Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programında Cinsel Gelişim Ve Eğitim

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 34 - 44, 25.06.2019
https://doi.org/10.36731/cg.544056

Öz

Cinsel eğitim, bireyin fiziksel, duygusal ve
cinsel gelişimini kavraması, olumlu bir kişilik geliştirmesi, diğer bireylerin
cinselliğine, haklarına, görüş ve davranışlarına saygılı bir bakış açısı
edinmesi ve olumlu değer yargıları geliştirmesi eğitimi olarak
tanımlanmaktadır. Çocuğun ilk yaşlarında cinsel gelişimini destekleme görevini
anne babalar ile birlikte eğitimciler de üstlenmektedir. Bu nedenle
öğretmenlerin de, çocukların kendi cinsiyetlerine olan algı ve davranışlarını
oluşturmalarında, cinsel olarak gelişimlerinde önemli bir rolü vardır. Bu
görüşten hareketle araştırmada,  Milli
Eğitim Bakanlığı (2013), 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programının
incelenmesi amacı ile yapılan betimsel türdeki araştırmada veriler doküman
analizi ile toplanmıştır. Programın incelenmesi her iki araştırmacı tarafından
ayrı ayrı yapılmıştır. Araştırma sonucunda, 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim
Programında cinsel gelişim ve eğitim ile ilgili olabilecek açıklamalara yer
verildiği saptanmıştır. Programda, cinsel gelişim ve eğitim ile de ilgili olan
sosyal ve duygusal gelişim özellikleri arasında güven duygusu, bağımsızlık ve
merak duygusu, kendini ifade edebilme becerileri, öz farkındalık duygusu gibi
özelliklere yer verilmiştir. Bununla birlikte programda, program ilkelerine
uygun olarak, öğretmenlerin, sınıftaki çocukların gereksinimleri doğrultusunda
kazanım ve gösterge belirleyerek her gelişim alanına yönelik eğitim
yapabilecekleri yönünde esneklik tanındığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyıldız, N. (2014). 0-6 yaş arasında cinsellik. Erişim adresi: http://kolektifpsikoloji.com/cocuklar-cinselligi-nasil-algilar/
  • Artan, İ. (2002). Cinsel eğitim etkinliklerinin ders programları aracılığı ile uygulanması. Yaşadıkça Eğitim, 73.
  • Bulut, A. (1998). Çocuklukta cinsel eğitim. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2(1), 53-57.
  • Chrisman, K. ve Couchenour, D. (2002). Healthy sexuality development. A Guide for Early Childhood Educators and Families. Washington: National Association for the Education of Young Children. ISBN-1-928896-05-7
  • Çok, F. (2003). Ergenlerin cinsel eğitimi bir program denemesi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Deniz, Ü. (2012). Okul Öncesi Dönemde Cinsel Kimlik Gelişimi ve Eğitim, N. Aral ( Ed.) Aile ve Çocuk Prof. Dr. Mine Mangır’ın Anısına içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Deniz, Ü. ve Kesicioğlu, O.S. (2014). Sexuality-related questions of children in early childhood period and appropriate approaches, Preschool Educatıon In Turkey And In The World: A Theorıcal And Empırıcal Perspectıve. Sofıa: Kliment Ohridski University.
  • Eğercioğlu, Elçin (2009). “Çocuk ve Cinsellik”, Erişim adresi: http://www.bebekhastanesi.com/makale_detay.asp?MakaleID=614
  • Eliküçük, A. ve Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum, 7 (25), 45-62.
  • Güngör Aytar, A., Artan, İ. ve Boztepe, H. (2014). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim. Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Martin, C. L. ve Ruble, D. N. (2009). Patterns of gender development. Annual Review of Psychology, 61, 353–381.
  • Quinn, P. C., Yahr, J., Kuhn, A., Slater, A.M. ve Pascalils, O. (2002). Representation of the gender of human faces by infants: a preference for female. Perception, 31,1109-1121.
  • Olcay Kademoğlu, S. (2017). Çocuklara cinselliği nasıl anlatmalı? Erişim adresi: http://www.istanbulparentingclass.com/makaleler/cocuklara-cinselligi-nasil-anlatmali.html
  • Özsungur, B. (2010). Cinsel kimlik gelişimi ve cinsel kimlik bozukluğunda psikososyal değişkenler: gözden geçirme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17 (3).
  • Öztürk, M.O. (2001). Cinsel Uyum Sorunları. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları (s:443-462.) yenilenmiş 8. baskı içinde, Ankara: Tuna Matbaacılık.
  • Petty, K. (2001). When young children explore anatomy dilemma or development? Texas Child Care. Erişim adresi: http://www.childcarequarterly.com/winter01_story1a.html
  • SIECUS (Sexuality Information and Education Council of the United States), (2018). Erişim adresi: https://siecus.org/issues/
  • Tuğrul, B. ve Artan, İ. (2001). Çocukların cinsel eğitimiyle ilgili annelerin görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 141 – 149.
  • Zosuls K.M., Ruble, D.N., Tamis-LeMonda, C.S., Shrout, P.E., Bornstein, M.H. ve Greulich, F.K. (2009). The acquisition of gender labels in infancy: implications for sex-typed play. Development Psychology, 45,688–701.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gelişim Psikolojisi
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Ümit Deniz Bu kişi benim 0000-0001-5338-8254

Rukiyye Yıldız Altan 0000-0002-9233-9444

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2019
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Deniz, Ü., & Yıldız Altan, R. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programında Cinsel Gelişim Ve Eğitim. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 2(3), 34-44. https://doi.org/10.36731/cg.544056