.2018
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Fatma Tuğçe Çelik Bu kişi benim

Hatice Bekir

Neriman Aral

Remzi Aydın

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2018
Kabul Tarihi 14 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, F. T., Bekir, H., Aral, N., Aydın, R. (2018). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Trafik Farkındalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Şanlıurfa Hilvan Örneği). Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 1(1), 43-51. https://doi.org/10.36731/cg.430733